Talven huumaa

Posted on

Talon päädyssä alkaa lumet sulamaan ja siinä oli mielenkiintoiset kuvausolosuhteet. Pupu pinkoi tapansa mukaan, mutta niin innostui Ilokin pienistä pyrähdyksistä. Naomi tyytyi köpöttelemään sulan maan kohdissa, tietysti, kuka sitä nyt tassujansa kastaisi lumeen, jollei ole pakko 😀 .

Ruokailun osalta mennään samassa kuin tähän asti ja edelleen koirat hyvässä kunnossa, Ilostakin alkaa löytymään taas tuota vauhtia ja iloa. Annan ruuan yleensä iltaisin, yhdessä kasassa ja nyt alkaisi näyttämään siltä, että tyhjä maha aiheuttaa satunnaista oksentelua, niinpä päätin lisätä aamuun pienen ”aamupalan”. Koska raakaa on nyt syöty pidempään, päätin ostaa aamupalaksi possunkylkirustoa, jonka pilkoin pieniin paloihin. Näin koirat saa pienen lihaluu palan aamuisin. Mutta seuraillaan, mitä vatsat sanoo luusta tai no tuo on vain rustoa, että sikäli sulavampaa. Ruokamäärät on myös olleet varmaan himpun liian vähäiset, koska kaikilta koirilta on vähinnyt läskiä luiden ympäriltä, mikä toisaalta ei ole huono ollenkaan 😀 Toisaalta nappulat ainakin turvottivat noita harjakoiria, että nyt näyttävät sitenkin ohuemmilta. No luu aterian muodossa nyt pikku lisäys ruokavalioon. Pitää Pupulle varmaan hommailla jossain vaiheessa isompia luita, joissa on vähän enempi haastetta, jos se nyt sulattaa ihan ok tuon.

dsc_8878.JPG

dsc_8880.JPG

dsc_8888.JPG
Mä löysin tämmösen hienon kepin…

dsc_8889.JPG
Mut sit tuli toi yks ja pölli sen!

dsc_8902.JPG
Katolta lorisevaa vettä on tutkittava.

dsc_8912.JPG
Pupu menee…

dsc_8915.JPG
Ja Pupu tulee…

dsc_8920.JPG

dsc_8927.JPG

dsc_8948.JPG
Pikku aasi.

dsc_8961.JPG

dsc_8964.JPG

dsc_8983.JPG
Naomi pysyi tietysti kuivalla maalla.

dsc_8987.JPG
Naomi seisoi hetken, mutta en ehtinyt kohdistamaan kameraa, kun se jo lähti tulemaan mamin luo. Kyllähän kuvaamaan kyykistynyt ihminen tarkoittaa sitä, että rapsutuksia on tulossa 😀


Hyvältä näyttää

Posted on

Ilon iho näyttää edelleen hyvältä, mitään muutosta pahempaa ei ole tullut, vaikka satunnaisesti on saanut napattua pöydältä tippuneita murusia. Muutkin koirat on pikku hiljaa siirtyneet samaan jotta Ilo ei saa nappuloita varastettua niiltäkään. Naomi ja Ilo syö nyt raaka possu – raaka kaalisose sekoitusta (50%-50%), Naomille tosin pikkasen enempi terästettynä. Pupu saa myös joko kaalipossua tai sitten Murren murkinan sika-kasvismixiä, puolen kilon patukka on sille sopiva ruokamäärä tällä hetkellä. Murrea siksi, että siinä määrin mitä Pupu syö, saisi lihaa ja kaalia olla jauhamassa lihamyllyllä vähän väliä.

Jossain vaiheessa kun Ilon homma saadaan balanssiin, alan pikku hiljaa lisämään Ilon ruokaan mm. öljyn ja kalkin.

Pupu:
500g Murren murkinan sika-kasvis tai 5-6dl sika-kaalisose mössöä
silloin tällöin loraus piimää, öljyjä jne

Naomi:
1,5-2dl sika-kaalisose mössö
Kalkkia
silloin tällöin loraus piimää, öljyjä jne

Ilo:
1-1,5dl sika-kaalisose mössö

Edelleen on vaikea välillä uskoa, että meillä asuu nyt 3 rauhallista ja suht täyspäistä otusta. Lenkeillä tulee edelleen kiedottua hihnat kireästi käden ympärille ja otettua koirat tiiviisti sivulle ohitustilanteissa ja aina saa hämmästyä yhtä paljon, että a) kaikki kävelevät toisen koiran ohi, b) kukaan ei sanonut mitään. Joskus, vieraammalle koiralle,saattaa Pupu sanoa kerran vuh, mutta se on lähinnä sit siinä.

