Lenkkeilyä ilman vaunuja

Posted on

Tänään jätettiin vaunut kotiin ja lähdettiin lenkkeilemään niin, että neiti kulki selässäni Patapum kantorepussa. Oli vapauttavaa päästä välillä muitakin reittejä, kun viime aikoina on päivisin menty vain rattaiden kanssa ja tuossa on tasan kaksi tietä, vieläpä samaan suuntaan, joihin vaunujen kanssa vain pääsee. Koirat saivat juosta pellolla vapaana ja niin ne painelivatkin kun oli hankikanto. Hihnat tosin jätin perään raahaamaan, koska lapsi selässä, ei ole niin ketterä ottamaan koiria kiinni, jos tuleekin jotain yllättävää. Mutta ei se koirien menoa haitannut. Aikuista hanki ei ole kantanut ollenkaan tänä keväänä, joten vain polkuja pitkin piti sitten mennä itse.

Jekulla on niin kevättä rinnassa, ilmeisesti tyttöjen hajuja on on nyt riittämiin. Herra intoutuu hajujen maailmassa vetämään usein hihnassa, joten hihnakäyttäytymistä on harjoiteltu. Aika lailla vaikka mitä on kokeiltu, mutta ei meinaa tepsiä tuohon, se kun unohtaa kaiken kun haju tulee. Olen nyt pysähtynyt heti jos vetää ja lenkki on aikamoista töksähtelyä. Sitten kun ei jaksa pysähdellä, otan koiran lyhyeen hihnaan oikealle puolelle, koska siinä hajut ie pääse valtaamaan mieltä ja käveleminen sujuu suht ongelmitta.

Eilen mietin, että kun sanotaan, että kilpirauhasen vajaatoiminta on suht helppo sairaus ja kohta lääkityksellä koira on ihan normaalikoira taas, eikä tautia enää huomaa. EN voi kyllä tätä ainakaan vielä allekirjoittaa. Oikeaa lääkitysmäärää Naomille on toki haettu ja haettu, mutta edelleen se on turvoksissa, lihakseton ja palelevainen. Pientä valonpilkahdusta onneksi näkyy ajoittain. Otin tänään videota, kun Naomi puuhaili yksikseen pihalla. Lumessa ei ollut mitään etsittävää tms vaan Naomi paineli ihan omasta halustaan. Tässä näkyy niitä Naomin hyviä hetkiä, jolloin liikkuminen ja touhuaminen on normaalikoiran tasoa. LINKKI VIDEOON

14032012714.jpg
Pikkuneiti selässä Patapum-repussa.

14032012715.jpg
Täällä sitä mennään. Jekun pitää pissiä joka tupsuun mikä näkyy.

14032012717.jpg
Koko porukka tuulisella pellon pientareella.


Ei Pupussa vikaa

Posted on

Lekurissa Pupu oli yhtä riemastuttava itsensä, kuten oletinkin. Ehkä pahin terä on jo poissa, no sietääkin jo tuossa iässä. Veriarvot oli huippuarvoilla, joten niiden suhteen Pupulla ei ole mitään. Silmistä puhuin, että oisko niistä, mutta eläinlääkäri epäili, ettei, koska näkee hakea palloa ym. Kipukohtiakaan ei huomattu, mutta ylipainoa oli reilusti. Pupu saisi painaa noin 17kg ja puntari näytti hitusen yli 20kg. Sekin voisi tehdä, että ei huvita ja jaksa lenkkeillä ja sit keksii tommosta (emäntä raahaa minua väkipakolla, näkeekö kaikki…). ENiten epäili, että jollain lenkillä tms on sattunut jotain, mitä en ole huomannut ja päässä on käynyt niksahdus. Näitä on hyvinhyvin vaikea tietää. Suositteli sitten Pupulle DAP pantaa kokeeksi, jos se rauhoittaisi sen mieltä ja katsoa onko siitä apua, jos on, niin syy voisi olla siellä päänsisälläkin. No otettiin se kokeeksi, katotaan auttaako. Lisäksi jossain välissä varmaan katsotaan ne silmätkin ja sitä osteopaatti/fysioterapia juttuakin pitää miettiä, jos onkin jossain jumeja. Toi koira on vaan pirullinen, kun ei ole yhtään kipuherkkä, niin ei näytä jos johonkin sattuu.

Naomilta otettiin verikokeet ja tuloksia odotellaan loppuviikosta/ensiviikon alkuun.


