Seisojasta noutajaksi.

Posted on

Yllättävän hyvin Pupu on pärjäillyt, vaikka on ollut tuo tukka pois. Vain ekoina päivinä ja hyvin kylminä aamuina, on tarvinnut vetää haalari päälle. Pupulle mulla onkin ollut tuollainen Hurtan vanha haalari kirppikseltä löydettynä. Muuten kiva, mutta pidempään ollessa päällä hankautuu ja tulee sähköiseksi. Ehkä se pitäisi pestä jollain huuhteluaineella… meillä vaan ei moisia ole käytetty vuosiin. Turkki on jo jonkin verran kasvanut, sileäkarvaisesta saksanseisojasta aletaan muuttua pikku hiljaa kiharakarvaiseksi noutajaksi… Ja kohta ollaan jo ihan villakoira.

Pupu on saanut autossa uuden paikan. Ennenhän Pupu oli takakontissa ja haukkui sieltä kaikki ohikulkijat. Haukkupanta tätä hieman hillitsee, mutta usein unohdan ottaa koko pantaa mukaan. Niinpä pari ajelua on nyt menty etupenkin jalkatilassa. Pupu on niin pikkuinen, että sillä on hyvin tilaa tuossa ja mikä parasta, siitä ei näe haukkua ketään.

01052012928.jpg
Pupu ja haalari, vain kaulus on hieman liian iso.

03052012943.jpg
Pupun uusi autolla matkustamispaikka… Ilme kertoo kuinka paljon Pupu paikasta tykkää 😀

06052012953.jpg
Mietin joskus kuinka pieni Roosa olikaan… Se oli tosi pieni, kun Ilokin oli pieni, mutta sillä oli isompi panta. Tässä koirien aikuispannat vasemmalta: Roosa, Ilo, Jekku, Pupu ja Uni.

06052012956.jpg
Jokainen pieni tyttö tarvitsee luotettavan koiran, jota voi taluttaa. Naomi on tuollainen <3

07052012961.jpg
Käymme aika usein kipaisemalla pienessä kyläkaupassamme koiralenkin ohessa. On ollut mukavaa huomata, että koirat ovat oppineet odottamaan ulkopuolella ne muutamat minuutit ihan hiljaksiin. Tosin ennen tiesi, ettei niitä ole varastettu, niin kauan kun haukku kuului 😀

23042012910.jpg
Juli nelivarvaskilpikonna aloitti ulkoilukauden jo pari viikkoa sitten.



Pöffin taltutus

Posted on

Koska Jekusta tuli pöffi, otin kiireisesti yhteyttä Raijaan, joka on mieletön velho aineiden ja turkkien kanssa. Ja jälleen kerran, Raijan avustuksella, pöffi saatiin taltutettua. Onhan se vielä tietysti vähän, kun se kuuluu ikään ja tuohon turkin kasvuvaiheeseen, mutta nyt turkin saa alaspäin harjallakin ja se käyttäytyy nätisti koiran liikkuessa. Koira ei enää näytä siltä, että se olisi saanut sähköiskun 😀 . Turkki oli ilmeisesti öljyistä tukossa ja nyt kun öljyt poistettiin ja aloitettiin ikäänkuin puhtaalta pöydältä, niin tukka on taas lähes entisensä.

Illalla koirat sai painella taas pihamaalla ja alkaa näköjään olemaan enempi sääntö, kuin poikkeus, että Naomi lähtee ralliin mukaan. Jekku raukka, molemmat tytöt sen perässä. Kun yrittää piiloon terassille, hyökkää Naomi ja kun menee karkuun pihamaalle, niin perässä on Pupu :D. Ihaa raukka koki saman kohtalon kuin tarinassa, Jekun ja Pupun riehunoissa sen häntä irtosi 😀 . Korva nyt on irronnut jo aiemmin…

dsc_2725.JPG
Juuri pesty jätkä vähän isottelee jalan noston jälkeen.

dsc_2757.JPG
Mun pieni collieni <3

dsc_2777.JPG

dsc_2797.JPG
Tänne se Ihaa! Jekku aina pomppaa täysiä päin Pupua, että saisi lelun.

