Lomaa pohjoisessa

Posted on

Me lähdettiin lomareissulle pohjoiseen. Vähän jännitti miten pitkä ajomatka pennun kanssa sujuu, mutta tuohan vain nukkui automatkat siinä missä aikuisetkin. Pissailutkin tauoilla onnistui pojnan kanssa tyttöjä helpommin. Tytöt tuppasivat pidättelemään koko matkan, mutta poijalla nousi jalka aina tarpeen tullen. Jekku nostelee jo jalkaa satunnaisesti. Isolla ja kovalla pissahädällä yleensä vielä kyykitään, mutta lenkillä merkataan mieluusti joka tolppa.

Uudet vahtuvat paikat ja uudet ihmiset eivät tuottaneet Jekulle mitään ongelmaa koko reissun aikana. Etenkin kun kaikkialla sai peuhata vapaana Pupun kanssa. Kaksikko kävi myös kastautumassa Kemijoessa. Vaikea kuvitella, että reissussa oli ihan pentukoira ja kaksi aikuista, Jekku kun ei tee tuhoja, eikä pissi sisälle tai aiheuta mitään ihmeempää häikkää. Ennemmin vois veikata Pupua pennuksi 😀 . Sitä kun saa edelleen toppuutella riehumasta tai hyppimästä kaikki muussiksi. Kun siis tiettyhän ihminen pitää uusiksi tervehtiä, vaikka se kävis vain vessassa 😀 .

Aikuisten koirien ruoka loppui reissussa ja en tuolta lapista sitten heti löytänyt sopivaa, niin ostin sitten Friskiessiä hätä varoiksi. Kumma kyllä, Naomin silmät alkoivat taas voimaan hyvin ja silmävuotoa ei taas ollut niin paljoa ja se ei värjännyt. Ruuasta 50% oli jonkinlaista lihaa, pääosin ihan koirien tai ihmisten raakaa tai kypsää lihaa, joskus ihmisten ylijäämäruokaa.Vaikka en periaatteessa pidä Friskiessistä tms markettiruuista, niiden sisältämien väriaineiden ja epämääräisyyksien takia, niin pistää silti mietityttämään, että jos koira voi sillä hyvin, niin miksi en sillä ruokkisi? Lihanhan koira saa kumminkin erikseen ja öljyt tulee meillä myös erikseen, niin periaatteessa se olisi ehkä sama mitä se lihan lisuke/täyte olisi. Pupu on voinut nyt myös paremmin ilman noita luita ruuassaan, lomalla kun oli reissussa hankala kuljetella barfpötköjä. Ihan satunnaisesti ovat saaneet jokusen kanankoiven tms raakana, ihan vain hampaita hoitamaan, mutta se onkin sitten näkynyt Pupulla heti kakassa limaisuutena.

Kuvia reissusta laitan jossain välissä 🙂


Kuvaus yritystä

Posted on

Yritin kuvata Jekkua ja Naomia yhdessä. Minulla oli selvät sävelet mitä kuvista pitäisi tulla, mutta voi äly noiden kanssa… Kun nakkia oli tarjolla, niin molemmat veti ihan ylikierroksilla ja kuvista ei tullut juuri mitään, ainakaan sitä mitä hain 😀 No poikien kanssa meillä oli hauskaa, kun kuvia selattiin ja poisteltiin… No kuvat kertokoot. Tarkoitus oli kuvata siis Jekusta ja Naomista yhdessä liikkeessä, seisten vierekkäin ja seisten naama kameraan päin. Ja että näkisi miten samanvärisiä ne ovat, vaikka ovatkin eri värisiä. Ei pitäis olla vaikeaa…

dsc_3485.JPG
Joo, tämmöisiä älyvapaa kuvia suurin osa 😀

dsc_3511.JPG
Joku sentäs ees sinnepäin.

dsc_3531.JPG
Ja jollain oli makkaraa, eli sekoaminen oli taattua…

dsc_3557.JPG

dsc_3564.JPG
Naomi menee hienosti, mut yks pomppii, ettei vaan kukaan muu saa makkaroita.

dsc_3598.JPG

dsc_3600.JPG
Mä oon luppakorva, kuten näkyy… Korvissa alkaa olee täysi karva, eikä niitä ole edes kevennetty ja silti ne vaan sitkeästi nousee.

dsc_3732.JPG

dsc_3812.JPG
Sit kaks juoksi ei-niin-järin-järkevän näköisinä, toinen kaatuu ja toisen korvat on miten sattuu 😀

dsc_3814.JPG
Tämä on se mitä Pupu rakastaa, ota kii jos saat!



