Korvien kiinnitystä

Posted on

Eilen irrotin korvateipit, jotta korvat sai tuulettua ja näkisi, joko ne pysyy. Pelotti älyttömästi saisinko niitä enää takaisin. No pesun jälkeen sitten aloitin yrityksen. Nettiohjeita katselin TÄÄLTÄ ja lisäksi sain puhelimessa ohjeita. No tein vessapaperirullan paloista pötköt, mitkä päällystin apteekin teipillä. Ja sitten kiinnittelin ne korviin. Jo illalla sain tehdä paketit kolmeen kertaan, kun pötköt vaan lenteli ja aamulla olikin korvasysteemit purettu kokonaan 😀 . Ilmeisesti tuo apteekin teippi ei ollut tarpeeksi pitävää. Aamulla sitten laitoin ne maalarintepillä ja nyt ne ainakin pysyy… Tai toivottavasti, ainakaan piharallissa ne ei irronneet.

Tänä aamuna lapset jo pusuteltiin hyppimällä päälle, eli kohta saa jo alkaa käyttäytymiskoulutusta herralle pitämään. Eilen ovella käyneet miehen veli vaimoineen, eivät myöskään saaneet kauhukohtausta aikaiseksi. Heidät otettiin vastaan haistellen ja suhteellisen välinpitämättömästi. Pikku hiljaa pojasta alkaa kuoriutumaan ihan normaali pentu, aikamoinen Persoona, Herra Jekku Kepponen.

Pupu on niin onnellinen kun on saanut riehukaverin. Pihalla ne painaltaa kahta sataa ympyrää. Pupulta leikkasin tänään puolet turkista pois. Niskatukka on niin lyhyt, ettei sillä kehään mennä. Nyt sitten odotellaan niskatukan kasvua ja runkoturkki saa rinnalla kasvaa takaisin. Yhtäaikaa ne luulis nyt olevan valmiita… Yritän ottaa kuvia illalla, jahka saan pestyä.

dsc_2456.JPG
Tasan 4kk ja harjoitellaan pöydällä seisomista pesun jälkeen.

dsc_2460.JPG

dsc_2465.JPG
Nämä teippaukset herra nykerteli pois yön aikana.

dsc_2467.JPG
Nyt pysyy!


Näytelmäharkat

Posted on

Päätin sitten eilen järkyttää Jekun maailmaa lisää ja kärräsin pojan Naomin kanssa näyttelyharkkoihin. Aivan suureksi hämmästyksekseni, poika käyttäytyi ihan niinkuin kaikki 4kk ikäiset pikku miehet. Eka katottiin vähän et ounou, missä ollaan ja sit olikin hirmu kivaa, kun juostiin ja syötiin kinkkua ja seistiin ja syötiin kinkkua ja oltiin pöydällä ja syötiin kinkkua 😀 Poika on vaan niin ahne, että veri tirskahti peukalosta, kun maitohampaat pureutui siihen kiinni. EI se ole toivoton tapaus, ei millään muotoa.

Naomia ällötti treeneissä olleen 5 viikkoiset pienet harjakoiralapset…Se ei halunnut niitä hoidettavikseen 😀

Eilen harjoiteltiin myös ovikelloa ja ovista ramppaamista. Pojista oli hauskaa kulkea ovista ja syöttää herkkuja aina sisään tullessa. Jekulle ovikellon ääni onkuin naksutin, se tiesi, että siitä saa herkkuja. Enemmän taisi meillä reagoida Pupu…

Tänään irrotin korvatuet ja paniikissa katselin mihin suuntaan korvat lähtee sojottaa. Toinen jo pysyi yllättävän hyvin. Nyt vaan pitää harjoitella tuota teippaamista, sillä huomasin tänään jo muutaman etuhampaan puuttuvan ja yksi heilui, eli hampaiden vaihto on alkanut ja korvat on pehmeimmillään.

