Vihdoin puhtaampaa

Posted on

Saatiin sentään vähän lunta maahan ja koirat sai riehua pihalla vähän puhtaampina. Jekun turkki kyllä kastui, mutta likaiseksi ei onneksi mennyt. Naomi ei tykännyt, siitä niin näkee, että lääkitys ei vielä toimi. Vaikka puin sille toppahaalarin päälle, niin ei huvittanut yhtään. Se pääsisikin sisälle heti kuvaamisen ja asioiden tekemisen jälkeen.
Kaksi muuta sen sijaan bailasi taas elämänsä kyllyydestä. Pupu joutui olemaan osan ajansta hihnassa, kun meinasi välillä mennä ihan överiksi.

dsc_8199.JPG
Jekulla on kunnon tuulitukka

dsc_8211.JPG
Hippulat vinkuen herra paineli ihan yksikseenkin

dsc_8242.JPG
Naomi ei tykännyt, vaikka päällä oli kirpparilta muutamalla eurolla löydetty haalari. Roosalla aikanaan oli samanlainen. 

dsc_8254.JPG
Tyhmää joudun olee hihnassa katsomassa. 

dsc_8272.JPG
Ja sit taas mentiin! 

dsc_8286.JPG
Pupu pakenee ihan poron näköisenä Jekkua 😀 

dsc_8317.JPG
Pupun lääkitys ihan kohillaan 😀 


Ei ollu kohdillaan

Posted on

Naomin veriarvot. Liian matalalla mennään edelleen lääkityksellä. Nyt sitten vaihdetaan ihmisten tyroksiiniin, koska sillä saa pilkotumpaa annostusta ja katsotaan taas 6-8 viikkoa auttaako. Varulta otetut kaikki muut veriarvot olivat hyvät. Vähän harmittaa, kun tämän pitäisi olla sikäli helppo sairaus, että on hoidettavissa, mutta Naomilla ei vaan löydy sopivaa lääkemäärää, joko liikaa tai liian vähän…

Pieni infopläjäys noista arvoista:
T4 ja TSH- määritykset
Näillä määrityksillä tutkitaan kilpirauhasen toimintakuntoa tutkimushetkellä.
Poikkeamat viite-arvoihin T4-arvoissa voivat johtua fysiologisista tai biologisista tekijöistä. Tähän voivat
vaikuttaa esim. muut sairaudet, lääkitykset ja ikä. Pelkästään poikkeava T4-arvo ei viittaa kilpirauhasen
vajaatoimintaan.
Yksittäisiä T4 ja TSH-arvoja tärkeämpi indikaattori kilpirauhasen toiminnasta on T4/TSH-suhde (1). Arvojen
viiterajat vaihtelevat tutkimuslaboratorioiden mukaan, Vetlabissa on käytössä seuraavat raja-arvot: T4
17-53, TSH < 0,5, T4/TSH-suhde > 30 (6). T4/TSH- määritykset voi tehdä minkäikäiseltä tahansa, alle 1-
vuotiaalta niitä ei kuitenkaan kannata tehdä.
T4/TSH > 30 koira tutkimushetkellä terve
T4/TSH 12- 30 raja-alue: oireettomalle koiralle suositellaan uusintatutkimuksia 3 kk-6 kk kuluttua
T4/TSH < 12 koira tutkimushetkellä sairas
T4/TSH lähellä viiterajaa: koiralta olisi hyvä tutkia T4/TSH-arvot uudestaan puolen vuoden kuluttua  

Naomin arvot olivat nämä:  T4 oli 23.6 (17-53), TSH 3.41 (<0.5) ja T4/TSH on 6.9 (>30)