Lomailua

Posted on

Vietimme viikon lomaillen, tällä kertaa savon suunnalla. Jekulle uutena kokemuksena siellä oli vastassa järvi. Reippaana poikana Jekku otti esimerkkiä Pupusta ja viereisellä mökillä kesää viettäneestä serkkuni 11-vuotiaasta beauceron Pulmusta ja polskutteli heti alkuun muutaman taidokkaan kierroksen. Myöhemmin uinti ei enää niin maistunut, vaikka kuumalla kävikin vedessä seisomassa. Pupukin ui pari kierrosta ja sen jälkeen myös vain kahlaili rannassa, vaikka Pulmu uikin joka kerta, kun ihmisetkin ui.

Pupu oli taas haljeta onnesta kun ihmisiä tuli ja meni ja veljenikin tuli mökkielämää viettämään. Joka kerta Pupu jaksoi riehua, myös aamuisin, koska olihan oltu koko yö erossa 😀 Ja Jekku jaksoi haukkua joka kerta tulijat, ennenkuin muisti, että hitsi, näähän olikin tuttuja. Jekku sai lisänimen Jekku Repolainen, koska on niin ketun näköinen. Lisäksi pojasta tuli puhuttua nimillä Jeksu, Jeks, Jekster, Kepponen, Kekkonen, Repo jne 😀

Pupu ja Jekku viihdyttivät muutenkin toisiaan ryntäämällä vuorotellen haukkuen mäkeen, vaikka sieltä ei tullut ketään. Jekku tutustui mökillä uusii, hänestä arveluyttaviin, asioihin. Mm. iso sateenvarjo oli ensin hyvinkin jännä juttu, mutta haisteltua paljastui ihan tylsäksi. Pupu ja Jekku leikkivät ja riehuivat loputtomasti ja iltaisin niillä oli oma iltaralli, jolloin paineltiin pitkin poikin hirmuista vauhtia.

Mites Naomi… No se vietti ihanaa mökkilomaa maaten terassilla ja katsellen muiden pöllöjä touhuja. Lisäksi se otti vastaan satoja rapsutuksia. Vaivautui juuri ja juuri parille metsälenkille ja söi hyvin 😀

dsc_3074.JPG
Uimaope Pulmu (DomAnricoss Primevere) antaa neuvoja.

dsc_3075.JPG
Ensiluokkaista uintia. Näin hyvää uintia en ole nähnyt aikoihin, villakoirilla se on ollut aina jonkin sortin rävellystä.

dsc_3128.JPG

dsc_3130.JPG

dsc_3161.JPG
Vauhtia riitti.

dsc_3163.JPG

dsc_3177.JPG
Pupu menetti lopulta myös jalkapallonsa, kun ne menivät jatkuvasti takkuun järvessä kahlatessa.

1407201110821.jpg
Jekulla oli onnen päivät, sai elää 3 viisaan aikuisen nartun kanssa kukkona tunkiolla, tosin kaikki nartut oli leikattuja 😀

140720111085.jpg
Pupu ja Jekun, eiku ketunraato (koirien lelukettu
)

110720111071.jpg
Naomin lempipaikka, terassi 😀


Reenilöissä ja korkealla mäellä ja Unskapunska

Posted on

Eilen oltiin vaihteeksi harjakoirien näyttelyharkoissa, Jekku pojan kun pitää saada paljon harjoitusta, että osaa sitten kehissä käyttäytyä. Jekku juoksi kauniisti ja osaa jo seistä melkoisen hyvin vapaasti, asetteltuna on vielä hiomista. Naomia treenasi Leevi ja juokseminen sujui oikein hyvin, seisomisessa pitää treenata hieman esittäjääkin. Pöydällä Jekku ei yrittänyt napsaista ketään, vaikka edellisenä päivänä oli ollut eläinlääkäri ja rokotukset. Olin aivan varma, että pelkäisi nyt, mutta eipä poikaa pelottanut vaikka mahdollisimman monta eri ihmistä haalin Jekkua katsomaan. Toki kinkulla oli varmasti osuutta asiaan 😀

Pupu sai omaa treeniä, kun Kia halusi kokeilla sitä junior handlereita silmällä pitäen. Eihän se helppo ole käsitellä vieraamman, mutta yllättävän hyvin Kia sen kanssa pärjäsi.

