Turkeista…

Posted on

Minulta on kyselty, ajanko Naomin turkin, kun se ei pääse enää näyttelyihin… Ei, en ole ajamassa sitä. Toki sitä ei nyt hoideta ihan niin viimeistä pilkkua viilaten, kuin kehään menijöitä, mutta pitkänä se saa olla. Helpompaa toki, kun ei tarvitse välttämättä takkuja niin varovasti aukoa, vaan voi oikaista esim. saksien kanssa. Lisäksi pesuaineiden kanssa voi olla suuripiirteisempi ja käyttää kaapista pois noita näyttelytukille sopimattomia (siis semmoisia mistä ei tule niiiiiin täydellistä turkkia pestessä…). Saapa nähdä miten turkki vielä muuttuu lääkityksellä, koska taudilla pitäisi olla vaikutusta turkkiinkin. Hitaastihan se on kasvanut, vaikka ois päällään seissyt, mutta hyvälaatuisena tullut kylläkin.

Jekun ja Pupun turkin kanssa sitten eletäänkin tarkemmin, koska olen aika tarkka näiden näyttelyturkkien kanssa. Tosin on ihan sama onko koti -tai näyttelykoira, niin en kestä jos siinä on takkuja tai muuten möykkyinen tai parta kasvaa. Ja muutenkin tykkään, että kotikoiratkin näyttävät rotunsa edustajilta, vaikka joskus noilla isovilloilla tulee oikaistua ja ajettua kaljuksi, mutta enempi tykkään, ettei rotua tarvitse arvailla.

Naomilla oli pesuvuoro tänään ja Jekulla huomenna sunnuntain pentunäyttelyyn pesu. 11 harjakoiraa on sunnuntaina Tuomarin kartanon vinttikoiraradalla, saapa nähdä miten äijän käy.

dsc_4552.JPG

dsc_4565.JPG
Elämä voittaa, häntäkin jo nousee.

dsc_4574.JPG
Kaikki koirat popsivat pihalta tippuvia omenoita. Jekku ja Pupu myös leikkivät niillä…

dsc_4584.JPG

dsc_4592.JPG

dsc_4596.JPG
Omena suussa Pupua pakoon.


Helpottaa selkeästi

Posted on

Tämä kuva kertoo kuinka Naomilla alkaa lääke auttamaan ja se pystyy jo rentoutumaan. En muista, että Nao olisi aikoihin maannut näin rentona, vaan aina tiukalla kiepillä. Ihanaa katsoa, että koira taas nauttii elämästä!

100820111189.jpg


Pieni muutos ja mitäs tänään syötäisiin…

Posted on

Naomissa näkyy jo pieni muutos. Jo kahden ekan tabletin jälkeen tuli pilkettä silmäkulmaan ja nyt on koko olemukseen tullut rentoutta ja silmiin iloa. Se tuskainen olo on selkeästi jo väistynyt. Ehkä jopa nopeampia askelia kutsuttaessa tai sitten vain kuvittelen 😀 Kyllä se tästä, odotan vielä tuleeko radikaalimpaa, super riehuja Naomia. En voi millään kuvitellakkaan Naomia riehuvaisena…

Loman jälkeen on nyt palattu pikkuhiljaa normaaleihin ruokintarutiineihin. Ruokinta on hieman muotoutunut pelkästä barffista, etenkin Pupun kanssa, koska lomalla huomasi, että pelkän barffin suuret luumäärät ei sille vain sovi. Nappuloiden syöttäminen barfpötköjen kanssa ei ole ollut ainakaan meillä ongelma. Naomi pystyy syömään pelkkää barffia ilman ongelmia.  Jekku syö ihan omaan tyyliinsä vielä kasvukauden ajan, aikuisena katsotaan mikä sille sopisi.

Itse painotan ruokinnassa paljon öljyihin, vaikka niitä nappuloissa olisikin, niin silti niitä annetaan myös pullosta. Lisäksi olen sitä mieltä, että koira tarvitsee ihan ”oikeaakin ruokaa” nappuloiden lisäksi. Kun syöttää nappuloita puolet, ei tarvitse välttämättä antaa lisävitamiineja. Kaiken tämän lisänä tai toisina päivinä korvaten ruuan, koirat saavat broilerin siipiä/koipia raakana  ja joskus possun kylkirustoja, hoitelemaan hammaskalustoa. Välillä saatan laittaa kermaviiliä, piimää tai raejuustoa sekä raakaa kananmunaa ja murskattuja kananmunan kuoria.