Eilen sain hommattua Naomille ruskean vuorillisen velourhaalarin, niin pärjää tuolla pihallakin, kun ei viitti vielä toppapukua vetää päälle. On vähän kiven alla Naomin kokoisten vaatteet, chihukokoisia on enempikin sekä semmoisia vaatteita, jotka on sen mallisia, ettei niillä tee yhtään mitään…

dsc_8160.JPG
Välillä on vaikea uskoa, että kyseessä on sama rotu… 


Naomin lääkärikäynti

Posted on

Naomi kävi eilen lääkärissä, taas verikoetta ottamassa. Turkki on mennyt huonoksi kuivaksi ja ihmeen rähjäiseksi, koira on taas väsympi ja palelee. Painokin oli noussut 7kg:hen. Lääkitys ei voi olla kohdallaan. Varmuuden vuoksi otettiin myös kaikki muut perusverikokeet, jos kilpparit ovatkin kunnossa. Sydän oli kuunteluissa hyvissä voimissa. Ensi keskiviikkona saadaan tulokset. Palelemisen ja harvan huonokuntoisen turkin takia Naomi käyttää nyt sisälläkin paitaa, sillä on selkeesti mukavampi olo niin. Se omistaa vain yhden, joten pitää käydä ostamassa pari lisää, jos vaikka löytäisi fleeceisenkin talvea vasten.

Silmätkin vuotaa paljon enemmän kuin välillä, ilmeisesti muuten huonon kunnon takia, silmien ympärysiho ei meinaa kestää tuota vuotomäärää ja on selkeästi ärsyttynyt. Koska aikaisemmin on auttanut, että puoli ruuasta on Friskiessin halpanappulaa, niin ostin sitä nyt Naomille tuon ANF light ruuan lisäksi. Toivottavasti taas auttaisi tuohon vuotamiseen.

dsc_8025-001.JPG
Pahan näköiset Naomin silmät vaikka miten puhdistaisi ja ajaisi liikoja karvoja pois 🙁

dsc_7972.JPG
Me ootetaan tässä, että päästäisi imuroimaan keittiön lattiaa… 


Jekun aura

Posted on

Jekkua ympäröi joku mystinen aura. Tänäänkin meillä oli pojan leikkikaveri ja kun äiti tuli lastansa hakemaan, niin rapsutteli autuaasti kaikkia koiria. Hänen mielestä kaikki oli kivoja, mutta Jekku oli superihana. Mikä ihme siinä koirassa on? Se on nimittäin monen koira- ja ei koiraihmisen mielestä ollut  jotenkin erityinen. Eikä se ees tee mitään kummallista, samalla lailla hyppii ja pussailee kuin muutkin. Kukaan ei osaa sanoa mikä siinä on, mutta jostain syystä osa ihmisistä on aivan sulaa vahaa Jekun edessä, minäkin 😀

Pupulla on hassu tapa välillä nävertää eri paikkoja. Joskus ihmisen vaatteita, jotka on päällä, sohvan kulmaa tai omaa sänkyään. En keksi yhtään mikä ihme jutun idea on, koska se ei riko kangasta syödäkseen vaan nävertää kuin itseään hampailla rapsuttaessa. En sitten tiiä liittyykö tämä kumminkin samaan kuin vaatteiden syöminenkin. Siihen Pupu saa nyt kokeeksi närästyslääkettä, ainakaan vielä ei ole vaatteita syöty aloituksen jälkeen.

dsc_8007.JPG
Sopu sijaa antaa

dsc_7997.JPG
Nävertäjä Pupu


Jestas näitä rapakelejä!

Posted on

Että näitä rapakelejä on riittänyt. Pienelläkin pissalenkillä koirat on likaisia ja jostain syystä Jekku onnistuu sotkemaan itsensä aivan täysin. Jekku on kaulaa myöten kurassa, siinä missä naiset kuraavat hädin tuskin tassunsa. Eikä Jekulle voi ees kurapukuja laittaa, ettei turkki takkuuntuisi.

Jekulla on selkeästi alkanut hormonit hyrräämään, mutta ei raukkaparka tajua, että sen omat naiset on leikattuja. Se yrittää ja yrittää iltaisin vikitellä Pupua, joka ei oikein ymmärrä, että leikitäänkö tässä vai mikä on niinkuin meininki. Lopulta kun hermostuu, tökkäsee Jekun kumoon tai Jekkuhan melkein ryömii, tyylillä ”mä oon pieni harjakoiran pentu vaan, heheh, ootas kun käännät selkäsi” 😀 Lenkilläkin poika painelee nenä maata viistäen.

dsc_8020.JPG
Nämä kaksi kävelivät saman lenkin mm. mutaista peltotietä. Miten ihmeessä Jekku on kaulaa myöten ravassa ja Naomi on noin puhdas?? 

dsc_8023.JPG
Kierosilmä, joka oli hädin tuskin kurainen tai ainakaan sitä ei huomannut 😀 

dsc_7974.JPG
Pöö, ei mul oo isot korvat. 