Treenien päätteeksi pojat halusivat kiivetä viereiselle isolle mäelle. No ei kuin pikku neiti kantoliinaan ja menoksi. Kahteen kertaan minä (ja Naomi) meinattiin kuolla niihin yli 350 askelmaan, mutta ylös päästiin kumminkin ja upeat oli näköalat. Kahdessa muussa koirassa ei moinen pikku kiipeäminen tuntunut missään… Tuliaisiksi mäeltä saatiin kaikki koirat takiaisiin, mutta ne onneksi lähtivät suht hyvin irti. Jekulle tuo mäkitreeni oli hyväksi, niin portaissa, kuin alas tullessa kävelytetä pitkin, tuli ja meni paljon ihmisiä, jotka eivät olleet kiinnostuneet siitäpätkääkään. Jekkua nimittäin jännittää välillä kohti tulevat ihmiset ja ne, jotka porhaltaa yhtäkkiä takaa ohi. Nyt se huomasi, ettei niissä sittenkään ollutkaan sen kummallisempaa.

Täytyy sanoa, että Jekku on ollut loistavaa terapiaa itselleni. Minun on ollut todella vaikea päästä yli Unista luopumisesta ja sitten vielä Ilon lopetuksesta. Nyt kun Jekku tuli meille, niin kaipuu näitä koiria kohtaa on vähentynyt huomattavasti ja tuntuu päivä päivältä paremmalta, että näin tämän pitikin mennä. Eihän Jekku ole (vielä), läheskään niin täydellinen koira kuin Naomi on (tai semmosia ei taida olla olemassakaan, muita kuin Naomi), mutta vaikka se saattaa välillä tiheään kommentoida äänellään asioita, niin silti jaksan ihmetellä päivästä toiseen, miten sisäsiisti se on (ikää 4kk eikä meillä ole tarvinnut ottaa edes mattoja pois… Mitään ei tule sisään, jos vie ulos ja jaksaa pidätelläkkin) ja miten se tuottaa Iloa niin Pupulle, kuin Naomille, kuin perheen pojillekkin. Ja kuinka se osaa olla yksin, eikä ole vielä hajoittanut mitään. Perheen nuorimman ihmisen kanssa ne ihmettelvät yhdessä uusia asioita, syövät keppejä, rakastavat pesupalloja ja tonkivat kukkaruukuista multaa ja syövät/repivät heinää ja kukkasia pihalla 😀

 KUVIA EILISISTÄ TREENEISTÄ

dsc_2918.JPG
Jekku pojan upeaa liikettä.

dsc_2946.JPG
Ja vapaata seisomista.

dsc_2943.JPG
Naomilla oli taas selkeästi vapautunut olo.

dsc_2940.JPG
Pupu, jätti naku harjakoira… Mammaa on tuollaaa… ja kinkut, ei muusta niin väliä.

dsc_2955.JPG

dsc_2953.JPG
Tuonne pitäisi kiivetä, näytti helpolta hommalta alhaalta käsin… (Malminkartanon täyttömäki)

dsc_3003.JPG
Näkymät oli todella upeat!

dsc_3050.JPG
Pikku neiti kantoliinassaan (Girasol Romantique)

dsc_3052.JPG
Nonii, ei tuntunut missään 😀

263121_10150251410279585_762689584_7410760_4540237_n.jpg
Ja pikkuinen Uni neiti oli päässyt trimmiin Lauran ja Saanan leikattaviksi ja hieno oli tytöstä tullut!


Tuusulan näyttely

Posted on

Eilen oli helteinen Tuusulan näyttely. Varjossa lämpöä oli +30 astetta ja viilentämisestä huolimatta, koirat oli ihan läählääh. ENnen kehää hitusen treenasin Naomia ja se vielä kulki, mutta kun päästiin kehään, koko koira lysähti ja ei kulkenut enää yhtään. Häntä koipien välissä murjottaen neiti suostui juuri ja juuri ravaamaan. Kinkut ei kiinnostaneet vähääkään. Tuomari huomasi tämän ja lisäksi löysi kaikenlaisia uusia vikoja Naomista, mistä en ollut tiennytkään 😀 EN ole mm. tiennyt, että Naomin jalat kääntyisi ulospäin, ei ainakaan kukaan muu ole koskaan moista huomannut 😀

Tuomari: Petro Paolo Condo, Iltalia

Bit heavy on head. Ex. eays + underjaw. A bit of skin on the throat. Needs more neck. Frontfeet turn out. Good topline + chest. Good angels. Coat not in super-condition. Tail carrier too low in mowement.

Vähän raskas pää. Erinomaiset silmät ja alaleuka. Vähän liikaa nahkaa kaulassa. Tarvitsisi lisää kaulaa. Etujalat kääntyy ulospäin. Hyvä ylälinja ja rinta. Hyvät kulmaukset. Karva ei super-kunnossa. Hännän kanto liian alhaalla liikkeessä.