Aikuiset koirat syövät meillä kerran aamupäivällä, jotta saavat koiraeläimille tyypillisesti ahmittua kerran päivässä mahansa täyteen (pelkällä nappulalla tätä ei voisi tehdä). Jos kupissa on nappuloita, hulautan siihen vettä päälle, mutta en turvota. Jekku syö kaksi kertaa päivässä.

Pistän tähän nyt taas ylös mitä meillä syödään, koska olen blogista selaillut aina ongelmia kohdatessa, onko ongelmia ollut aikaisemminkin. Määrät on hyvin noin, koska en usko, barffi tyylillä, että koira tarvitsee joka paivä kaikkea ja millilleen saman verran, en itsekkään syö niin.

Pupu:
2dl-3dl nappulaa (tällä hetkellä Friskies,Hauhau sekä Cibau adult sikin sokin käytössä)
300g-350g Murren murkinan barf pötköjä (lihakasvis ja kanakasvis tällä hetkellä)/raakaa lihaa
öljyä ohjeen mukaan (Salmopet/Nutrolin/muut eläinkaupan öljyt)
biotiinia
satunnaisesti karpaloa kapselina tai jauheena
jos on seassa puuroa tms, niin vähennän nappulan määrää.

Naomilla kaksi eri ruokinta tyyliä päivästä riippuen:

200g barfpötköä
Aptus multidog vitamiini ohjeen mukaan (nyt tosin purkki tais olla multipuppyä, mutta syötän sen Naomille pois kaapista lojumasa
öljyä ohjeen mukaan (Salmopet/Nutrolin/muut eläinkaupan/apteekin koiran öljyt)
biotiinia
satunnaisesti karpaloa kapselina tai jauheena
tai
1dl nappulaa (friskies)
150g barfpötköä
öljyä ohjeen mukaan (Salmopet/Nutrolin/muut eläinkaupan öljyt)
biotiinia
satunnaisesti karpaloa kapselina tai jauheena

Jekku
Aamupäivä:
1,5-2dl nappulaa (Cibau adult)
1tl-1rkl barfpötköä
öljyä ohjeen mukaan (Salmopet/Nutrolin/muut eläinkaupan öljyt)
satunnaisesti karpaloa kapselina tai jauheena
Iltapäivä:
1-1,5dl nappulaa (Cibau adult)

Määrät on meillä varmasti eri, kuin mitä valmistajat suosittelevat, mutta näillä määrillä on neidit jaksaneet touhuta ja nuo leikatut nartut eivät turpoa muodottomiksi. Jos tuntuvat laihtuvan, lisään hieman määrää ja jos tuntuvat pullistuvan, niin vähennän.


Kilpirauhasen vajaatoiminta Naomilla.

Posted on

Käytin Naomin viime viikolla varuiksi verikokeissa, kun se on ollut viime näyttelyissä vetämätön ja kaikkea pientä. Ainahan se on tommonen rauhallinen ollut, mutta nyt näin olemuksessa ripauksen jotain muutakin. Kaikki muut arvot oli ok, mutta kolesteroli oli ylhäällä (viittaa kilpirauhaseen) ja amylaasi oli alhaalla (viittaa haimaan). Molemmista lähti jatkoverikokeet labraan. Tänään tuli vastaukset ja Naomilla on hyvin selkeä, ehkä jo aika pahaksikin päässyt, kilpirauhasen vajaatoiminta. Arvoissa ei ollut lainkaan tulkinnan varaa, niin selkeä se oli. Haima taas Naomilla oli hyvässä kunnossa, joten se oli vain väärä hälytys.

Välittömästi aloitettiin thyroxin lääkitys ja nyt odotellaan vaikutuksia. parissa päivässä-parissa viikossa pitäisi mieleen olla vaikutusta ja turkkiin ym pidemmällä aikavälillä. Vaikea kuvitella, että Naomista tulisi joku riehupetteri vaikka lääkityksen saisikin, mutta ainakin sille tulee parempi olo. Lääkkeen sopivaa määrää testataan kuukauden kuluttua uusilla testeillä ja sen jälkeen puolenvuoden-vuoden välein.