dsc_2807.JPG
Pupun mielestä Jekku on ilmeisesti niin helppo, että voi maaten vetää lelua…

dsc_2810.JPG
Ja sitten, byhyy, kesken vetämisen irtosi Ihaan häntä 😀

dsc_2903.JPG
Nao jänes, Kun Jekku menee terassille, on perässä Naomi.

dsc_2927.JPG
Kun se menee pihamaalle, on perässä Pupu….

dsc_2930.JPG
Turkki elää nyt kauniisti juoksussa mukana.

dsc_2933.JPG
Naomi paineli Kekun perässä.

dsc_2936.JPG
Toi koira osaa olla todella urpon näköinen joissain kuvissa 😀

dsc_3010.JPG
Et pure mua jalkaan penikka!

dsc_2982.JPG
Alkaisko olee trimmin tarvetta… Vetäiskö kaljun vai säästelläänkö vielä mahdollisiin kehiin…


Vauhtia

Posted on

Aamupäivän ulkoilu vietettiin pihamaalla ja Pupua pomputti, kun pihalla oli kaadettujen puiden runkoja. Tahalleen sitten heittelin Pupulle palloa niin, että joutu pomppaamaan yli. Pupulla nyt onnistui nuo hypyt noin niinkuin ulkoisesti, mutta pikkaisen oli tuota ilmaa hypyissä. Jekkukin näytti muutaman hienon pompun, mutta kamera ei ehtinyt mukana. Jekku ja Nao käyttikin paljon aikaa riehuen keskenään. Mutta Naomimaiseen tapaan, ne leikkivät vaan kuivalla terassilla. Jekku olisi leikkinyt muuallakin, mutta eihän Naomi voi tulla märälle nurmelle.

Ajakuluksi otin jokaisen kanssa vuorotellen treeniä. Opetein huvin vuoksi naksuttimella keirtämään pihalampun. Taidosta voi olla joskus hyötyä, jos menee agilityyn, mutta nyt vaan tuo oli semmoinen päähänpisto. Naomi oli selkeästi eniten kartalla tässä harjoituksessa, se äkkäsi hyvin nopeasti mikä oli se juttu. Tai sitten sillä oli eniten nälkä 😀 .  Lisäksi otin muutaman ohjatun hypyn tuon rungon yli, Pupulle ihan toko hyppynä, istumisineen.

Iltapäivällä lähdettiin pyörällä hakemaan poikaa koulusta, molemmat hullut, olisi tarvinnut pyöräjuoksutuksen, mutta koska perässäni oli uusi peräkärry, niin otin vain Jekun. Sen meno ei ole vieläkään rauhoittunut yhtään. Poika veti taas kuin hullu ja vaikka miten yritin ajaa hiljempaa ja hiljempaa, että saisin koiran asfaltilla raville se ei onnistunut. Veikkaan, että vaikka olisin pysähtynyt, olisi Jekku laukannut paikoillaan 😀 Jekku on varmasti edellisessä elämässä ollut husky suuressa valjakossa… Valjaiden lukko vaan oli selkeästi hangannut toista kainaloa, joten Jekku tarvitsisi jonkun toisenlaiset valjaat, joissa lukko olisi muussa kohtaa.

dsc_2196.JPG
Pihan porukka

dsc_2311.JPG
Pompottaa

dsc_2225.JPG
Alastulo

dsc_2277.JPG
Äkkiä karkuun!

dsc_2278.JPG
Sekoilevia harjakoiria

dsc_2328.JPG
Söpis

dsc_2355.JPG
Melkoisen samaa kokoa nämä kaksi ovat.

19042012901.jpg
Husky palannut kotiin noin 6km juoksulenkiltä, joka ei taaskaan tuntunut missään…

Husky juoksee, niin että vain henki pihisee. Vauhti on hidas, mutta niin se vaan laukkaa melkein paikoillaan 😀 Pakko saada se oppimaan ravaaminenkin tai muuten kärsii kroppa tulevaisuudessa.


