Pesulla ja hyppyjä

Posted on

Ilo kävi tänään taas pesulla. Pupun kanssa leikkiessään turkki koulaantuu ja menee ihan kuolamöykyille. Aluksi oli taas tukan ajelu ja Ilo yritti pistää vastaa kuten ennenkin. Yritin eka lahjoa nakin voimalla mutta ei kelvannut, kun tajusi mistä on kysymys. Pienen painiottelun jälkeen koira viimein luovutti ja sain ajeltua kuonon ja kaulan. Meinasi kyllä hiki tulla, mutta en antanut periksi. Pesukin sujui hyvin ja pienellä painilla. Pesen Ilon muovisessa ”ammeessa” huljuttelemalla. Näin saa pesuaineen joka koloon ja uskomattoman mustaa vettä koirasta tulikin (tais lähtee värit). Hoitoaineen laitoin samalla lailla ja lisäksi vielä kammalla selvittelin veden alla. Harjakoirien turkin hoidossa tuntuu olevan kahta ohjetta. Toisessa tukkaa kammataan joka päivä harjausnesteen kanssa ja pestään harvemmin. Pesu myös suoritetaan perinteisellä tyylillä mutta ilman hankausta. Toisessa tyylissä turkkiin ei oikestaan kosketa pesujen välillä ja koira pestään aina kun eka takku tulee. Näissä ohjeissa tukkaa lähinnä huljutellaan ammeessa. Maalaisjärjellä tuo jälkimmäinen kuullostaa vähemmän turkkia kuluttavalta, kun sitä ei harjata jatkuvasti, eikä toisaalta päästetä takkuun. Saa nyt nähdä mikä alkaa toimimaan Ilon kanssa, kokemusta kun ei vielä turkista ole kuin kahden pesun verran. Kokeilin tänään myös kokeeksi toista shampoota kuin viimeksi. Tätä shampoota kasvattaja neuvoi käyttämään ennen näyttelyitä, niin ajattelin kokeilla miten turkki eroaa toisesta välipesushampoosta, otta tietää sitten näyttelyyn viedessä miten turkki käyttäytyy.

Pupulla oli tänään taas maha vähän löysällä, ilmeisesti eiliset nakit oli kumminkin liikaa toipuvalle vatsalle. Vauhtia tuo ei ole haitannut, vauhtia on riittänyt entiseen malliin.

Pupu on nyt oppinut hyppäämään todella hyvin autoon, pomppaa sinne heti kun luukun aukaisee. Ulospäin ei olekaan asiaa ilman lupaa. Ilo oppi tänään hyppäämään sohvalle (ja sängylle). Otti kovat vauhdit, jäi mahasti kiinni ja raahautui loput ylös tassuillaan… EI järin turvallista tuon kokoiselle koiralle, ainakaan kun miettii alastuloa…

söötti


Pesua ja nimiä

Posted on

Molemmilla koirilla on tietenkin paljon lempinimiä, Ilon tultua ne on lisääntyneet. Yleisin on Ilolle sekä Pupulle (ja lapsille…) käyttämäni NakkiMakkara, jota myös Simo sujuvasti käyttää. Tosin Pupu on alkanut vääntyä muotoon lenkkimakkara, kokonsa takia. Ilo on lisäksi Nasu Nassikka (Kössi Kengurusta 😉 ) ja kun Ilo on Nasu, niin Pupu on samassa aina Mörkö. Näin viikon Iloa katsoneena olen todennut, että sen nimeksi ois pitänyt tulla Kisu, se kun näyttää Latz kissanruoka kissalta ja muutenkin kissamainen mm. tassujensa kanssa. AIna ottaa tassuilla kiinni leluista ja käsistä. Rukkanen tuo ilo on myös hetkittäin nimeltään. Pupu vääntää usein muotoon PupsuHupsuTupsu tai pelkkä Hupsu vaan.