Itse jo epäilin keksiväni koirille oireita, kun Ilo sairastui niin erikoisesti ja nyt näin Naomissa näitä mystisiä pieniä oireita. Mutta ei, nyt kun olen noita tauti kuvauksia lukenut, nin monet lisäoireet täsmää mitä en edes osannut mihinkään yhdistää. Mm. satunnaiset jalan ontumiset, joiden ajattelin johtuvat iästä tai takuista tms, kun hävisivät muutaman askeleen jälkeen. Mutta tähän samaan oireistoon kuuluivat nämäkin. TÄSSÄ linkissä aika hyvin tuosta sairaudesta koirilla.

Ei tämä ole maankaato asia, vaikka toki se harmittaa. Mietityttää myös tämä oma paska tuuri, mikä koiriin tulee. Mutta tällä mennään, tärkeintä on saada Naomi kuntoon ja taas iloisemmalle tuulelle ja nauttimaan elämästä. Näyttelyt jää nyt väliin, sillä thyroxin on dopingia ja kiellettyä koiranäyttelyissä. Muuta harrastamista varmaan jatketaan, kunhan eka nähdään miten lääkkeet vaikuttaa ja millainen Naomista lääkkeillä tulee. Onneksi kotona on vielä kaksi koiraa, joiden kanssa voin jatkaa rakasta näyttelyharrastustani. Ja kiitän onneani siinä, että perstuntumalla jätin eilisen Honkajoen näyttelyn Naomilta väliin, en olisi antanut itselleni anteeksi, raahata itsekkäästi sairasta koiraa näyttelyissä.

dsc_2531.JPG
Tälläistä on ollut viime aikoina…


Hyvä idea…

Posted on

Ei sitten ollutkaan niin hyvä idea viedä koiria pellolle kävelmään. Tässä lähellä on paljon peltoja ja päätin taas lähteä koirien kanssa pellolle joka on aivan täynnä voikukkaa. No enhän mä tajunnut että pohja on mutaa ja tänään oli satanut. Tuloksena oli mutaiset koirat. No jatkoin siitä heinäpellolle, josta heinä oli korjattu. Koirat hieman puhdistui, mutta kastuivat täysin. Naomin mielestä tämä lenkki oli aivan älytön 😀 Pupu ja Jekku nautti vapaudesta ja leikistä pellolla, mutta kotiin tultaessa, Jekkukin alkoi olla sitä mieltä, että märkä on tyhmää.

Kotona odotti pesu, Jekulle ensimmäinen tassujen pesu lenkin jälkeen. Odotin pahempaan vastaanharausta, mutta poika suoritti kunnialla oman osansa, kunhan oli ensin katsonut tytöiltä mallia ja tuli omalla vuorollaan viimeisenä.

310720111148.jpg
Voikukka pelto hyvällä säällä
.

060820111187.jpg
Siis ihan oikeesti emäntä, oliks tää hyvä idea ollenkaan..?

040820111157.jpg
Kuva parin päivän takaa, kun pikkuneiti pääsi ekalle pyörälenkille ja Pupu pääsi tietysti mukaan. AI että Pupu nauttii vauhdin hurmasta
.


Mustikkametsää ja vanhoja kulmia

Posted on

Käytiin tänään aamupäivällä mustikkametsässä keräilemässä. Koirat pörräsi vapaana ympärillä ja toimivat mustikanseisojina. Eli koirat löysi makoisimmat puskat ja ennenkuin ne ehtivät popsia koko puskan, ne komennettiin sivuun (etsimään uusia täysiä puskia). Naomi ja Jekku jopa köllöttelivät maassa poimien mustikoita suuhunsa 😀 . Myös kohdalle osuneet vadelmapensaat saivat osansa. Ikävä kyllä vadelmat maistuvat myös kotipihalla, Naomi poimii niitä jopa takajaloilla seisten…

Iltalenkki tehtiin vanhoille kotikulmille, jonne tästä uudemmasta kodista on noin kilometrin matka. Koirat tapasivat vanhoja naapureita ja Pupu oli taas hyppiä kaikki onnesta muussiksi! Kauhein järkytys oli kun vanhasta kodista tulikin lenkille kaksi koiraa. Pupun mielestä se oli ihan väärin, että HÄNEN pihaltaan tulee koiria :d (bullmastiffi ja staffi).