Pojassa on virtaa

Posted on

Tänään tein Jekulle näyttelyn esipesun. Näin koiran turkki on avattu ja melko siisti sitten, kun näyttelypesun tekee. No ei pojassa takkuja ollutkaan ja kevyesti nyt öljysin turkin. Otettiin sitten pojan kanssa vähän liikevideota, kun uusi näyttelyhihnakin saapui. Pojalla oli virtaa, ihan liikaa. Saapa nähdä minne se sinkoaa sitten näyttelykehässä. Kehässä kun sillä on usein vielä tuplasti lisää virtaa…

Eilen koirat paineli illalla pihamaalla. Naomikin oli hirmuisen virkeällä tuulella ja jahtasi moneen otteeseen Jekkua. Pupu vähän innostui leikkimään, mutta selkeästi eilen tärkein oli se pallo, kunpa joku olisi koko ajan sitä heittänyt. Aidat on viimein näkyvissä ja hanki sulanut, eilen parantelin niitä ja laitoin uusia keppejä, niin eivät kaadu ihan heti, jos joku niitä menee kokeilemaan. Nyt alkaa vaan vähäksi aikaa ”pihaton” aika, että pihan nurmikko ehtii kuivahtaa ja pääsee uuteen kasvuun. Koirien rallijarruttelut siinä muuten tuhoavat sen, nyt kun se ei vielä kestä sitä. Onneksi tämä piha ainakin viime kevääni kuivahti hyvin nopeasti, toisin kuin edellisen kämpän piha…

Jekku harjoittelee

Naomilla on Jekku hukassa

Yhdellä on niin rakas pallo suussa ja muut kaksi pinkoilee


Kuka niitä ostaa?

Posted on

Halpoja koiranruokia. Nauratti tänään kun taas S-marketissa kävin ja hain koirille pötkön pakastelihaa ja samalla vilkaisin halpisruokien kilohintoja… Halpaa 😀 . Mutta kuka niitä ostaa? Harvoin jos koskaan olen nähnyt kellään kärryssä jättisäkkiä Xtra tai pirkka koiranruokaa. Jonkunhan niitä pitää ostaa, koska ei kaupat niitä tyhjänpanttina pitäisi hyllymetritokulla. Selviääkö niiden koirat silti terveenä ja elinvoimaisina? Saako koirat muutakin kuin halpaa nappulaa? Pitääkö mun alkaa väijyä koiranruoka hyllyllä ja haastatella ostajaa 😀

Jokainen kunnon koiranomistajahan tietää, että markettiruuissa on vain pari kohtuullista merkkiä, muut pitäisi olla ns. huonoa koiranruokaa. Valveutunut koiranomistaja hakee säkkinsä aina eläinkaupasta ja eläinlääkäristä ja pulittaa siitä 13-15 kilosta 50-90e (kun markettiruuan saa 25-40e hintaan, ehkä jopa halvemmallakin). Meidän perheessä tuommoinen 15kg kuluu noin kuukaudessa, Unin ollessa talossa, alle 3 viikossa. Eläinkaupan pussit kiiltelevät ja on mitä hienoimpia juuri tämän näköiselle ja ikäiselle rekulle olevia ruokia, on ilman sitä ja tätä, luomua jne. Mutta niitäkin säkkejä pitää osata lukea, niidenkin joukossa on ns. huonoja koiranruokia vaikka hintaa on 80e/15kg. Ja osa näistä merkeistä on ollut ennen, 80-90 luvulla sitä huonoa marketti ruokaa ja nyt jostain syystä siirtyneet eläinkauppojen valikoimiin, siihen parempaan kastiin ja kalliimpiin hintoihin, vaikka tuoteseloste kertoo laadun olevan edelleen markettitasoa. Jokuhan sitäkin ostaa, ei se muuten kannattaisi.

Ja sitten on vielä ne ruuat, joista se halpis tulee samalta tehtaalta ja ilmeisesti vielä samalta linjastolta, kuin se kalliimpi. Mutta silti on iskostettu kuuliaisen koiranomistajan mieleen, että vain se kallis voi toimia. Ja entäs kun sanotaan, ettei nappulan tuoteselosteeseen voi luottaa. Proteiinipitoisuutta nostetaan kalliissakin ruuissa muulla kuin koiralle tärkeällä eläinperäisellä aineella, kuten soijalla. Ja onhan koirien ruuassa ollut oma melamiiniskandaalityyppinen juttu, jossa koiranruuan pitoisuuksia paranneltiin koirille sopimattomilla aineilla.

Joskus jossain artikkelissa eläinlääkäri sanoi, että koira tulisi toimeen köyhemmälläkin ravinnolla, kuin mitä nää multiympätyt luxusruuat on. Eli koira tulisi toimeen myös niillä halpiksilla, mutta voisiko se kumminkin paljon paremmin niillä kalliimmilla? Onko tämä vain tehty mainostuskupla 😀 Jollainhan ne isot katteensa noistakin ruuista vetää.