EH

Jekku poika oli turistina mukana ja opettelmassa näyttelyelämää. Poika kulki reippaana alueella ja pusutteli innolla tuttuja. Vieraampiin tutustuttiin kinkun voimalla ilman ongelmia. Jätkä jopa rupes isottelemaan berhardilaiselle… Tyhjässä kehässäkin käytiin pyörähtämässä. Poika on kyllä tosi muuttunut alkuaikoihin, en usko ollenkaan, ettei tästä mitään tulisi.

Tänään kävi veljeni vaimoineen kylässä. Ovesta tultua he olivat hyvin epäilyttäviä, mutta kun kinkku ja nappulatarjoilu alkoi, niin johan he olivatkin heti kavereita. Pupu nyt sekosi entiseen malliinsa ja näytti Jekulle ei-ehkä-niin-hyvää mallia 😀

LISÄÄ KUVIA TÄÄLLÄ

dsc_2763.JPG
Ei vois vähempää kiinnostaa…

dsc_2772.JPG
Kuuma

dsc_2809.JPG
No, yhdellä menee kovaa.

dsc_2860.JPG
Tällä pariskunnalla on paljon yhteistä… Hortonomit on tuhonneet orvokkeja, repineet ja syöneet niitä, lisäksi maistuu kepit ja revitään talouspaperit. Yhdessä lyömätön kaksikko 😀


Pestyt kaverit

Posted on

Pesasin tänään molemmat harjakoirat huomista Tuusulan näyttelyä varten. Tosin sinne osallistuu vain Naomi. Jekku ei oikein ollu kiinnostunut tuosta seisomisesta, mutta saatiin se joten kuten pulkkaan. Naomin turkki on kasvanut hienosta ja se on säilyttänyt upean laatunsa, vaikka karva on nyt jo melko pitkää.

dsc_2680.JPG

dsc_2699.JPG

dsc_2729.JPG

dsc_2731.JPG

dsc_2704.JPG

dsc_2719.JPG


Juhannus

Posted on

Juhannus vietettiin anopin kesäpaikassa Parkanossa. Siellä on koirien käytettävissä koko maatilan pihanurmi ja koirat kyllä ottivat siitä kaiken irti. Tai, no jaa, kaksi koiraa. Naomi otti kaiken irti betoniportaista, jotka lämpenevät kivasti auringossa 😀

Jekku keksi hälytyshaukut. Etenkin kun ei muistanut, että muut perheen ihmiset oli toisessa huoneessa. Yhtäkkiä sitä alkoi epäilyttämään viereisen huoneen äänet tai jos toisesta huoneesta tuli joku, niin kauhea haukkuminen päälle. Yksinkertaisesti jätimme nämä täysin noteeraamatta ja mahdollisuuksien mukaan estettiin fyysisesti Pupua osallistumasta niihin. Ja niin ne ovat sitten vähentyneet pariin kertaan päivässä ja silloinkin usein ihan selitettäviä. Kenestä nyt ei olisi pelottavaa, jos mansikkamaalla hyörii huppupäinen henkilö, jonkun ihme kastelukannun kanssa. Mutta kun tyyppi on tarkastettu, se ei enää epäilytä. Herkästi tulee varmasti jatkossakin käyttämään ääntää, mutta semmoinen turhan haukkuminen on jo hyvin jäänyt pois.

Lisäksi ollaan jo kovasti harjoiteltu vaikka mitä. Kankaanpään keskustassa käytiin ihmettelmässä elämän menoa. Ja mökillä harjoiteltiin kontaktia, istumista, seisomista, paikalla oloa naksuttelemalla. Lisäksi tietenkin kehän kiertämistä, kauniisti seisomista, koskemista ja hampaiden katsomista. Aikuiset koirat ovat saaneet perehtyä hyppyjen, luoksetulojen ja paikallaolojen maailmaan sekä näiden yhdistelmiin.

Näin sisäsiistiä pentua minulla ei ole ikinä ollut kuin Jekku. Kaikki tulee ulos, kunhan vain vie. Ei tee sisälle mitään, eikä tarvitse papereitakaan.

dsc_2525.JPG
Kävyt, kepit ym on kivojaaaaaa…

dsc_2528.JPG
Hullut juoskoon, minä lepää lomalla!

dsc_2538.JPG
Pallo hukassa?

dsc_2539.JPG
Ei ihan toi koppi toimi…

dsc_2609.JPG
Yhdessä palloa kiinni, iso voitti…

dsc_2616.JPG
Hahaa, ehdinpäs kerrankin ensin… ja iso perässä…