Talven ihmemaa

Posted on

Eilen tuli lunta ja ajattelin päästää Jekun sitä heti katsomaan ja ihmettelemään. Mietin mitä pieni poika sanoisi ensi lumesta. Luntahan poika ei ole tainnut juurikaan nähdä, kun on syntynyt helmikuun lopussa, eikä pennut heti pääse ulos. No jännityksen vallassa päästin pojan ulos. Jekku katsahti ympärilleen, mietti selkeästi, että ”Jahas, jospa sitä menisi kuselle…” ja kipitti lähimmän puun juurelle nostamaan jalkaa 😀 Et se siitä lumijännityksestä.

Pupu sekosi aivan täysin (taas), kun se pääsi pihalle. Riemulla ei ollut rajaa juostessa lumen keskellä ja samalla kauhoen lunta suuhun. Poikien käsistä piti varastaa lumipalloja, koska ei jaksanut odottaa niiden lentämistä.

Nyt kun Naomi on taas lyhyemmässä mallissa, niin neitiä pitää taas pukea. Pitää katsoa pitääkö hommata jotain fleecepaitaa tms pihapissatuksille, paksumpia takkeja ja haalareita löytyykin. Sairauden takia paleleekin helpommin, joten pitää pukea neitokaista ei-niin-kylmille keleillekkin.


Vaatteita ja tukkaa

Posted on

Niin se Naomin tukka läks. Viikko edellisestä pesusta ja koko takapää taas aivan takussa, huolimatta siitä, että viikon puolivälissä harjasin koiran. Pesu 3-4 päivän välein kotikoiralle olisi ehkä vähän liikaa, joten Naomi sai muuttua lyhytkarvaiseksi spanieliharjakoiraksi. Koira on silmin nähden nauttinut uudesta kampauksestaan ja koiraan on tullut vauhtia (uskomatonta kyllä tällä yksilöllä!).

Puppana ruppana on taas päättänyt syödä vaatteita. Keskiviikon Rallytokokin jäi väliin, kun edellisenä päivänä oksenteli syömiensä vaatteiden palojen takia. Vaatteet tuli onneksi ulos luonnollista tietä ja maha rauhoittui lääkkeillä. Eilen koira jäi kiinni syömässä sukkaa, jonka sain onneksi kokonaisena ulos. Mikä ihme siihen taas iski, pitkään aikaan ei ole popsinut kummempaa. Kuulemma närästyskin voisi sitä tehdä, niinpä annoin nyt kokeeksi Pupulle Ilolta jääneitä närästyslääkkeitä, jospa auttaisi.

EN muista kirjoitinko, että vaihdoin leikattujen tyttöjen sapuskan kevytversioon. Jostain syystä 12kg kevyt ruokaa painoi ihan turkasesti 😉 . Koirille on kiva, kun ruokamäärä pysyy samana, eikä tarvitse sitä kutistella. Ruuan merkkinä kaikilla on tällä hetkellä ANF, johon olen ollut tyytyväinen.

Huomenna ja ylihuomenna Jekku on messarissa kisaamaassa ekaa kertaa aikuisten luokassa, jännittävää…

291120111609-2.jpg
Huono kännykkä kuva, mutta näkee vähän miltä spanieli Naomi näyttää.

291120111610.jpg
Tässä myös.

281120111600.jpg
Tuulinen päivä, Jekun tukka meni ihan sekaisin 😀

281120111599.jpg
Hyvä ettei koko koira noussut ilmaan…

dsc_7769.JPG
Käytiin Tuusulassa Avoimen luokan näyttelyharkoissa ja kun yritin kuvata Jekkua, niin se alkoi hassusti myyräilemään.