Entäs sitten se kupla, että markettiruuilla kakkaa tulee paljon enemmän. Kyllä meillä tulee eläinkaupanruuistakin kakkaa, toisista paljon enempi ja toisista niukasti, ei tarvitse olla edes halpismuonaa…

Meillä on syöty nappuloita laidasta laitaan, on syöty markettiruokia, halpoja eläinkaupan ruokia ja nyt sitten hyvin hintavaa viljatonta hienoa erikoisruokaa. Ja mikä on lopputulos, tuntuu, että se on aika sama mitä syöttää, jossain vaiheessa joku pikkujuttu alkaa tökkimään ja kokeilemme jotain muuta merkkiä 🙂 Joskus tuntuu, että koirat syö hienompaa ja ravitsevampaa ruokaa, kuin perheen ihmiset…

Ja kyllä, nappulasäkin pohja alkaa taas näkymään, pitäisi taas keksiä mitä ostaa, kun ei ole kovin tyytyväinen tohon viljattomaan kallissapuskaan… No pari päivä menee, kun pakastinta tyhjentelin koirien herkuista ja keitin herkullista lohi-puuroa koirille…

dsc_1938.JPG

dsc_2013.JPG

dsc_1989.JPG

dsc_2010.JPG

12042012881.jpg
Heskullista, eikö? Lohta, riisiä, kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, rypsi-ja oliiviöljyä sekä puolukoita. Oikeaa superruokaa 😀


Jekku, huskyksi syntynyt…

Posted on

Vauhtikaksikko kävi jo aamulla pitkällä hihnalenkillä ja nyt iltasella käytiin pieni 3km pyörälenkki. Kiinnitin molemmat koirat kauhukaksikosta pyörän springeriin, koska tiesin, että pääsiäisen takia ihmisiä oli vähän liikkeellä. Kiinnitin koirat aluksi vierekkäin, kuten Unin kanssa Pupu oli aikaisemmin ollut, mutta se ei toiminut ollenkaan. Jekku veti hulluna ja ajautui Pupun eteen, saaden Pupun kompastelemaan. Laitoin sitten vain Jekun Springeriin oikein kiinni ja Pupun kiinnitin hihnalla Springerin mutkaan ja nyt molemmat sai oman tilan juosta. Joku fiksaus pitää keksiä Pupun valjaisiin sillä ne kääntyy ikävästi, jossain näin lenkin valjaissa kyljenkohdalla, pitäis joku siihen kohdille laittaa, niin ei niin kääntyisi. Ja Jekku tarttis jotkut muut varmaat, se vetää niin hulluna, että tuo malli ei ole hyvä.

Pupu meni tällä kertaa melkoisen rauhallisesti ravaten, mutta Jekku, voi vitsit, se kai luulee syntyneensä huskyksi valjakkoon. Oli täysi työ pitää sitä ravissa, vaikka kuinka hidasti, niin koira laukkasi lähes paikallaan. Pää hienosti alhaalla koira vetää onnessaan ja kuin viimestä päivää ja sai nyt hetken juosta kovaakin. Pupu vaan ei tykännyt, että alkoi Jekku kauheasti rynnimään, se teki mulkaisun ja hetkeksi Jekun tahti hidastui mut sitten taas mentiin yhtä hulluna kuin ennenkin. Jekku vaan rakastaa juosta, juosta ja vetää… <3

Kotiin tultua menin jäähdyttelemään koiria pihalle ja joo, se siitä jäähdyttelystä, sillä Jekku ja Pupu veti ainakin sata kierrosta pihaa ympäri. Hetken pysähdys ja sitten taas mentiin… Tuntuu, ettei ne hyydy millään, mutta kotona nukkui sitten kaksi hyvin tyytyväistä koiraa, niin ja olihan Naomikin tyytyväinen, koska sen ei tarvinnut juosta 😀

07042012864.jpg
Tämä malli ei toiminut näillä kahdella, Jekku ajautui vetohulluuksissaan Pupun eteen.

07042012865.jpg
Näin se homma sujuu paremmin.

Video pyöräilystä:

Ja sitten kotona oli tälläistä menoa: