Lammin näyttely

Posted on

Kävimme eilen Lammin näyttelyssä. Mukana oli kaikki koirat ja lapset, kun yhdistimme näyttelyn lomareissuumme. Naomi ei järin pitänyt ideasta, etenkään sillä hetkellä kun taivaan täydeltä tuli älytön kaatosade. Satuimme olemaan mäkisen näyttelyalueen mäen alla ja kaikki vesi valui suoraan viereisiin telttoihin, meillä kastui onneksi vain yksi kulma. Tunnelma oli myös tiivistä, kun pikkutelttaamme ahtautui koko meidän porukka rattaineen ja Jekku möllötti vielä pöydällä suojassa. No kehän alkaessa suomalainen suvi näytti toisen puolensa, aurinko porotti täydeltä terältä.

Jekun menestys ei ollut kummoista, vaikka poika esiintyi normaaliin tyyliinsä energisesti ja varmasti. Jekku sai nyt elämänsä ensimmäisen Erittäin Hyvänsä (EH) ja näin jatkoon pääsy torppasi täysin suoraan tähän. Jekku oli vielä vasta toisena ikäluokassaan, toinenkin EH:n saanut meni edelle. Minua lähinnä nauratti, kaatosade, tulva, aikataulun myöhästyminen tuon sadekuuron takia ja sitten vielä EH kaupan päälle 😀 Mihinkä ei hullut koiraihmiset ryhtyisi muutaman nauhan tähden 😀

Tuomarina: Hyvin rakentunut uros, jolla hyvät mittasuhteet. Taittokorvat, hieman vaaleat silmät. Hieman ulkonevat poskiluut. Ryhdikäs ylälinja. Sopiva luusto. Erittäin hyvä karvanlaatu. Esiintyy iloisesti. Liikkuu epävakaasti edestä.

KUVIA TÄÄL

252600_10150952856298865_957923835_n.jpg
Telttamme edestä kuvattu, kun kehä oli veden vallassa ja kaikki tämä vesi valui myös viereisiin telttoihin…

dsc_1049.JPG

dsc_1065.JPG

dsc_1068-001.JPG
Jekun upeaa menoa


Kuumaa

Posted on

On ollut kuumia päiviä ja se on näkynyt Naomissa. Vointi on ollut paljon heikompaa, koira ei ole jaksanut kuin maata. Tänään ei niin paistanut ja eron huomasi, kira tykkäsi taas kävellä pihamaalla ja tutkiskella ympäri ämpäri. Urpo ja Turpo on lenkkeilleet helteessäkin, mutta varjoisempia reittejä ja lyhyemmin. Jekunkin piti ihan lenkillä istahtaa odottamaan Pupun asiointia, kun oli niin kuuma. Vauhtiahan se ei sillä hidasta kumminkaan muuten, edellä paineltiin vauhdilla.

Naomi rakastaa kuolleita kastematoja… Niiden päällä on pakko kieriä uudestaan ja uudestaan ja ei kuulemma ole edes ainut harjakoira, jolla on tälläinen harrastus…

050720121248.jpg
Mä sain tehdä mitä haluan, niinpä nousen nykyään myös pihatuoleihin nukkumaan, vaikka pehmusteita olisi matalammallakin (vai auttaako lääkitys, että innostuu taas hyppimään ylöspäin…)

060720121249.jpg
Pupulla oli luu, Jekku yritti kaikkensa, juoksi ympärillä, haukkui, teki hälytyksen aidalle ja taas uudestaan leikkiin pyytäen Pupun ympärillä. Mutta ei mennyt vanha koira halpaan ja Jekku jäi ilman luuta 😀

240620121200.jpg
Läheisyys lämmittää.


Lomailua

Posted on

Koirat kävivät lepolomalla veljeni ja hänen vaimonsa luona, kun muu perhe polski kylpylässä viikon. Onhan se kiva tarjota veljelle kuntoiluviikko ja koirille lellittelyä ja luksusta 😀 . Tänä vuonna pääsivät vähän helpommalla, kun oli vain kaksi vanhaa narttua ja yksi reipas uros. No oli Naomi sentään jatkanut porsasteluaan muunmuassa tuuppimalla Jekkua alas sylistä ja sinkoillen hakemaan rapsutuksia kyynärpäätaktiikalla MINÄ!MINÄ! -huutaen… Hieman huomaa, että lääkitys on paremmin kohdillaan, tuollaista Naomia en ole ikinä nähnyt 😀

No kotosalla porukka yritti pitää saavutettuja etuja. Illalla Naomi tuli viereeni ja sanoi Piiiiiiiip (=ota syliin), kun en huomioinut, koira kipitti isännän viereen ja PIIIIIIP! Pikkasen alettiin nauramaan, sillä Naomi ei ole tainnut ikinä olla isännän sylissä, saati että olisi sitä edes koskaan pyytänyt.

