Ilo kauniina

Posted on

Kuvakavalkadi Ilosta kauniina ja pestynä. Sain sen sentäs pestyä, vauikka tämä karmaiseva vatsatauti jatkuu edelleen. Toivottavasti olisi nyt perjantaina jo siinä kunnossa, että saan laitettua Pupun Järvenpään näyttelyyn…

Tämän kertaiset aineet osuivat aivan nappiin, etenkin kun olen käyttänyt aineita vain 1tl ammeeseen. Käytössä siis KW Protein- ja Pentushampoo sekä hoitoaineena Summerwinds Fine L-shine rinse. Koira on niin pieni, että kohta turkki on maahan asti.

imgp3029-1.JPGimgp3036.JPG

imgp3037.JPG

imgp3046.JPG

imgp3063.JPGimgp3068.JPG

imgp3070.JPG

imgp3072.JPG

imgp3073.JPG


Takkuja

Posted on

Juhannuksena sain kokea mitä oikeat takut ovat. Pidin pöljä Ilolla Roosan vanhaa Hurtta sadepukua 12h ja sen perään yön Hurtan vanhaa lämpöpukua, molemmat haalareita. Seuraavana aamuna bongasin jalasta takun ja tarkemmin tarkastellessa oli koiralla kaikki jalat todella isoissa ja todella huovuttuneissa takuissa, lisäksi persus sekä rinta. Minulla meni tunteja avata turkki nätisti ja puoli pulloa Kelcon suihketta. Ja jalassa ei ollut yksi takku vaan se oli kauttaaltaan takuissa. Jos Ilolla ei olisi ollut näyttelyitä tiedossa, olisin varmaan kylmästi saksinut turkkia. Nyt avasin ne milli milliltä ja silti turkkia menetettiin takkupalloina. Ja tietenkään siellä ei ollut pesu mahdollisuutta, vaan kuorrutin turkin sitten hoitoaineella. Jos takkukausi on tuommoista, niin apua 😀
Minun piti pestä koira heti tultuani kotiin, mutta sairastuin ihan järkyttävään vatsatautiin ja sen kourissa tässä ollaan edelleen…

Mutta ei siinä vielä kaikki. Pupu oli juossut sateessa ja mudassa, nauttinut vapaasta elämästä. Olin seuraillut turkkia, mutta epäilin sen olevan vain kastunut ja vähän nyörittynyt. Mutta siitä ei sitten mennytkään harja läpi. Meni sitten useampi hetki myös Pupun, lähinnä jalkapalleroiden selvittelyssä.

Tässä vielä kuvia koirista juhannukselta, KLIK

Ja tähän vielä kuvat kun koirat oli lopulta valmiita…

dsc_1539.JPG
Kuva: Jouko Huovinen

imgp2895.JPG
Nuori esittäjän alku (Ossista saisi hyvän apulaisen näyttelyihin 😉 )


Kaatosade ja turkki vaihtaa väriä

Posted on

Lähdin tänään pissattamaan tyttöjä kun ei satanut. Pääsin roskakatoksen kohdalle (25m ovelta) ja yhtäkkiä alkoi sataa aivan saavista kaatamalla. Nopeasti päättelin, ettei tytöt tässä kaatosateessa pissaa ja äkki pinkaisu kotiin. Lyhyestä matkasta huolimatta olimme likomärkiä kun pääsimme kotiin… Koko piha lainehti tuon kaatosateen takia. Ilo raukka oli aivan kuin uitettu koira, sillä menee vesi heti turkista läpi. Pupun pöyhkeä tukka ei niin nopeasti päästä vettä lävitseen. Pallerot jaloissa on kätevät, ne kerää kaiken kuran itseensä ja vain ne tarvitsee suihkutta 😀

imgp2352.JPG

imgp2346.JPG

imgp2348.JPG

Illalla sitten pesin Ilon, kun oli niiin rapanen tuon juoksemisen jälkeen. Föönatessa sai huomata, että turkissa kasvaa paljon hyvin vaaleita karvoja (valkoinen/vaalean harmaa). Niitä on paljon ympäri turkkia, mutta selästä ne lähinnä huomaa. Harjakoirathan voi vaihtaa väriä koko ikänsä, joten saa nyt nähdä muuttuuko Ilon väri vai onko nuo vain yksittäisiä.

Ilmoitin molemmat tytöt 13.7.2008 olevaan Rantasalmen näyttelyyn ja laitoin tummenetulla näyttelyosioon, niitä näyttelyitä, joihin olen ainakin nyt suunnitellut meneväni, ainakin toisen kanssa.

imgp2362.JPG

imgp2382.JPG


Melkein puoli vuotta

Posted on

Huomenna Ilo on puoli vuotta ja tänään oli pesupäivä ja kuvasin koiran samalla kun oli niin nättinä. Huomiseksi neiti on kumminkin ehtinyt pyöriä hiekassa ja turkki on täynnä roskia 😀 . Ihan kuin neiti ois saanut vähän jalkaa ja mittaa tai jotenkin hoikistunut tai kaula pidentynyt. Mutta niin pikkarainen tuo neiti kumminkin on, tuskin nyt paljoa siitä 23cm:stä venynyt.

imgp1826.JPG

imgp1832.JPG

imgp1838.JPG

imgp1836.JPG


Tökötit niskaan

Posted on

Tytöt sai tänään aamulla PracTic punkki aineet niskaansa. Päädyin laittamaan aamulla, jotta pystyin seuraamaan koiria, jos jotain kummalista olisikin tullut. Pojat oli aamupäivänkoulussa, niin ei ollut vaaraa silittelyistäkään. Mitään kummempaa en huomannut aineista tulevan. Toivottavasti nuo nyt pitää nuo punkit poissa.

Käytiin tänään harjakoira sisäharkoissa ottamassa muutaman koe kierroksen. Tosi hienosti Ilo on oppinut eteen -käskyn. Se lähti heti edelleni painelemaan ja odotti vapaa -käskyä sekä lentäväää nakkia 😀 Liikkeelle lähtiessä annan siis eteen -kehotuksen ja kun Ilo on hetken matkaa kävellyt edelläni, sanon vapaa ja heitän nakin palan Ilon eteen. Toinen vaihtoehto on, että vien nakin Ilon kanssa ja palaan kauemmas nakista. Sitten sanon eteen ja Ilo saa painella nakin luokse edelläni.

Pupu on nyt vajaan viikon syönyt Royal caninin villakoirien muonaa, se ei ole ainakaan vielä aiheuttanut mitään. ALussa sai nutron seassa ja nyt olen antanut pelkistään. Ruoka maistuu todella hyvin ja kakat on pienentyneet. Ruuassa oleva kalaöljykään, ei ole ainakaan vielä vaikuttanut mitenkään.
Ilo söi Natural menuuta, kunnes kävi kömmähdys ja pussi pääsi loppumaan. Eläinkauppa oli jo kiinni ja piti sitten käydä hakemassa Jumbosta jotain. Mainonnan uhrina päädyin ostamaan Royal caninin Chihuahua muonaa, kun sitä mainostettiin, että maistuu nirsommallekkin. Siinä houkutti myös se, että kaksikiloisella riittää 70g päiväannokseksi pussin mukaan. Se on noin desi, eli ei ylivoimaista Ilollekkaan. Yllättävän hyvin se on maistunutkin. Tänään aamulla piti alkaa heti peittää ja tylysti sitten otin kupin pois. Illalla sama ruoka maistui, vaikka oli saanut harjoituksissa nakin paloja.

Tänään selvisi tuolla harjakoira hommassa, että vähempikin shampoo ja hoitoaine riittäisi. Olen pullon ohjeiden mukaan niitä laimennellut ammeeseen, mutta kuulemma pitäisi laittaa paljonpaljon laimeampaa. 2-3rkl riittää lasten ammeelliseen ja Ilon pesulaatikkoon varmaan 2-3 tl. Koira kun pestään usein, niin ei tarvite olla yhtään tujumpaa. Riittää sitten pullotkin pidempään 😀 Kaikkea sitä oppii koko ajan lisää ja ensi viikonloppuna menen puuterihuiskujen turkinhoitopäivään ja varmasti opin paljon lisää…


Huput

Posted on

Eilen käytiin taas harjakoirien sisäharkoissa. Mitattiin taas kokeeksi Ilo Kennelliiton virallisella mitalla ja nyt saatiin kooksi 23,5cm. Jos tuo pitää paikkansa niin alaraja olisi nyt ylitetty 😀 Myssyä on käytelty, mutta Ilo ei siitä ihmeemmin tykkää. Vähän kuin pentuna panta inhotti, niin myssy on Ilosta outo. Välillä antaa sen olla pitkiä aikoja, mutta välillä raaputtelee. Irti se ei lähde mutta tukka räjähtää 😀 Tosin se on helppo laittaa uudestaan ja tukka ei kulu vaikka rapsuttelisi ne sieltä alta pois (toisin kuin ponnarin kanssa menee tukka poikki). No näyttelypäiviksi tuota ajattelinkin. Silloin ei voi laittaa pompuloita mutta silmillä oleva tukka saa silmät vuotamaan.

Pupun huppu on vasta tulossa, koska se on isompi ja siten hitaampi tehdä. Saa nähä mitä Pupu sanoo siitä. Pupun tukka nyt on lähes aina räjähtänyt pompuloillakin. Peuhatessa Ilo iskee otsatukkaan aina hampaansa. Eli Pupulla on aivan sama onko tukka räjähtänyt hupussa vai pompuloissa, siistinä se pysyy noin minuutin 😀

Huomenna sitten Ilon kanssa Tampereen pentunäyttelyyn, jossa huimat 32 harjakoiran pentua. Tämän takia Pupunkin pesukin siirtyi nyt perjantailta (kuten myös lätkän takia 😀 ). Otetaan kuvaukset sitten huomenna tai sunnuntaina, riippuen miten ehtii pesemään.


Kuvaamisen vaikeus

Posted on

Pesin Ilon ja siitä tuli niin kaunis, että halusin kuvata sen… Mutta miten onnistuu kuvaus, kun on vain Simon kanssa kotona ja pitäisi yksin kuvata? EI oikein mitenkään 😀 . AIna kun sain Ilon nätisti ja meni vähän kauemmas kuvaamaan, niin koira oli ehtinyt hipsiä muualle. Ja sitten kamera temppus, teki epätarkkaa puolesta kuvista, ärsyttävää! Simokin tuli apumieheksi pitelemään, mutta ei se silti oikein onnistunut. Ilon turkki on kyllä nykyään tosi kirjava, ei enää ihan mustasta mee, ainakin jos tarkempaa sitä katselee.

Lopuksi on vielä kuva Pupusta, jota ärsyttää kun nurmikolle ei pääse. Nurmikko on nyt aidattu vanhalla matalalla aidalla josko se saataisiin kasvamaan, kun kukaan ei siellä kulje. No on Pupu pari kertaa mennyt aidoista läpi, kun noita ei ole tuettu, mutta pääosin pysynyt oikealla puolella.

Harjakoirafoorumissa jollain oli harjakoirilla käytössä TÄMMÖISET HUPUT ,ettei tarvitse käyttää pompuloita turkkia kuluttamassa. Ajattelin yrittää virkata molemmille tytöille tuommoiset.

ilytsu

apumies

kaunis

poop


Öljytty tukka ja pellolla

Posted on

Mitä käy harjakoiralla jolla on öljyä turkissa ja sen päästää pihalle? Kokemuksella voin sanoa että huonosti 😀 Pestessä lorautin hieman öljyä mutta turkki tuli silti melko öljyiseksi. Pihalla sitten multa tarttui ihan turkkiin kiinni ja se ei sitten ees varissut pois. Ei sitten auttanut kuin pestä koira kun sitä rapsuttikin… Täytyy varmaan tulevaisuudessa laittaa öljy päivää ennen pesua jotta sen saa sitten seuraavana päivänä pestyä pois.

Käytiin tänään pellolla katsomassa romahtanutta latoa ja Pupu paineli taas kahtasataa. Eilen koulutuksessa kouluttaja väitti, että liian proteiinipitoinen ruoka aiheuttaisi ylivilkkautta. Omasta mielestäni aika erikoista, kun kyseessä on lihansyöjä… Kuulemma pitäisi antaa laihempaa sapuskaa ja sianihraa. Yritin googlettaa noiden yhteyttä, mutta mitään faktaa en löytänyt. Jatkamme entisellä linjalla…

Kuvia pellolta ja myös keltavuokkoja, joita kasvoi tien veressä.

puup

kela
Pupu ja anssi (kela) (Ilosta näkyy vain punainen hihna kun pakeni paikalta…)

kukat