Ruokintaa ja takkuikää

Posted on

Ruokinnan kanssa ollaan menty pitkään jo samoissa uomissa, eikä ole tarkoitusta muuttaa, kun mitään ei näytä olevan vialla. Pientä hienosäätöä on toki matkan varrella ollut, mutta pohja pysynyt samana. Kaikki syövät omia nappuloitansa ja lisänä tulee erilaisia öljyjä. Ja useamman kerran viikossa kupin pohjalta löytyy myös ihmisten ruuan ylijäämiä, ei niitä makaroni tms osia van lähinnä ylijääneet lihat ja kastikkeet. Nappuloina meillä on käytössä ANF holisticcina ja lightina. Naomilla on puoli annosta aina Friskies nappulaa, sillä se on ainut millä tuota silmävuotoa sillä saa hillittyä.

Nappularuokintakaan ei ole välttämättä niin autuaaksi tekevää ja vaaratonta. Savu koira kuoli syötyään nappularuokaa, jonka riisi oli viallista. Vähän tulee mieleen Kiinan melamiinia korvikkeessa juttu… Äärimmäisen ikävää ja todella huonoa tuuria 🙁 TÄÄLTÄ LÖYTYY JUTTU SAVU KOIRASTA.

Pääosin ruoka uppoaa mukisematta, mutta Jekkukekku välillä kokeilee saisko parempaa. Se ei tule kupille kun se tarjotaan vaan lähtee kiertelemään ja kaartelemaan. Ainut tehokas keino on ollut ottaa kuppi tylysti pois ja palata asiaan seuraavana päivänä. Lisäksi kun pariksi päiväksi tiputtaa ruokamäärästä ½dl, niin jopas taas kupille juostaan. Kaikki syövät meillä omista kupeista samassa tilassa, jos toisen kupille lähtee, voi sanoa hyvästit omalle ruualleen, se nimittäin nostetaan sitten pois.

Jekulla on nyt todellinen takkuikä, pesu tapahtuu 3 päivän välein ja siten pysytään juuri ja juuri takkuja edellä. On nimittäin miellyttävämpää pestä takuton koira, kuin availla takkuja pesussa. Jollekkin tuolla ei varmaan ole vielä juurikaan takkuja, mutta itse olen semmoinen perfektionisti turkin kanssa ja tietysti haluan päästä helpommalla huuhtasemalla koiran usein, kuin monen tunnin tukan availuilla ja tuskailulla. Ei Jekun laittoon mene kuin max. tunti, se ei ole aika eikä mikään, kun vertaa esim. Unin laittoon aikanaan, 3 tuntia ei silloin meinannut riittääkään.

Veikkaisin että Naomin lääkitys ei ole vieläkään kohdallaan. Se ontuu taas noustessa, samaa oli viimeksi, kun meni liikatoiminnalle…

dsc_8603.JPG
Koko poppoo syömässä.

2012-01-04-ystavat.jpg
Jekku ennen ja jälkeen pesun. Ja tässä siis ennen kuvassa 3 päivää edellisestä pesusta, toki on juostu kurassa ja loskassa 🙂

dsc_8658.JPG
Turkki kasvaa, mutta vielä saa tulla lisää mittaa.

dsc_8706.JPG
Pilkettä silmäkulmassa…


Mitäs menin tilaamaan…

Posted on

Sitä lunta. Plussakeli ja kymmenen senttiä lunta on huono yhdistelmä, koirien kannalta. Kierrettiin lenkki, mutta ei voitu mennä kauhean pitkää, sillä Jekku alkoi muuttumaan lumipalloksi… Ei se tosin pojan menoa lainkaan haitannut vähän yritti juostessa ravistella pahimpia pois ja sit taas mentiin kahtasataa. Pupulla onneksi on niin lyhyt turkki, ettei siihen tarttunut. Kotiin tultua suihkutin pallot jaloista pois lämpimällä vedellä, koska ne saattaisivat aiheuttaa paleltumia jalkoihin. Naomilta ei saanut haalariakaan pois ennen suihkutusta 😀 . No enpä sitten muistanut, että lumipalloista on tuloksena takkuja. Ajattelin kevyesti harjata Jekun märät, eilen pestyt jalat ja voi kääk, ne oli menny ihan söheröksi. No ei siinä auttanut kuin valella turkkia silkkitipoilla, odottaa hetki ja avata varovasti takut. Selvittiin ja toivottavasti tästä lähin lunta on pakkasen kera 😀

dsc_8607.JPG
Tälläinen Jekku pallero lenkiltä tuli 

dsc_8613.JPG
Mut ei ne menoa haitanneet 😀

dsc_8625.JPG
Naomillakin oli omat, niin ettei pukua saanut pois.