Yhden eron huomasin tänään, Jekku oli paljon hiljaisempi tultuaan eikä reagoinut niin voimakkaasti ovesta tulijoihin haukkumalla. No pari päivää pihalla vauhdikkaita lelun hakemis- ja repimisleikkejä ja sama vanha Jekku taas 😀 Tosin, voihan se olla, että se oli vain vähän väsyneempi tullessaan, kun oli pitänyt vieraskorea olla (rellottaen selällään sylissä…).

Etukätene pelkäsin miltä Jekku näyttäisi tullessaan, sehän oli viikon pesemättä, kun normisti pesen 3pv välein nyt takkuiässä. Koira oli varuiksi dipattu kookokseen, koska se vähentää takkuuntumista. Tietenkin tuolla hoitoviikolla vielä satoikin paljon, mutta vähemmän takussa tuo oli kuin odotin. Makuukohdissa, eli vasemmassa reidessä ja olkapäässä oli muhkean isot takkualueet, mutta se ei ollut mikään ihme. Pientä takkua oli kauttaaltaan, mutta kaikki nuo, isot ja pienet aukesi helposti, kun laittoi silkkitippaa.

2012-07-002.jpg
Ennen ja jälkeen. Huima muutos, se tosin tapahtuu tarpeen vaatiessa molempiin suuntiin, yhtä nopeasti 😀

dsc_5989.JPG
Kotipihalla taas, puhtoisena ja illan myötä vihreämpänä… Isäntä leikkasi tietenkin nurmikon ja vastapesty koira muuttui pikkuhiljaa tassuistaan vihreäksi 😀


Saa tehdä mitä haluaa..?

Posted on

mähän sanoin, kun Naomin sydämestä löytyi kasvain, että tyttö saa nyt tehdä mitä haluaa… Koirat ymmärtää puhetta tai stalkkaa tätä blogia… Naomi nimittäin on kunnostautunut tällä saralla. Se hiippailee nykyään yläkertaa ilman lupaa (koirilla sinne ei ole koskaan lupaa, koska siellä on vain makuuhuoneet). Lisäksi koira on löytynyt mm. sohvalta makaamasta. Ja tänään oli huippu, neiti seisoi pihatuolilla ja pölli pöydältä herkkuja!!! Se todella tekee mitä haluaa. Syliinkin hyppii miten sattuu hyvin usein… juuri kun et osaa odottaa.

220620121188.jpg
Hyvää juhannusta!


Ei haittaa

Posted on

Ei haittaa pikku kaatosade Jekkua. Sitä kun ei voi edes pukea, kun turkki takkuaisi heti, niin tuolla sateessa on mentävä ihan sellasenaan. Mutta ei sen pojan tahtia haittaa, menoa on ihan samanlaista kuin kuivallakin, jollei vielä villlimpää. Jekku ei väistele vesilammikoitakaan vaan niistä posotetaan ihan suoraan läpi. Vauhtikaksikko tarvitsee päivittäisen vähän pidemmän lenkin, jotta jaksavat sitten makoilla rauhassa kotosalla.Tänäänkin vedettiin tunnin lenkki sateessa, välillä satoi kovaa ja välillä vielä kovempaa. Pupu sai takin päällensä, kun on vielä aika lyhyt tuo sen turkki. Pupua sade jo haittaakin, kun ikää on tullut, siitä on tullut mukavuuden haluisempi. Naomi on käynyt vain pika-asioilla pihamaalla, sade ja märkä nurmi ei ole lainkaan sen mieleen.

Kotkan näyttelyn tekstiin saatiin kuviakin 🙂

170620121127.jpg
Ei tunnu missään.

170620121130.jpg
Voitaisko mennä jo!

170620121128.jpg
Yh, mikä sade.

170620121131.jpg
Siellä sitä mennään märässä heinikossa.

170620121133.jpg
Ja sitten voi vielä riehua hetken pihalla.

170620121143.jpg

170620121136.jpg
Märkä poika… Huomaa ovella katoksessa seisovat fiksut tytöt 😀


Nyt selvisi…

Posted on

Viimein, kolmas lääkäri tiesi mitä Naomin sydämessä on, siellä on kasvain. Se ei voi kuulemma olla mikään muu tuossa kohdassa. Nyt voisi ottaa keuhkokuvia ym, jotta näkisi onko se levinnyt. Vaivaa ei voi parantaa, vaikka miten tutkittaisiin, joten jätämme nyt tutkimatta, siellä on tai ei, oireiden perusteella mennään. Kun kasvain alkaa vaivata sydämessä tai keuhkoissa, oireena on yskää. Jos ja kun oireilua alkaa tulemaan, niin Naomia ei kiusata enää pidempään. Aikaa on muutamista kuukausista jopa useisiin vuosiin, ihan riippuen miten nopeasti kasvaa, miten sydän jaksaa ja onko levinnyt.