 KUVIA HARJISTREENEISTÄ

dsc_2391.JPG

dsc_2360.JPG
Siis yök, tuolla noita pieniä valkeita palleroita on…

dsc_2413.JPG
Kumpi saa kinkun…

dsc_2405.JPG
Naomi meni niin innolla taas ja pieni nappisilmä taas tuijotti tilaisuuden tullen kameraa 😀


Riihimäkeä ja Jekku

Posted on

Naomilla meni tänään hyvin Riihimäen näyttelyssä, ei tuloksellisesti, muta nyt oli käynyt viimein notkahdus siihen, että näyttelyt eivät ole maailman tyhmintä juttua. Ei se vielä näyttelyharkkojen vertaiseen päässyt, mutta koira kulki rentoutuneesti ja pöydälläkään ei tarvinnut enää täristä. Huolettoman mutkatonta menoa. Tuomari vaan ei tykännyt Naomista, ei ollut tarpeeksi elegantti. Mutta eipä tuomari tykännyt juuri mistään muustakaan harjakoirasta, vain muutama 27:stä sai erin…

Tuomari: Roberto Schill,
Correct head. Neck should be more elegant. Soft back. Good underline. Free elbones. Upright rearlegs. Wellset tail. Good coat. Movement should be much more elegant. Good temperament.

Oikeanlainen pää. Kaula voisi olla tyylikkäämpi. Pehmeä selkä. Hyvä alalinja. Vapaa kyynerpää. Suorat takajalat. Hyvin asettunut häntä. Hyvä turkki. Liikkeen tulisi olla paljon tyylikkäämpi. Hyvä luonne.

EH

Jekku poika tuli nyt meille. Saapi nähdä sopeutuuko herra tähän porukkaan, missä menoa ja meininkiä riittää. Supersuloinen otushan tuo on, mutta vähän samantapainen kuin Naomi. Ihmiset eivät ole kiinnostavia, jollei niillä ole makkaraa. Lapsetkaan ei ole niin kauhean kivoja, ainakaan vielä. Ja Pupu oli kyl super pelottava heti alkuun. Pupu kun ei osaa antaa toiselle aikaa, vaan ryntäisi suoraa päätä riehumaan ja pentu ei ihan heti lämmennyt ruskealle mörrimöykylle, joka tulee 200km/h päälle. No sisällä kun olivat hetken, niin johan ois riehuttu urakalla. Eiköhän tuo tuosta, kun saa rauhassa sopeutua porukkaan. Pari viikkoa nyt katsotaan ja jos ei sopeudu, niin ei auta kuin antaa takaisin, mutta jos sopeutuu, niin meille jää. Raskaan väsyneen päivän päätteeksi pentu vetää unta nuppiin boksin suojissa.

LISÄÄ KUVIA NÄYTTELYSTÄ TÄÄLLÄ

dsc_2212.JPG
Suloinen…

dsc_2275.JPG

dsc_2282.JPG
Jipii, kinkkua kehässä!

dsc_2287.JPG

dsc_2313.JPG

dsc_2299.JPG


Ruokintaa, takkuja ja jännitystä

Posted on

Sain vinkin hyvään koiranruokinta kirjaan. Eilen sen hain kirjakaupasta ja tänään olen lukenut sen jo puoliväliin. Hyvin mielenkiintoinen ja paljon avaava kirja ainakin tähän mennessä. Olisipa kiva lukea vastaava ihmisen ruokinnasta, kiihkoton ja asiaa täynnä oleva kirja. Kirja on Merja Hellemannin ja Petri Marjetan: Koiran ruokinta (Art House) ( LINKKI). EI ole periaatteessa merkitystä millä syötät, kunhan teet muutaman tärkeän laskutoimituksen ja näet, saako koira tällä ruokinnalla kaiken tarvittavan. Lisäksi pitää katsoa myös koiraa.