On myös outoa, että meille voi tulla ihmisiä kyläänkin ilman erityisjärjestelyitä. Koiria ei tarvitse sulkea ovien taakse tai karjua hiljaa olemaan. Ihminen voi vain kävellä sisään ja siinä se. Poikien kaverit saavat liikkua ihan rauhassa, eikä tarvitse pelätä, että isot koirat tulisi haukkumaan ja hyppimään rajusti päälle. Tietysti Pupu vähän innostuu, kun ihmisiä tulee, mutta se ei ole mitään verrattuna entiseen. Ja nyt saan yhdellä (tai muutamalla 😀 ) komennolla koiran menemään makaamaan omalle paikalleen sänkyyn ja pysymään siellä. Outoa… 😀 Tässä sitä vaan huomaa, miten paljon Uni vaikutti meidän elämään, ei Uni yksinään olisi ollut mikään ongelma, mutta kun se sai touhottamisellaan koko tämän muun porukan käyttäytymään ihan yhtä huonosti. Kahden ison hallinta oli aivan mahdotonta ja kun kaksi pienempää vielä rutistui aina alle.

Minulta on jo kysytty aionko ottaa koiran kun Uni nyt lähti ja jätti sen neloskoiran paikan. No en aio, vaikka siitä näyttelykoirasta haaveilenkin… Yritän nyt saada nämä kotona olevat koirat vähän kehiin kiertämään jahka turkit kasvaa ja olisivat terveitä. Seuraavan koiran aika on vasta sitten, kun näistä alkaa aika jättämään. Ja silloinkin koira on mitä ilmeisimmin aikuinen tullessaan. Rodusta veikkaisin, että ei villakoira. Joku luonnostaan rauhallinen viilipyttymäinen. rotu, josta ei niin lähtisi karvaa ja joka on maksimissaan Pupun kokoinen. Kun sais semmosen kuin Naomi, lisättynä Ilon virralla, koko melkein Pupun verran ja harjakoiran helppo turkki. Löytyskö? 😀


Kohti parempaa

Posted on

Ilo on nyt syönyt 6 päivää raakaa possua ja kaalia soseutettuna. Eron koiran ihossa huomaa selkeästi. Korvat paranivat täysin ilman lääkitystä ja kaulan ihoon laitoin muutaman kerran Fucidinia ja iho parani sitten itsekseen. Eli on kyllä syytä epäillä, että ruokavaliolla on osuutta asiaan. VOi olla, että tuo tuosta räjähtää vielä käsiin, jos kaali ja possu ei sitten lopullisesti sovi, mutta nyt näyttää hyvältä.

Kuvat suurenee klikkaamalla.

2011-03-10-hotspot1.jpg

2011-03-11.jpg

Kävin eilen trimmaamassa ex-naapurin hoitokoira Mantaa. Pieni toyvillakoira oli ollut puoli vuotta leikkaamatta. Turkki oli niin pitkää, että siitä olisi saanut täyden näyttelytrimmin. Maha oli aikamoisessa huovassa, joten se ajeltiin nahkaa myöten pois. Turkin alta kuoriutui iloinen pieni ja 9-vuotiaaksi hyvin musta villakoira. Naomi oli mukana seurana, mutta eipä tyttöjä olisi voinut toisensa vähempää kiinnostaa 😀

dsc_8594.JPG

dsc_8588.JPG


Kikkailua…

Posted on

Nyt on sitten syöty tuon suunnitelma B:n ruokia. Se on nyt huomattu, että Naomi ja Pupu ei tykkää Nutrolin öljystä vaan syövät hyvin pitkin hampain, jos sit on kupissa. Iloon nyt uppoaa kaikki vähänkin ruuan tapainen… 😀 . Naomin vatsa ei kestä naudan mahaa. Ne kaksi kertaa kun on annettu, niin Naomi vatsa menee heti löysäksi ja tekipä jopa kakat sisällekkin (no minkäs se voi, jos on tulee, kun on syönyt sopimatonta). Pupu syö vielä osittain BritCaren lammas-riisiä, kun sillä tuo siirtymä pitää tehdä hyvin pikku hiljaa, mutta harjakoirat syö jo kokonaan riista-perunaa.