Club show

Posted on

Naomi ja Jekku osallistuivat club showhun. Minua jännitti kamalasti, koska kyseessä oli Jekun ensimmäinen näyttely, enkä tiennyt syökö se tuomarin 😀 No ei syönyt ja esiintyi hyvin mallikkaasti. Pusutteli niin vieraita kuin tuttujakin.

Urospennuilla oli tuomarina Juha Putkonen ja kehässä oli 3 urospentua. Jekku tuli sijalle 2, eikä saanut KP:tä (kunniapalkintoa), koska oli tuomarin mielestä liian laiha. Mutta tuomari pyysi Jekkua jatkamaan Paras pää kilpailuun. Paras pää kilpailussa palkittiin vain yksi ja Jekku ei ainoana pentuna pärjännyt, koska pään kehitys on vielä kesken, päätä kyllä kehuttiin upeaksi. Lapset mietti, vaikuttiko äly paras pää kilpailussa, mutta sitä ei valitettavasti huomioitu 😀

Jekun arvostelu:

5kk. Hyvänkokoinen. Oikeat rungon mittasuhteet. Tänään hoikassa kunnossa esitettäessä. Hyvät kallon ja kuonon mittasuhteet. Kauniit tummat silmät. Hyvä purenta. Hyvä asentoiset korvat. Hyvä kaula. Rintakehän ja eturinnan tulee täyttyä iän myötä. Hyvä pentukarva. Tapapainoiset kulmaukset. Liikkuu ikäisekseen hyvin, hyvällä ryhdillä. Hyväasentoinen häntä.

PEK-2

Naomi ei ollut taas oikein vedossa. EI ollut niin paha kuin Tuusulan näyttelyssä, mutta kyllä nauratti, kun tuomari pyyteli Naomilta silmiä auki, että näkisi katseen…   Yks tais vaan nukkua kehässä 😀 Mietin vain mitä oli muuttunut sitten Aptuksen, jossa kulki hetkittäin hyvin ja Riihimäen, jossa kulki aivan loistavasti ja nyt kahdessa näyttelyssä ei ole taas huvittanut. Pitää tässä seurailla oliko kehäliihotukset vain ohimenevä mielenhairahdus 😀  Turkista tuomari kyseli, että onko ollu leikattuna,kun oli vielä niin lyhyttä. Mutta muuten Naomi saikin erinomaisen arvostelun.

Naomin arvostelu. Tuomari  Karin Bergbom.

30,5cm Kookas, vankkarunkoinen. Hyvät mittasuhteet. Vahva pää, hieman poskia. Isot korvat, tummat silmät. Täyteläinen kuono. Kaula voisi olla jalompi. Hyvät kulmaukset edessäja takana. Vahva luusto, vankka täyteläinen runko. Hyvä häntä. Laadultaan erinomainen karva, hieman lyhyt. Hieman raskaat liikkeet, leveät edestä. Miellyttävä luonne.

ei sij.

TÄÄLLÄ KUVIA NÄYTTELYSTÄ

dsc_4250.JPG

dsc_4319.JPG

dsc_4337.JPG

dsc_4437.JPG
Pikku neitikin hoiteli Mina harjista varmoin ottein 😀

dsc_4440.JPG

dsc_4458.JPG
Tuomari pyyteli Naomin silmiä auki 😀

dsc_4469.JPG


Pohjosen kuvia

Posted on

 282513_10150247723793865_676888864_7193790_4480437_n.jpg
Jekkuhan keksi aikuisten mallilla, että puskistahan löytyy ruokaa!

dsc_4041.JPG
Pupulta on jonnekkin hävinneet kaljupersepaviaani mallin rajat??

249198_10150250634803865_676888864_7227377_6815400_n.jpg
Kemijoki ja kaverukset.

dsc_4053.JPG
Aina yhtä räjähtänyt 😀

dsc_4063.JPG
Naomi pötkötteli aina tilaisuuden tullen.

dsc_4123.JPG
Pupu niin nautti, kun oli tilaa painaltaa.

216738_10150250670893865_676888864_7227859_2204741_n1.jpg
Jekkukekku oli ekaa kertaa veneessä ja Pupun esimerkillä, veneessä olo sujui, kuin olisi siellä enemmänkin matkustellut.