Potilaita

Posted on

Tänään olisi sitten vuorossa Naomin verikokeet. Ensi viikolla olemme taas viisaampia sitten missä lääkityksen suhteen mennään. Itse on nyt vaikea sanoa.

Pupu menee myös samalla tutkimuksiin. Tää on taas niin mutua kuin olla ja voi, mutta sen käytös on niin kummallista, että katsotaan mitä lekuri siitä sanoo. Pupuhan siis edelleen hiipii lenkillä takanani ja tuijottaa minua häntä alhaalla, kuin vahtisi milloin pieksen sen. Minun ei tarvitse sanoa Jekulle, kuin ei vedä, tavallisella äänellä, niin Pupu hidastaa jo tahtia. Selkeästi Pupu ei nauti lenkeistä ja en minäkään, kun se on niin kummallinen. Jos kehotan Pupua tulemaan iloisella äänellä ja sanoen vaikka, että ei mitään hätää, tuleppas, se hetken kulkee iloisemmin tuijottaen, mutta sitten palaa taakseni tuijottamaan. Ostin sille nyt Y-valjaatkin, ajattelin jos kiristää panta tekee jotain. No eka päivä meni niin, että 95% ajasta mulla oli reipas oma itsensä, mutta se olikin vain uutuuden viehätystä kai. No katsotaan nyt vaikka verikokeet, sillä munuaissairas Pilvihän sai just tämmösiä ihme pään pimahtamisia ennen kuin tauti löytyi. Ja katotaan sitä kroppaakin, että onko se kipeä jostain. Jollei näistä löydy mitään, niin seuraava askel on tsekata silmät uudestaan. Pupu nimittäin haukkuu nykyään niin koirat, kuin ihmiset lenkeillä ja tätäkään ei ole ennen tehnyt. Mikäli mitään ei löydy, niin sitten on vaan todettava, että koiran pää on pehmennyt leikkauksen seurauksena ja sellanen se sit on 😀 Pihallahan tuo leikkii Jekun ja lelujen kanssa ihan normisti, lenkit on se ongelma.

Ainut hankaluus on varmaan uskotella lääkärille, että se on kummallinen. Pupuhan RRRAAAKAASTAA eläinlääkäriä ja pomppii ja sinkoilee siellä varmasti entiseen tahtiinsa 😀

2010-03-10-kekku.jpg
Saisiko olla pystynä vai luppana? 😀 Kuvien ottamisen välillä Jekku kääntyi katsomaan taakseen ja korvat löpsähti normaali asentoon. Joskus ne on pystyssä, lähinnä kovassa vastatuulessa tai jos katsoo ylöspäin 😀 Kasvakaan korvien karvat, kasvakaa…

dsc_1285.JPG
Anna nami, anna nami!



Pallot ja pulleroinen

Posted on

Tuntuu, ettei meillä muuta tehdä, kuin leikitä aurinkoisilla hangilla 😀 . Mutta nyt kun näyttelyitä ei ole, niin elämään ei juuri muuta kuulu, kuin lenkkeily, pihaleikit ja pesut. Onneksi tässä kuussa Pupu sentään pääsee sinne villakoirien erikoisnäyttelyyn, niin saadaan vähän ohjelmaakin. Tänään juoksivat koirat vuorotellen, ensin harjakoirat ja sitten Pupu. Lenkki oli toki heitetty ennen sitä. Mutta kun hanki kantaa kivasti ja aidat edelleen hangen sisällä, niin minimoin riskit, että kaksi hurjapäätä joutuisi leikin tuoksinassa ulos pihasta. Ei ne kyllä sitä ole yrittäneet, mutta ei vara venettä kaada. Sekä Jekku että Pupu leikkivät pallolla ja molemmille kävi sama moka, kun päästää pallosta irti mäen päällä niin, kääk, sehän vierii mäkeä alas…

Naomikin innostui taas leikkimään hetken Jekun kanssa, mutta se on nyt niin läskipaksumakkara, etten tiiä mitä tehdä. Se söi hetken enempi raakaruokaa ja ilmeisesti en osannut syöttää sitä tarpeeksi kevyesti ja nyt se on sellainen pallero… Nappulalinjalla taas lähinnä mennään ja desin päivässä syö Acanan hyvin lihaisaa nappulaa. Vähempään ei voi enää vetää, joten nyt on vaan seurattava. Verikokeet otetaan taas tässä kuussa, joten saapa nähdä onko pullistumis vika siinä vai ruuassa.

