Pihahommia ja pesussa

Posted on

Pupu on joutunut olemaan pihalla nyt paljon juoksuliinassa. Naapurissa tehdään piharemppaa ja ihmisiä liikkuu, pelkään, että Pupu pomppaa aidan yli kuorma-autojen alle. No olimme muut sisällä, niin Pupu keksi ajanvietettä, se kaivoi taas itsensä Kiinaan keskeltä pihaa 😀 . No onneksi kuopan sai täytettyä vanhojen kukkaruukkujen mullilla. Vauhti jatkui tänäänkin, mitä nyt kieli roikkui melkein irti (ja jos se irtoaa, se on likainen ja pitää kiinnittää hakaneulalla takaisin 😉 ).

Ilo on taas viikon ajan pyöritelty pitkin pihaa ja pesin sen tänään. Ilosta lähtenyt pesu vesi oli todella ruskeaa, taas. Lorautin hoitoaineen sekaan vähän öljyä, kun viikon päästä on se Hollolan näyttely, että on sitten nättinä. Sain sinne ostettua jo KW:n hoitoaineen, mutta shampoota en vielä löytänyt! Kelco siis kotikäytössä ja KW näyttelyihin. Aikataulutkin oli ilmestyneet Hollolan näyttelyn sivuille, eikä onneksi tartte olla aikaisin aamulla paikalla. Harjakoiria on hurjat 22 ja isovilloja 6 (joista ilmeisesti 4 Pupun pentuetta + Crino 😀 ). Hollolan jälkjen Ilo menee Tampereelle, sitten onkin Ilon seuraava mahdollisuus vasta heinäkuun alussa Mikkelissä. Pupun ajattelin ilmoittaa seuraavaksi Forssaan ja sitten Järvenpään kahteen näyttelyyn.

Valitin tänään Janille, että Ilosta on kasapäin kuvia, mutta Pupusta ei niinkään. No se ehkä johtuu siitä, että puolet Pupun kuvista on deletoitava, kun neiti on hävinnyt kuvista. Mutta yritetään saada Pupustakin enempi kuvia.

Ilo saa nyt samaa ruokaa kuin Pupu, tänään on maistunut aktiivisen koiran Nutro sellasenaan. Määrä on sama kuin penturuuassa, mutta saapa enemmän energiaa pienemmästä määrästä 😉 . Meillä on 3 eri nappulaa (nutro) kotona, joten vaihdellaan niitä, jos alkaa kyllästyttä.

Ja kaikki Iloon ihastuneet… Frank-veli kaipaa edelleen omaa kotia ja rakastavaa syliä

pestynä

maun päällä


Pupu koulussa ja Ilo pesty

Posted on

 Pupu kävi tokoharjoituksissa, vettä satoi kaatamalla hetkittäin, mutta koira pystyi silti toimimaan. Nyt oli harjoittelussa hypyn harjoittelu. Pupulle jätettiin vaan yksi lauta, että näennäisesti vain hypähti yli (pentuja kun ei saa hypyttää korkeita hyppyjä). On vaan säännöt muuttuneet entisestä ja vielä hullummiksi kuin ennen. Alokasluokassa koiran pitää hyptä esteen yli ja jäädä odottamaan omistajaaa seisten (ennen koiran mukana käveltiin hyppy ja hypyn jälkeen koira istui sivulle). Nyt alokasluokan koiran on kyllä tosi vaikea jäädä seisomaan paikalleen ja jo avoimessa luokassa koira kumminkin istuu. No harjoiteltiin ja sain koirankin kouluttaja Helinän ohjeilla viimein käsittämään, että esteen takana on namia ja sitä ei tarvitse etsiä vaan se on laudalla. Lisäksi harjoiteltiin merkille menoa, mutta Pupu ei käsittänyt sitä lainkaan sekä noutokapulan hakua ja se onnistuu Pupulta kuin leikki vaan.

Ilo pestiin nyt niillä uusilla Kelcon aineilla ja hyväksi se tuli. Kaunis ja kiiltävä ja helppo harjata föönatessa. KW:llä tuli varmaan laskeutuvampi, kuin tällä, mutta ihan laskeutuva ei harjakoiran turkki saa olla (pitää olla harsomaisuutta myös). Lisäksi parin pesun päästä vasta näkee lopullisen, nyt kun oli mm. öljyhoito laitettu ennen pesua.

seis

pallilla


Pellolla

Posted on

Kävin tänään lenkillä pellolla. Tiemme päässä on pelto, jota ei ole kynnetty ja sen heinäisillä reunoilla pystyi hyvin kävelemään. Kannoin alussa Iloa sylissä, ettei Pupu innostuksissaan survoisi sitä. Pupu hyppi yrittäen haukata sylissäni olevaa Iloa. Ei vaan pöljä katsonut minne laskeutuisi valtavan loikan jälkeen. Koira hyppäsi editseni päätyen ojaan, lähes selkää myöten veteen. Hetken Pupu ihmetteli, mutta sitten lähti vauhtiin. Koira juoksi pellolla yli puoli tuntia putkeen, täyttä vauhtia, isoja kaaria tehden ja ojien yli ees taas hyppien. Kun koira oli vartin painaltanut usva sumussa, pystyin päästää Ilonkin maahan. Ilo kipitteli sivistyneesti pellon reunaa ja jätti kurassa juoksemisen Pupulle. Pupu joutui kotiin tultua shampoo pesulle (ojan jälkeen ei tuoksunut järin hyvälle) ja Ilolta tarvitsi pestä vain tassut 😀 .