Pupulla on nyt ollut T-paita käytössä tikkien ajan… Hyvä idea, ettei pääse nuolemaan haavaa ja ei tarvitse pitää pönttöä päässä… mutta paita 24/7 on aivan armoton takuttaja! Ei auttanut edes silkkitipat, jotka Unilla auttoi pitämään turkin hyvin auki. Huomenna tai viimeistään maanantaina, kun saan tikkien osalta pestä koiran, niin onpa ihan kiva duuni selvittää koko koira. Jalkapallotkin on takuttuneet, koska haavaa on pitänyt suihkutella. Noh eiköhän se siitä, onneksi karva ei ole vielä kauhean pitkää.

Huominen jännittää, ensinnäkin, kulkeeko Naomi. Treeneissä treenasimme juuri Riihimäkeä varten nurmikolla. Aluksi se oli Naomille silkka kauhistus, että tässäkö pitäisi niinku juosta. Mutta sitten koira muisti, että seuraa sana tarkoitti, että kun juoksee tosi iloisesti, niin saa kinkkua. Koira suorastaa liiti. Nyt harjoiteltiin myös näyttelyn tapaan, hetki juoksua 5-10min odottelua (emäntä pölisee muiden kanssa), sitten taas pitäisi mennä vauhdilla ja sitten taas makoillaan hetki. Se sujui yllättävän hyvin.

Toisen jännityksen aiheena on Jekku poika, jonka kohtaamme näyttelyssä. Sieltä sitten pikku mies lähtee meille katselemaan suurta maailmaa. Jännittää miltä poika näyttää, näyttääkö se yhtä hyvältä kuin kuvissa, millainen luonne sillä on ja minkä kokoinen poika mahtaa olla. Ja mitä muut sanoo, Pupu varmaan ratkeaa riemusta, vihdoinkin sillä on taas kaveri, joka peuhaa.


Ruokintaa, ei se ole mutkikasta, koiralla tai lapsella :D

Posted on

Kun taas uusi pentu on tulossa, on syytä miettiä ruokinta-asioita taas tarkemmin. Vanha sanonta, että ehjää ei kannata korjata, pitää kyllä. Nyt on menty aika hyvin raaka ruokinnalla, aikalailla ihan oikella BARFfilla, mitä nyt Naomi rikkoo sitä syömällä pikku neidin tiputtamia maissinaksuja 😀 . Hiivoja ei ole näkynyt sen jälkeen, kun nappulat viskattiin mäkeen. Muttamutta, pentu on aina pentu. Setvin ja tutkin pentujen barffia ja totesin sen ehk hieman liian mutkikkaaksi meille, siis ihan oikean barffin. Toinen nouseva ruokintabuumi on lihaan perustuva ruokinta. Tässä ei ruokintaa perustetan lihaisille luille vaan ihan lihalle ja sen lisukkeille ja mukana voidaan antaa sitä nappulakain, kunhan pääruoka on liha. Tätä ruokamallia edustaa hyvin KATISKA, jossa on paljon juttua ruokinnasta. Eikä mutua, vaan ihan laskennallisia arvoja mitä koira saa mistäkin (TÄSSÄ LINKISSÄ setvitään juuri barffia ja sen järkevyyttä). Tosin arvioidakseen, onko kirjoittaja oikeassa, pitäisi tietää mitä koira tarvitsee ja kuinka paljon ja osata hieman itsekkin laskea, tosin eikös kaikkien meidän pitäisi tietää 😉 (vai luotetaanko me vain sokeasti siihen mitä koiranruokafirma meille ilmoittaa).Suureen ääneen ja tieteellisiin faktoihin perustaen on ennenkin kaupattu vaikka mitä, joten en ihan purematta niele, vaikka ihan hyvää asiaa tuolla onkin.