dsc_0606.JPG
Täältä tullaan!

dsc_0610.JPG

dsc_0656.JPG
Jekku juoksi ympyrää pihalla ihan omaksi huviksi ja vieläpä monta kierrosta 😀

dsc_0789.JPG

dsc_0737.JPG
Sitten löytyi jostain tennispallo.

dsc_0741.JPG
Ja jos siitä päästää irti, se karkaa 😀

dsc_0691.JPG
Nyppylältä on hyvä vahtia tiellepäin.

dsc_0749.JPG
Ja sitten Naomikin innostui leikkimään.

dsc_0796.JPG

dsc_0763.JPG
Mä en jaksa kuin kehua tätä Noamin pukua. Puku mahdollistaa Naomille normaalin elämän ja arjen meidän muiden mukana. Sen ei tarvitse täristä pihalla tai kököttää yksin sisällä.

dsc_0816.JPG
Pupun vuoro todeta maan vetovoima, pallo karkaa jos päästää irti 😀

 dsc_0836.JPG
Ilmassa.

dsc_0849.JPG

dsc_0855.JPG
Ja tässä sitä mennään myös ihan omia kierroksia ympäri pihaa.


Rusketusta ja mäkimenoa

Posted on

Aivan ihana auringonpaiste tänään, joten lenkin jälkeen koirat jäivät peuhaamaan pihamaalle. Tarkkana tosin sai olla, sillä nyt hanki kantaa jo koiria melkoisen hyvin ja 80cm korkuiset aidat ovat peittyneet paikoin kokonaan lumen alle! Onneksi tuntuvat pysyvät tuossa samoilla kohdilla ja etenkin pomppivat tuon kasan päälle, ylös, alas, ylös, alas…

Auringonpaiste on tuonut toisenkin ihanan asian, Jekun naama on taas alkanut saada väriä. Tykkäsin niin viime kesänä, kun sillä oli tumma naama, talvella noiden harjakoirien rusketus häviää ja nyt, kiitos auringonsäteiden, siihen on alkanut tulla taas väriä pintaan. Pitänee kohta ajella Naomin karvanaamakin, sillä Naomi saa ihanan rusketuspilkut kaulaansa 🙂

Tuskaisen hitaasti kasvaa tuo Jekun karva tai ehkä odottavan aika on pitkä. Korvat kun on edelleen aikamoisen kaljut terrierin korvat ja siksi ne sojotteleekin välillä vähän miten sattuu. Vajaan 2kk päästä on seuraava näyttely Kankaanpäässä ja toivottavasti silloin niissä on jo jonkunlainen karvoitus…

dsc_0374.JPG
Kukkulan kunkkuna on kiva olla

dsc_0389.JPG
Ja pomppu mäkeä ylös

dsc_0421.JPG
Pallokin löytyi

dsc_0403.JPG
Pom-pom-pomputtaa

dsc_0400.JPG
Pupun rasittava riippakivi, joka hidastaa matkaa tuoda lelu heittäjälle 😀

dsc_0452.JPG
Onnea on…oma kaveri

dsc_0449.JPG
Jekku tönöttää

dsc_0465.JPG
Pikkasen alkaa olemaan väriä naamasta (maailmallahan ne antaa koirillekkin solariumia, että värit säilyy)

dsc_0497.JPG
Jekun tapporavistus Jekunraadolle

dsc_0517.JPG
Ja tästä saa ja tästä…

dsc_0510.JPG
Kutsuiko joku minua?

dsc_0526.JPG
Naomi ei ymmärtänyt yhtään miksi sen ois pitänyt pompata mäelle kuvattavaksi, ihan turhaa (pakko ajella tuo Naon naama kyl, kun nuo silmät on taas valuneet)


Jumppaa

Posted on

Koirat saivat eilen jumppaa lumihanki hyppelyn muodossa. Pojat heitteli Jekulle ja Pupulle palloa, niin että ne joutuivat pomppimaan lumeen tulleilla poluilla ja hetkittäin myös umpihangessa. Erittäin hyvää lihastreeniä ja koirat tykkäsi. Yleensä Pupu ryntäsi pallon perään ja Jekku Pupun perään ja takas tultiin Pupun juostessa edellä ja Jekun yrittäessä pölliä palloa kovasti äristen. Itse ei varmasti jaksaisi heittää noin loputtomasti, mutta onneksi on kolme poika, jotka lähes riitelevät, että kuka saa heittää. Pupuhan olisi jatkanut leikkiä loputtomiin, mutta koska tuo on raskasta, niin koirien kastuessa lumesta oli aika lopettaa ja siirtyä sisälle kuivattelemaan. No Jekun turkki sit näyttikin taas siltä, ettei ole eilen pesty 😀