Yksi takaisku saatiin kun eilen huomasin, että Ilolla on molempien korvien suuaukon ulkopuolella alkavaa ihottumaa. Tuo on kohta, joka jää helposti märäksi pesussa (kun ei voi föönillä korviin puhaltaa) tai sitten iho on ärtynyt korvanpuhdistusaineen kosteudesta. Laitoin noihin jo hotspottiin saatua voidetta, toivottavasti talttuu sillä mahdollisimman nopeasti. Tämänkin ongelman paljasti korvan takkumöykyt. Ilo kun alkaa raapimaan ihottuman läheltä, jos ei ihan pääse oikeaan kohtaan ja tuo kasvanut tukka menee heti takulle niistä kohdin. Muuten noita ihottumia onkin usein vaikea havaita ennenkuin roihahtavat pahoiksi, kun ovat tuolla mustan turkin seassa.


Unia katsomassa

Posted on

Päästiin kuin päästiinkin Unia katsomaan Pukinmäen koirapuistoon. Oli ihana nähdä neitiä, joka oli avoimen hämmästynyt, kun pölähdettiin paikalle. Alkujärkytyksen jälkeen neiti näytti tunnistavan meidät, mutta eihän sitä niin ehdi moikkailemaan kun pitää juosta muiden kanssa. Ilo ja Naomi ei jostain syystä vaikuttaneet kovin ilahtuneilta, että heidät raahataan pakkaseen ja tuuleen, jonnekkin KOIRApuistoon ja josta kaiken päälle, löytyi vielä UNI! 😀

Ihana nähdä Unin viilettävän entiseen malliin pitkin puistoa Crinon kanssa. Koirasta oli jotenkin hävinnyt se pahin terä, se ei nimittäin hyppinyt meitä ketään muussiksi ja vaikutti jotenkin ainakin hitusen rauhallisemmalta, vaikka eihän tuosta rauhallista millään saa 😀 . Koira myös totteli hienosti käskytystä, eikä pöllöillyt niin, että sitä olisi joutunut kovemmin komentaa (kuten ennen joutui, kun se oli kuin yliviritetty jousi). Jännästi koira tuntui keltä tahansa ystäväni koiralta, ei enää omalta, meidän Unilta. Siltä, ettei sitä enää tunne kuin omia taskujaan. Toisaalta, hyvä niin, vaikkain sanoin Liisalle, että jos hätä tulisi ja Uni tarvitsisi uuden kodin, niin ihan varmasti sille löytyisi paikka meiltä.Todella hieno koira, oli vain väärään aikaan väärässä paikassa, kun elämä tekee yllätyksiä. Mutta nyt Uni on varmasti ihan oikeassa paikassa 🙂

KUVAGALLERIAA TAPAAMISESTA TÄÄLLÄ

dsc_8417.JPG
Ilo haistelee epäuskoisesti, mutta kyllä, se on Uni.

dsc_8418.JPG
Naomin ilmeestä näkee, mitä mieltä se on Unista…

dsc_8422.JPG
Sama vanha Uni!

dsc_8485.JPG
Ja Unilla oli hauskaa elämänkumppaninsa Crinon kanssa.

dsc_8499.JPG
Porukkaa riitti, koska olimme villakoirien puistotapaamisessa.

dsc_8517.JPG
Ja mustia isoja melkein vilisti silmissä (Uni edellä ja pojat perässä).

dsc_8523.JPG
Ja sitten mentiin katsomaan parkkipaikalle autoon jätettyä Pupua (kun sillä on se juoksu) ja voi onni, sisko löytyi!

dsc_8531.JPG
Ja vähän päästiin verestämään vanhoja muistojakin.

dsc_8547.JPG
Ja turpiinhan sitä pikkusiskoa oli vedettävä, että muistaa missä kaappi seisoo 😀

dsc_8520.JPG
Onnellinen, elämäniloinen Uni, kieli lerpattaen, silmät kierossa. Olen niin onnellinen sen puolesta, että löydettiin sille täydellinen koti.