Naurattaa itseänikin, että kotiin tulee pentu ja pitää kauheasti miettiä, saako se kaiken tarpeellisen, ettei kasva kieroon. Meillä on kotona myös ihmispentu, joka on aloittanut jo kiinteän ruuan taipaleensa, toki äidinmaidon ohella, mutta mietinkö hänen kohdallaan tai hänen 3 veljen kohdalla, että saako hän kaiken tarpeellisen, ettei kasvaisi kieroon? No en mieti. Mietin vain, että missä vaiheessa vauvan ruokinta menee siihen, että käytetään kasvuiän elintarviketuottajien tekemiä valmiita ruokacoctaileja oikeaan kasvuun. Ja kohta kukaan ei osaa ruokkia lapsia ilman tasapainoisia täysravintoja. Sanomattakin on varmaan selvää, että meillä ei syödä juurikaan valmiita purkkiruokia, koska en halua ruokkia lastani hedelmämehulla, riisitärkkelyksellä ja hedelmäsokerilla, oikean hedelmän sijaan… Tässä ehkä on se avain myös koiran ruokintaan. Miksi käyttää eineksiä koirillakaan, kun voi ruokkia yhtä vaivattomasti ihan oikeilla aineilla. Totuushan on, että kaikki elintarvikefirmat tarvitsevat voittoa menestykseen ja miten sitä saadaan, no käytämällä edullisia raaka-aineita.

Mutta onko se barf avain onneen? Vaikka meillä voidaan suhtkoht hyvin silmämääräisesti, niin silti mietin noiden luiden kanssa pelaamista. Katiskassa oli puhetta mitä luonnossa tapahtuu kun susi saa saaliin kiinni… Se ei syö ekaksi vatsalaukkua vaan jättää sen syömättä, eli siinä meni se kasvisten tarve, vatsasta on vaan helpoin tie sisälle. Susi syö saaliinsa lihaa, paljon. Ja saattaa mennä jotain luitakin. Mutta susi ei aina syö isoja saaliseläimiä vaan usein myös myyriä tms jotka se voi syödä kokonaan ja näin saada viljaa/kasvisainesta otuksen mukana, sekä rustoa ja pieniä luita, mutta lihaa tuossakin otuksessa on eniten. Mutta koira ei ole susi, vaan se on muokkautunut vuosien kuluessa lähinnä raadonsyöjäksi ja tunkioiden tonkijaksi…
Pupulla on myös välillä vaikeuksia luiden kanssa, kakka on välillä luupurua ja pepunreikä helottaa punaisena ärsytyksestä. Eli välillä luuta tulee liikaa. Mutta pääsoin koirat voivat hyvin. Koirat syövät Murren murkinan valmiita BARF pötköjä ja lisänä sitten satunnaisesti luita, joskus lohta, naudanmahaa jne. Nappuloita en aio aikuisille koirille ruokintaan palauttaa,me jatkamme varmasti suunnilleen näin kun nytkin, ehkä lihan määrää lisäten jaluitakin voidaan syödä edelleen. Lisänä tietenkin edelleen erilaiset öljyt.

Pentu saa varmasti sekaruokaa, samaa mihin on tottunut nytkin. Ruuan osana nappulat, raaka liha, valmis barfpötköt, koirapuuro, NEU jne. (NEU on valmis koirapuuro pakaste). Tästä sitten siirrytään pikkuhiljaa varmasti kohti nappulattomuutta, kunhan ikä lisääntyy. Pennulla tietty kaverina myös lisäravinteet ja öljyt.