Pupulla on nykyään valtava halu pitää jotain suussa. Pellolla jos ei muuta saanut niin tukko heinää tai sammalta. Lenkeillä Pupulla on usein puoli matkaa käpy suussa. Välillä se putoaa ja kauhea huoli että sen saa mukaan ja joskus se vain unohtuu. Luulisi noudon opettaminen tokossa olevan helppoa, kun koira tykkää hakea ja kanniskella.

Ilokin on saanut päähänsä pompulat, etutukka roikkui aina silmillä ja silmät alkoivat vuotaa ja värjäsivät kuono turkin ruskeaksi. Nyt on sitten pompulat, vuorotellen yksi ja kaksi, ettei kulu tukka yhdestä kohtaa. Värjäytyneisiin silmän alusiinkin minulla on kikka, jonka löysin valkoisia villakoiria kasvattavan sivuilta.
1. Nyrhin käsin saksilla värjäytyneet karvat pois (kone ei vedä silmän kohdalta niin tarkasti),
2. Sitten pyyhin Diamond eye -silmävedellä
3. Sen jälkeen laitan silmien alle vaseliinia.
Tämän kun tekee joka päivä, niin silmien aluset ei enää värjäydy tai väri ei tartu. Seuraavalla kerralla kuonoa ajaessa iho on alta terve ja värjäytymätön.

Muutama kännykkäkuva Pupusta ja Ilosta tänään pellolla.

ainaltaa

menemään

pompsut


Turkin pelastus ja kuvauspäivä

Posted on

Ihmettelin pari päivää sitten Ilon tukan kuivuutta, etenkin kun sitä vertasi muihin puutereihin harjakoiraharjoituksissa. Mietittiin kasvattajan kanssa, oisko syynä että saa liian vähän öljyä tms. Kunnes tänään yhtäkkiä tajusin, että all system shampoo onkin syväpuhdistavaa! Harjakoirilla semmoista käytetään max. parin kuukauden välein ja silloinkin vain aikuisille koirille! Olin siis kuivattanut väärillä aineilla Ilon tukan. Tänään sitten pikaisesti hakemaan eläinkaupasta lohiöljyä ruokaan ja toisenlaiset shampoot. Ostin KW:n pentushampoota ja perushoitoainetta ja olin saada sätkyn erosta. Turkki oli todella helppo kuivata ja siitä tuli upea ja kiiltävä. KW:ssä on vaan huono laimennussuhde (1:3, kun all system on 1:20), joten se tulisi jatkuvassa käytössä tosi kalliiksi. Niimpä aion kokeilla vielä jossain välissä Kelcoa ja Laser Litesiä, mitä harjakoiraihmiset tuntuu tykkäävän käyttää, niissä laimennus suhde on 1:32 ja 1:100.

Mietin miksi villakoirat pestään aina syväpuhdistavalla? Niillähän olen tuota All systemsiä tottunut käyttämään… Niimpä pesin Pupunkin samalla KW shampoolla. Lopputulos oli hieno, joskin föönaaminen oli hieman vaikeampaa.

ENsin kuvia Ilon tukasta ennen ja jälkeen. Pupua ei huvittanut oikein seisoa, joten siksi seisotusasento vähän mutkainen, mutta Pupu on saanut jonkun kasvuspurtin, koska sen pystyy nyt esittämään seisaaltaan. Ilo taas seisoi kuin patsas, nyt siitä saatiin viimein kuva. Eli vapaana, odottaen kinkun palaa…

selkä pahanakurkkaa

tytöt

pup

ilo


Pitkätossu ja Prinsessa

Posted on

Tytöt leikki tänään pihalla, olen rajoittanut puolet pihasta pois käytöstä (koska Pupu voi taas murtautua jostain sivupihan puolelta ulos, jos joku koira menee pihan ohi). Lisäksi piti portin alus tukkia, Ilo käveli siitä melkein suorin vartaloin ulos. Tytöt leikki pihalla hippaleikkiä. Ilo dotti terassilla, Pupu tuli terassin eteen lelu suussa ja Ilo säntäsi kimppuun kovalla ärinällä ja Pupu kahta sataa karkuun. Välillä ilon ei tarttenut kuin liikahtaa, niin Pupu juoksi onnessaan karkuun. Pupulla oli edelleen jarrunaru käytössä, jotta saan sen kiinni + jotta saan sen pois heti, jos alkaa riehumana liikaa. Ilo tosin tykkäsi olla enempi tuossa terassilla lämpimässä ja kuivassa ja antoi Pupun juosta rauhassa märällä nurmikolla 😀 .

Tänään mietin, että Pupu on aikamoinen Peppi Pitkätossu, tukka on aina vinksin vonksin ja muutenkin kaikki on heikun keikun. Pupu on semmonen poikatyttö, jota ei esim. kuralammikot pysäytä, niistä kävellään läpi. Pupu ottaa muutenkin rennosti ja nauttii elämästään. Ilo taas on pikku Prinsessa Ruusunen, jolle kuralammikot on täysi kauhistus, puhumattakaan märästä maasta. Kurakaan ei ole kivaa. Toisaalta kun jahtaa Pupua pihalla, ei kuraa ehdi huomaamaan. Lenkillä on myös kauheaa, jos on hihnassa, sehän rajoittaa rinsessa kulkemista halumaansa suuntaan.

Ilo ei ole ihan musta, vaan turkkiin on kasvanut ruskea raita, otin tästä kuvia tänään kun valo oli hyvä.

istuu2
selkä

kaula

tytsyt


Kuraa

Posted on

Pupun tukka on nykyään aina ihan räjähtänyt. Vaikka laittaisin sen useamman kerran päivässä, niin heti kun tytöt ovat leikkineet, koko etutukka repsottaa. Ilolla on nimittäin tapana roikkua siinä leikin tiimellyksessä… Ilman lenksuja koira ei näe mitään, mutta lenksut eivät pysy 😀 No tuolla menolla ei ole kohta tukkaa mitä laittaa kiinni…

Kelit on kyllä kurjaakin kurjempia. Pienikin pissareissu tarkoittaa tassujen pesua. Joskin lyhyempien käyntien jälkeen otan vaan pyyhkeellä. Etenkin Pupussa ei kurat näy, Ilon tassuja saakin huuhdella enempi, kun ovat valkoiset. Mutta ne on helppo huuhtaista lavuaarissa. Pupu pitää kantaa pesuhoneeseen ja neidillä alkaa tuota painoa olla ja kokoa. Pitänee alkaa kulkemaan pisureissut takaovesta, sieltä pääsee nopeammin pesuhuoneeseen. Takaovea on pidetty talvet kiinni, koska takkahuoneessa asuu kilpikonnat ja ne eivät kestä kylmää.

Huomenna onkin taas harjakoirien näyttelyharkat lampputiellä ja sinne pitäisi taas suunnistaa.


Kuvauspäivä

Posted on

Se olis taas 2 viikkoa kulunut. Järkytyin koiraa pestessä ja kuvatessa, että Pupu on alkanut näyttää isovillakoiralta eikä miltään kääpiöltä. Kun levittelin mattoja pyöri kaksi koiraa valmiina paikalla ja tiesivät jo mitä vaadittiin. Pallon viereen oli tunkua 😀 Pupu on kuvissa pestynä, Ilo vain pikaisesti siistittynä.

Olen nyt kokeillut monia pesuaineita mitä kaapista on löytynyt ja suosikit alkaa erottua:
# 1 All Systems Super Cleaning and Conditioning shampoo + # 1 All Systems Super Rich Protein Lotion Conditioner hoitoaine == turkit jää parhaimman tuntuiseksi, eikä tunnu takkuuntuvan
Bio Groom Protein Lanolin shampoo + # 1 All Systems Super Rich Protein Lotion Conditioner hoitoaine == Ilon turkille ok (Pupulle ei kokeiltu).
Bio Groom Protein Lanolin shampoo + Bio Groom Silk hoitoaine == takkua takkua ja nopeasti, joutuu pesemään usein.

tytölt

pups

kaunisilo

isovilla


Takkuja

Posted on

Aamulla Ilo söi! Koko kupin tyhjäksi ja jäi nuolemaan sitä… Mutta illalla ei, tai söi mutta olin ehkä ahnehtinut määrässä ja kuppiin jäi ruokaa. No kuppi lähti kumminkin tylsti pois. Päivän ruokamäärä on 1dl 🙁

Ilolta löytyi myös eka takku kyljestä. Kohta alan sitä aineen kanssa selvittelemään. En tiedä onko tullut noista takeista, joita olen huoletomasti käyttänyt. Siis ei silkkivuorisia vaan Roosan vanhoja, joissa vielä vatsaosatkin. Eka takki kun oli pikaisesti tehty vähän liian pieneksi ja vähän huonosti, enkä ole saanut uutta vielä ommeltua.

tytöt syö