Kilpirauhasarvo oli 34 eli sallitun rajoissa hyvin (saa olla max 51, ala arvoa en tähän hätään muista). Mutta koska Naomin vointi huononi lääkkeen pienennyksestä, niin nostetaan takaisin yli sallittujen arvojen. Tuolla korkeammalla määrällä arvo oli 55. Lääkäri puhui myös toisesta arvosta, joka oli parempi, kun lääkettä sai enempi, joten sekin puoltaa lääkkeen noston puolesta.

Sen verta hiljaiseksi tämä Naomin tulos veti, että oli lähtö lähellä tai pidemmällä tiedän jo nyt, että Naomin lähtö tulee olemaan yksi vaikeimmista itselleni. Mutta siihen asti nautitaan ja Naomi saa nauttia elämästään ja tehdä ihan mitä haluaa, tuolle koiralle kun sen voi suoda…


Pupun ongelma

Posted on

Pupu raukalla on nyt ongelma lenkkeilyssä, kun Naomi jää nykyään kotiin. Pupu ei osaa pissiä ja kakata 😀 . Se on aina tehnyt asiansa samaan aikaan kuin Naomi ja usein pissinyt sitten pomottelevasti Naomin pissien päälle ja nyt se raukka ei tiedä mitä tehdä. Huomaan hädän kun koira alkaa seuraamaan minua ja tuijottelemaan, kehotan sitten käskyllä (”käy siinä”) tekemään asiansa. Välillä se onnistuu. Ja nyt joutuu ihan pentuhommelilla kehumaan jokaisesta asioiden tekemisestä. Nyt näyttää alkavan vähän jo helpottamaan, mutta alku oli vaikeaa ja toisina päivinä on ollut vaikeaa. Pupu on sitten säästellyt kotipihalle ja käynyt täällä vanhaan perinteiseen tyyliin Naomin kanssa 😀

dsc_5767.JPG
Jekku etsii nurmikkoon kätkettyjä nameja.

dsc_5679.JPG
Naomi lempipaikallaan kuumassa hiekassa hiekkalaatikossa.

dsc_5681.JPG
Kuvailun aikana vieressäni oli tälläinen: ”Heitä pallo, heitä nyt… Pliisss…”

dsc_5716.JPG
Kapea koira

dsc_5715.JPG
Konnatkin pääsi nurmikolla kuvaamista varten.

dsc_5656.JPG
Heka, tunisian kilpikonna, ollut minulla vuodesta 1986

dsc_5676.JPG
Voikukkaa nam (Heka)

dsc_5732.JPG
Varokaa vihaista kilpikonnaa! (Julia)

dsc_5734.JPG
Epäluuloinen Julia. Julia on ollut minulla vuodesta 1992 ja on nelivarvaskilpikonna. Julia asuu kesät ulkona ja talvet horrostaa.


Naomin sydän

Posted on

Käytiin tänään Naomin kanssa uudestaan sydänultrassa. Paikalla oli nyt kaksi sydänlääkriä ihmettelemässä. Naomin vointi on tasaisesti huonontunut, on tullut tärinää, väsymystä ym. Sydämen möykky oli edelleen siellä ja paikallaan. Sydän ei näytä kärsivän vielä niinkään möykystä, eikä myöskään läppien vuotamisesta, mutta läppien vuotamisen suhteen etenimen on aikalailla varmaa ja jossain vaiheessa on sydän vaivat edessä. Oletuksena on nyt että voi olla kasvain tai sitten joku synnynnäinen kehityshäiriö. Eli sydämessä kuuluisi olla kaksi jotain (en muista mikä se oli nimeltään, joku papillooma mikä lie 😀 ) ja joskus harvoin niitä olisi kolme. Tämä voisi olla sellainen kolmas paksuuntunut. Mutta varmuutta on vaikea saada, jollei koiraa avaa ja siihen ei kyllä lähdetä. Kuvat lähti nyt vielä kolmannelle lääkärille katsottaviksi. Vaikeaa tämä on lekureillekkin, kun ei ole tyypillinen löydös. Nämä sydämen kasvaimet on usein sydämen ulkopuolella kiinni, sisäpuolella hyvin harvinaisia, niin ei tälläisiä ole juuri nähty.

Naomilta otettiin verikokeet huonontuneen olon takia, jotta nähdään mikä on kilpirauhasen tilanne. Olisiko se syynä kurjaan oloon. Jos se on siitä kiinni, nostetaan annostusta takaisin liikatoiminnalle, jotta koira voisi paremmin. Kyllähän se rasittaa sitten elimistöä, mutta kun ei tästä ole paluuta, niin kunhan koiralla on hyvä olla. Lääkärin pitäisi soittaa torstaina tai perjantaina tuloksia verikokeista sekä kolmannen lääkärin arviota. Eli ainakin hetki vielä saatiin lisäaikaa.

Kuvat suurenee klikkaamalla.

dsc_5651.JPG

dsc_5651-001.JPG