Eilen pesin Ilon ekan kerran. Ensin yritin tehdä konetyöt mutta olipas se taistelua. Ne kuuluisat tassut oli kokoajan edessä ja Ilo oli täysin sitä mieltä, että koneella ei ajeta. Käärin koiran pyyhkeeseenkin ja silti ne tassut löysivät tiensä tielle. Lopulta sain jotain ajeltua kuonosta, kun aina ensin tein ilman että kone oli päällä ja sitten ”salaa” llaitoin koneen päälle. Täytyy nyt leikisti konetella joka päivä, jotta tottuu. Tassunpohjat antoi riidoitta ajella ja kynnet leikata. Kynsien leikkuu oli ihan juhlaa, kun Ilolla on melkein kaikki kynnet valkoisia, niin näkee missä ydin on. Piti nyt Ilostakin ottaa perinteinen pallokuva, vaikka siinäkin se näyttää isolta. Kuvat ilmeisesti vääristää, koska kaikki sanoo, että on pienempi kuin kuvissa.

rukkanen

pesussa ilo

ilojapallo

valmis


Pentunäyttely

Posted on

Pentunäyttely on vihdoin ohi. Paljon nähtiin sisaruksia. Oli Veli Bruno, nyörivillakoira Doris, Susu ja Peppi.

Pupu pärjäsi uskomattomasti, en voi vieläkään kuin ihmetellä! Pupu oli kaunein isovillakoira narttu ja vastakkaisen sukupuolen paras. Eli vain Bruno oli Pupua kauniimpi isovillakoira 😀 Bruno oli vielä ryhmäkehissä ollut 3eli ei huonolle hävitty. Saatiin ruusukkeita ja pokaali, nyt on alettava palkintokaappia väsäämään. Mä kun niin odotin, että lennetään hylätyllä ulos ja leikkaan tukan pois, nyt on harkittava hieman uusiksi… Kai mä sit joudun vielä jonnekin tuon koiran tukan laittamaan…
Jaanan Lali oli rotunsa paras pentu.

Arvostelussa luki näin: Erinom. tyyppiä oleva narttupentu. Hyvä pää ja ilme. Hyvä kaula. Hyvin kulmautunut edestä ja takaa. Eriom. hännän kiinnitys. Hyvä runko. Liikkuu hyvin edestä ja takaa. Mukava luonne.

Pupu siis yritti pussata tuomarin hengiltä, mutta muuten esiintyminen sujui hyvin, kunhan makkaraa riitti.

Kuvia löytyy täältä: http://www.histamiini.com/kaapeli
Paremmat versiot tietyistä kuvista voi pyytää minulta sähköpostilla, jos siis haluaa isompia ja tarkempia.

Pupun kasvattajalta Maaritilta sain kädestä pitäen neuvot Ilon turkin hoitoon. Kiitos Maarit! Niillä ohjeilla saadaan Ilo nätiksi, olin jo hieman tuskastunut, että miten sitä hoitoainetta sinne tukkaa suihkitaan. Lukeehan ohjeissa niistä, mutta paras on kun joku ihan näyttää.

rop
Kuvassa ROP(RYP-3) Bruno (Scarbebox James Brown) ja VSP Pupu (Scarbebox Brown Canella)


Pitäisikö itkeä vai nauraa?

Posted on

Laitoin Pupun kuntoon huomiseksi mutten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa… Koira jäi ihan liian säkkäräkikkaraksi vaikka kuinka yritin ja selänkin kastelin uudestaan. Föönatessa muistin hyvin miksen halua näyttelykoiraksi isovillakoiraa 😀 Leikkaaminen kiharasta turkista oli tietenkin todella vaikeaa, Jaanan tekemä pohja ei näkynyt ollenkaan. Koira on nyt leikattu jotenkin. Jos Pupu vielä menee näyttelyihin, sen laittaa ihan joku muu 😀

Ilonkin harjasin, kuten tuo päivittäin on syytäkin. Pupu nimittäin kuolaa sen selkää ja se menee tahmaksi ja nuhjuiseksi. Mietin pitäiskö Ilon selkään laittaa jotain pahanmakuista, niin Pupu jättäisi sen tökkimisen rauhaan 😀 .  En vain oikein osaa tuota hoitoaine suihkutusta, kuivaa turkkia kun ei saa harjata. Pitäis jonkun näyttää kädestä pitäen, miten suihkutellaan ja harjataan, kun tuntuu, etä suihkauksen jälkeen on edelleen vain latvoista kostea. Lopulta koko koiran turkki on märkänä hoitoaine suihkeesta, se tuskin on toivottavaa? Ajattelin huomenna vakoilla näyttelyssä miten muut harjiksia laittaa…