Sain pojista, jotka on hiihtolomalla, myös apua kuvaamiseen. Otimme kuvia Jekun juoksemisesta ja ohjeistin poikia ottamaan mahdollisimman monta kuvaa peräkkäin, jotta joku edes onnistuisi. Pojat todelle teki työtä käskettyä ja mulla oli varmaan tuhat kuvaa, joista olisi saanut hienon animaation Jekun juoksusta 😀 No onneksi delete-nappi on keksitty… Seisomakuvat ei oikein onnistuneet taaskaan, pitänee alkaa pikku hiljaa taas harjoitella seisomista innokkaan pomppimisen sijaan.

23022012633.jpg
Heitä, heitä!

23022012629.jpg
Jipiii, mihin se meni?

23022012631.jpg
Täällä hangessa!

23022012628.jpg
Tänne se pallooo!

dsc_0055.JPG
Kauhea kiire päällä.

dsc_0056.JPG
Noku tääl odottaa tää lelu.

dsc_0064.JPG
Koppotikoppoti.

dsc_0089.JPG


1 vuotias Kekkunen

Posted on

Tänään Jekku täytti 1-vuotta! Kyllä aika menee nopeasti. Reilu 8kk sitten haettiin pieni poika Riihimäen näyttelystä ja ekoina päivinä tuntui, ettei tästä tulee yhtään mitään. Mutta niin vaan poika sopeutui ja sulatti sydämet. Jätkän pätkä vielä pärjäsi kehissäkin niin, että voitti vuoden harjakoiranpentu tittelin. Arki kotona Jekun kanssa on helppoa, kunhan tekemistä piisaa, muuten herra keksii omaa kivaa. Pahojaanhan tuo ei ole tehnyt, mutta kun on tylsää, voi aina haukkua jokaiselle pienelle kolahduksellekkin. Turkin kanssa on pärjätty hyvin, turkin laatu on hyvä, mitä nyt juuri jyllää tuo takkuikä pahimmillaan. Synttärin kunniaksi poika joutuukin taas pesulle 😀 .

Synttäripäivän poika aloitti puolen tunnin lenkillä ja siitä jatkoi puolisen tuntia pihamaalla riehumista kera Pupun sekä lasten ja innostui se Naomikin hetkeksi hyökkäilemään. Lopulta oli kaksi lumipallokoiraa ja ne oli siirrettävä sisätiloihin kuivumaan. Synttäri päivä jatkui isojen naudanluiden pureskelulla. Niitä Pupun kanssa vaihdellen ja omaansa vahtien. Lenkkeilyä pitäisi olla vielä ohjelmassa pariin kertaan. Illan kruunaa nappula-ruuantähde ateria. Niin ja sitten on vielä se pesukin edessä…

Tämän päivän teemana kuvatessa tais olla riehuminen… Jekku ja Pupu pisti riehuen taas vallan mahdottomasti. Kivointa oli pomppia peräkanaa kasan päälle ja sitten hyökätä toisen kimppuun. Enää ei voi sanoa, että Pupu höykyttää vaan Jekkua, sillä aina kun yritti hieman hillitä Pupua ja piti Pupua paikallaan, niin eikös pieni piru iskenyt hampaansa Pupuun kiinni, et tuu leikkimääään!

dsc_9685.JPG
Saalis kiinni.

dsc_9790.JPG
Jekku ei olekaan niin helppo nakki 😉 . Komea hampaisto Jekulla.

dsc_9792.JPG
Tästä saat Pupu!

dsc_9911.JPG
Naomi hyökkäääää…

dsc_9785.JPG
Joka kohdassa ei hanki kantanutkaan ja sinne uppos isokoira.

dsc_9881.JPG
Kasan kunkku.

 dsc_9766.JPG

dsc_9933.JPG
Mitäs tuolla on?

dsc_9978.JPG
Ei upottava hanki haittaa menoa.

dsc_9758.JPG
Aamulla oli sen verran pakkasta, että Naomilla oli uusi haalari päällä.