dsc_8626.JPG
Lumipallona luokses pompin…

Muistin virkistykseksi kaksi kuvaa ilosta aikanaan… 🙂


Vuosi 2011

Posted on

-Opettelimme elämään ilman Unia
Pojat kävivät harjakoirien kanssa tokon-alkeiskurssin
-Taisteltiin Ilon ihottumien, allergioiden ja laihtumisen kanssa
-Valkovuokkojen aikaan menetimme Ilon
-Kyllästyimme Pupun 4kk juoksu väleihin ja Pupu leikkautettiin
-Pieni Jekku muutti meille
-Naomi kävi muutaman näyttelykehän, mutta ei jaksanut juosta
-Naomi sairastui kilpirauhasen vajaatoimintaan ja väsymykselle saatiin syy
Niin Naomi kuin Jekku osoittautui PLL-testissä terveiksi (ja Ilo kantajaksi)
Jekku teki uskomattoman hattutempun olemalla niin kaunis, että tuli 4 kertaa ROP-pennuksi, 2 kertaa VSP-pennuksi ja sijoittui 2 kertaa ryhmissäkin
-Jekku oli vuoden harjakoiran pentu 2011
-Lukemattomia kilometrejä ympäri Suomen näyttelyihin
-Satoja tunteja koirien turkkien parissa, pesten, laittaen, nyytittäen ja leikaten. Puhumattakaan föönaukseen käytetystä ajasta
-Tuhansia euroja
-Useita syötyjä sukkia ja pikkuhousuja
-Useita kuratassujen pesuja sekä pukemista ja riisumista
-Monia pusuja ja nuolaisuja
-Tuskaa ahdistusta ja stressiä
-Onnea, iloa, toivoa ja onnistumista


Kiitos, niin Maaritille, kuin Oliviallekkin, näistä hienoista koirista.

 Hyvää UuttaVuotta kaikille!

 

 jekun-vuosi1.jpg

 

 2011-05-30-suihku-ja-viimeinen-paiva.jpg

 

 


Kalenteritytöt ja -poika

Posted on

Loppuvuodesta sai lähettää kuviaan Kiinanharjakoira yhdistykseen kalenteria varten ja kuvista sitten kaikki saivat äänestää halutuimmat. Ja meidät harjakoirat pääsivät kaikki koristamaan kalenteria. Ilo aloittaa kansikuvassa isona kuvana lumihangessa juoksemassa. Jekku poika pääsi huhtikuun kalenteripojaksi ja Naomin koirapuistoilu kuva koristaa heinäkuuta 😀

2011-12-30-kalenteritytot.jpg


Outoa lenkkeilyä

Posted on

Pupu on ollut viime aikoina super outo lenkeillä. Se kulkee perässäni, Naomin vieressä. EI siinä mitään, mutta se tuijottaa samalla mua herkeämättä, kuin mikäkin paimenkoira. Jekku kun porhaltaa edellä hajujen perässä ja kun sitä komennan, Pupu hidastaa vauhtiaan ja näyttää siltä, kuin sitä ois piiskattu. Vaikka miten varovasti olen Jekkua komentanut, silti Pupu ottaa sen tosi herkästi itseensä. Kun koiraa kutsuu nimeltä ja innostaa, niin se tulee viereen pomppimaan ihan iloissaan ja edelleen tuijottaa herkeämättä minua, kuin odottaen palveluskoirana seuraavaa käskyä. Alkaa pikku hiljaa ärsyttämään, miksei se voi vain lenkkeillä, miksi pitää odottaa, että se saisi tehtävän tai miksi sen pitää luulla, että se vetää, etenkin kun sanon Jekun nimen. Pupu oli tuollainen aikoinaan juoksujen sekoittamana, mutta nyt ei pitäisi sekään olla. Yritän olla huomaamatta, mutta sekään ei ole toiminut. Ehkä sille jäi joku tottelevaisuusvaihde päälle rally-tokosta 😀


Pihalla

Posted on

On kyllä outo talvi, pari päivää tuuli niin kovaa, ettei minnekkään pidemmälle lenkille lähdetty, ettei puu kaadu päälle tms. Ja se sitten alkoi eilen illalla näkyä, että kahdessa koirassa oli virtaa enempi kuin tarvis olla. No käytiin sitten tänä aamuna kunnon lenkki ja vähän saivat pihalla leikkiäkin. Pihalla meillä mennään nykyään pääosin erikseen. Nytkin ensin harjakoirat keskenään ja sitten oli Pupun vuoro itsekseen. Kun Pupulla on liikaa virtaa, se tuppaa ajankulukseen pyöritellä harjakoiria pitkin poikin ja se ei ole kauhean terveellistä harjakoirille. Aamupissatkin käyvt kahdessa osassa. Jos itse menen mukaan, niin sitten voi ollakkin kaikki ja jos Pupulta on saatu ylimääräinen virta jo etukäteen pois.

Tällä kertaa lenkillä oli mukavan kuivaa, koirat säästyivät ihanan puhtoisina. Mutta ei se mitään auta, Jekulla on takkuikä ja se on nyt pestävä ainakin 2krt viikossa, jollei halua selvitellä turkkia pesujen yhteydessä.

Ihan kun Naomi ois jo pikksen virkistynyt, joten oisko lääkitys nyt vähän oikeampaan suuntaan, mutta katsellaan…

dsc_8458.JPG
Naomin uusi haalari, Ilolla oli samanlainen. On sil hienot korvat ja häntä…

dsc_8476.JPG
Ja yks on oikea järjen jättiläinen 😀

dsc_8479.JPG
Tuulitukka

dsc_8508.JPG
Joo, kyl huomaa, et tälläkin kaverilla vauhtia piisaa, eikös harjakoirien pitänyt olla jotenkin hillittyjä 😀

dsc_8492.JPG
Jekku vaanii pahaa aavistamatonta Naomia.

dsc_8519.JPG
Ei se leikkinyt mun kaa, no tääl on tää koira mun kaveriksi!

dsc_8538.JPG
Pupan vuoro pihamaalle.

dsc_8552.JPG
Tapojensa mukaan, siltäkään ei vauhtia puutu.

dsc_8588.JPG
Ja kun kukaan ei heitä lelua, Pupu heittelee sit itte 😀


Joulun vaarat ja trimmausta

Posted on

Joulu sujui koirilla rauhaisasti, eivät olleet moksiskaan lahjojen avauksesta tms menosta. Joulukinkku hajuineen oli kyllä vastustamaton ja kinkun leikkaus aiheutti parveilua ympärilläni. Illalla sitten koirat onnistuivat huomaatta syömään Pandan suklaarasiasta suklaita. Onneksi lapset olivat tyhjentäneet sen jo lähes kokonaan, ehkä muutaman konvehdin saivat. Nopeasti kumminkin googletin, miten vaarallista se suklaa olisi esim. Jekulle, joka on kevein, mutta ei tuommoisissa konvehdeissa ollut vaaraa. Maitosuklaatakin saisi vedellä aika satsin. TÄÄLLÄ suklaa myrkytyksestä ja määristä. No onneksi kellekkään ei tullut mitään oireita.

Kupissa on kyllä vähän herkkuja ollut, kun pieniä määriä laatikkojen jämiä, herneitä ym on kuppeihin päätynyt. Pitäähän koirillakin vähän joulua olla. Isommat määrät äkkiseltään voisivat aiheuttaa vatsanväänteitä.

Jouluaattona koiria rapsutellessa kädet löysi muutaman takun niin Jekusta kun Naomista. Takku tarkoittaa meillä, että pesu on jo myöhässä ja välittömästi paljuun. No en viitsinyt aattona viedä, niin vein tänään molemmat. Naomin pitkät karvanosat oli takkuuntuneet tosi pahasti, etenkin kun on nyt puettu vaatteitakin, ettei palele. Niimpä Naomilta lähti tukkaa pois, nakuharjakoira malliin leikattiin. Rumahan se on, mutta voipi rauhassa pukea kylmään ja ei takkua.

Kekku Kekkonen olikin sitten takussa, nyt pitää tihentää pesuväliä, nämä kurakelit kun pahentaa takkuamista. Mutta kyllä siitä selvittiin, hitaasti mutta varmasti.

dsc_8429-001.JPG
Voi Naomista tuli ihan kaamea 😀 Ei ihan kalju vaan semmoiseen sentin turkkiin ajelin. Painoa on edelleen liikaa, kuten näkyy, mut jos lääkityksen sais kohdilleen, niin painokin lähtisi tippumaan.

dsc_8437.JPG
Kekku ja kekun pitkä nenä 

dsc_8441.JPG