Koirien ruokinnasta on vuosien kokemukset ja tieto, että koirat tuntuvat elävän ja kasvavan vaikka millä sapuskalla. Oskun ja Tessun pääruoka oli  kotiruoka, täysin ihmisruokaa makkarakeitosta-lettuihin. Lisänä oli aina esillä nappuloita (sertistä eukanubaan), pojat eli pitkän ja terveen elämän, turkki kiiltäen. Roosan kasvattaja antoi ohjeeksi syöttää riisiä ja jauhelihaa sekä citro-oskaa (nyk. multi-puppy). Pilven kasvattajan ohje oli sen aikainen suosikki Yrjölänpuuro (no on se nykyäänkin suosittu) ja siihen citro-oskaa. Sitten on syötetty pelkästään nappuloilla pentua, nappuloiden ja pienten lisukkeiden kanssa, nappuloiden ja raa’an lihan kanssa ja kaikki on kasvaneet ja kehittyneet ihan normaalisti. Tiedän todella komean turkin omaavia koiria, joita on syötetty pääasiassa koirapuuroilla sekä koiria, joilla samanmoinen turkki nappularuokinnalla. Koira on sopeutuvainen otus, hirveän suuria virheitä ei voi tehdä, jos on perusasiat kunnossa (etenkään, kun kyseessä ei ole jättirotujen pentu).

Kesäloma tuo oman maustensa meillä ruokintaan. Elelemme paikallisesti saatavilla sapuskoilla, kun pakastustilaa ei juuri ole ja aikuisillakin koiralla se lienee tarkoittaa kypsiä puuro/kasvis pohjia raa’an tai kypsennetyn lihan kanssa.



Pari kuvaa Vnski-papasta

Posted on

Aika vaivaton tuo Vinski on meillä ollut. Mitä nyt lenkeillä raukka-parka yrittää hilata, että jos mentäis kotiin päin. Välillä vähän etujalkaa vaivaa, mutta muuten tuntuu, että on viihtynyt. Naomi on selkeästi tykännyt rauhallisesta vanhasta papasta.

dsc_2089.JPG
Niin musta, niin musta. Aivan käsittämättömän hyvä väri Vinskissä, vähän kuono alkaa harmaantua 10-vuotiaalla…

dsc_2101.JPG

dsc_2107.JPG
Naomi ja Vinski köllöttelee lähekkäin.

dsc_1864.JPG
Ikea-rotta yrittää heittäytyä turvaan…

dsc_1875.JPG
Tällä turkilla kuukauden päästä näyttelyyn, ne kyllä nauraa meidät pihalle kehästä, niin tynkä tää on 😀

dsc_1913.JPG


Pappa hoidossa

Posted on

Jaana lähti poikajoukkonsa kanssa kohti viroa, niin pappa-Vinskille tarvittiin hoitopaikkaa. Niinpä pappa tuli meille viikonloppu hoitoon. Samalla voin arvioida, millaisia noi pojat olikaan. Tosin Vinskillä ei ole enää palleja ja ikäänkin jo 10vuotta, joten viriilein aika on kyllä jo ohi. Oletin etukäteen, etten pidä kintun nostosta, se kun nousee joka kulmaan ja lapsen leluun pihalla. No Vinskillä ei ole tarvetta merkkailla, mutta iltapissitykseen menee kyllä tovi pidempään, kun poika ei pissi kerralla, kuten tytöt.

Nätisti on pappa osannut meillä olla. Mamman perään ei ole juuri itketty. Mutta kyllä Vinski koko ajan selkeästi odottaa, että milloin se mamma tulee. Lenkillä käveli vauhdilla kodin suuntaan ja kun käännyttiin meillepäin, niin ei ois millään huvittanut. Vinski varmasti tietää missä koti on, kun kotiin on reilu kilometri ja lenkkimaastot osittain samoja. Hihnakin meni lenkillä poikki, mutta onneksi poika pysähtyi pyynnöstä, säikähdin jo, että nyt se lähtee.

Koirakuume on tainnut minuun iskeä, nyt Ilon lähdettyä. Täällä on ihan liian rauhallista ja hiljaista. Aikuisten tai vanhempien pentujen löytäminen onkin ollut yllättävän hankalaa, ainakin sen verran mitä olen katsellut. Voi olla, että joutuu pennun ottamaan, kun haluaisin kumminkin näyttelyissä käydä ja ensi sijaisesti myös narttua ajattelin…