Oishan se pitänyt muistaa…

Posted on

nimittäin Pupun 4kk juoksuväli. Ääh. Eilen alkoi Pupulla taas juoksu, se normi 4kk väliä edelliseen, melkein päivälleen. Eli ei me päästä nyt sitten Unia katsomaan Pupun kanssa (piti mennä koirapuiston tapaamiseen), enkä pääse ilman koiraakaan, kun pikku neiti sairastui yöllä ekaan kunnon räkätautiinsa 🙁

Pupunjuoksut, neidillä ikää vasta 3½v…
4.3.2011
12.11.2010
3.8.2010
1.4.2010
3.12.2009
19.8.2009
17.4.2009
3.12.2008
3.8.2008 (11kk)


Suunnitelma B

Posted on

Viikon olen tässä tutkaillut eri lähteitä, kysellyt tutuilta kasvattajilta sekä koiranomistajilta ja pohtinut mihin suuntaan näiden neitien kanssa lähtisi, että saataisiin tuo terveys ja tulehdusherkkyys paranemaan. Monenlaista ohjetta on tullut mm. juuri raakaruokintaan siirtymistä, homeopaatilla käyttämistä, allergiatestiä jne. Monissa ohjeissa oli samansuuntaisia ajatuksia mm. naudanmahan, karpalon ja valkosipulin sekä öljyjen suhteen. Nyt sitten päädyin aika tälläiseen, joka on aika pitkälti yhdenmukainen Sannan, Ilon kasvattajan tänne blogiin kirjoittamiin ohjeisiin 🙂 .

Elikkäs neidit laitettiin BritCaren Venison&Potato (riista&peruna) nappuloille. Tämähän nappula meillä on ollut lammas-riisinä käytössä. Vähän jännitän alkaako Pupun maha vaivata, kun tuossa on tuo peruna, mutta seuraillaan. Tämän lisäksi koirat saavat valkosipulitabletteja, karpalotabletteja sekä öljylisää. En saanut Viacutan öljyä, jota etsiskelin mutta otin sitten Nutrolin pentuöljyä, kun se on tömäkämpää ja sisältää kalaöljyä. Lisäksi nyt aloittaessa annan myös maitohappobakteeria sekä Inupek fortea. Naudan mahaa koirat saavat nyt ainakin pari kertaa viikossa, ehkä myös hitusen päivittäin, Oscarin mahapullien muodossa.

Jos nyt näillä saataisiin neidit kuntoon… Ja juuri lähinnä koirien oma immuunipuollustus voimiinsa. Kauhulla juuri mietin tota Pupunkin turkkia, että se on ajeltu kaljuksi marraskuun puolivälissä ja edelleen turkki on tuommoinen hyvin lyhyt, ei tietoakaan että kasvaisi kunnolla. Ennen Pupulla kasvoi näyttelyturkki 5kk:ssa, nyt ei ole mitään toivoa. Eli jotain häikkää on pakko olla.

Piti vielä lisätä, että sunnuntaina Unin pitäisi tulla Helsinkiin ja me käydään morjenstamassa, ei jaksa odottaa, että mitä neiti mahtaa tuumata…

dsc_8354-1.JPG
Tässä näkyy Pupun 3,5kk kasvatettu turkki! Vain pepun päällistä olen leikannut..
.


Tässä vertailupohjaa. Pupu maaliskuun lopussa 2009, kun joulukuu 11pv 2008 oli vedetty lyhyeen trimmiin..
.

dsc_8179.JPG
Jos mä ihan pikkasen nuolaisen, kun kukaan ei huomaa.
..


Koiraleikkejä

Posted on

Käytiin Jaanan luona aamulenkillä, niin sai Pupukin vähän riehukavereita. Joskin pojat oli ihan järkyttyneitä, kun Pupu oli ihan kumma ja käytti puolet ajasta louskuttamiseen pojille. Vauhtia ja kovia otteitakin oli Pupulla liikaa, että oliskohan pikkasen ylimääräistä energiaa ollu varastossa. Ja kun Laliakaan ei meinannut saada leikkimään, kun se vain piiritti harjakoiria. Uusi Aslan poju arkaili Pupun jatkuvaa haukkumista ja leikki pääsi alkamaan vasta, kun Pupun suuhun saatiin pallo ja haukkuminen loppui. Sitten poju painalsikin Pupun perässä hippulat vinkuen.

Uusi Aslan poika on kyllä komea ilmestys, jätkällä on hieno pää ja komea kroppa. Mutta edelleen jaksaa ihmetyttää myös 10 vuotias Vinski poika. Se on edelleen mustaakin mustempi, ei taida olla missään yhtään valkoista karvaa… (kun aina sanotaan, että mustille tulee aina valkoisia karovja, että se kuuluu niille, no eipä kuulu jos on kunnollinen musta 😀 ).

dsc_8328.JPG
Aslan (Bazaar’s Catch A Flying Dream)

dsc_8329.JPG
Pupu ja Lali
(Regenfiel Lysander), vähän edes innostuivat leikkiin

dsc_8333.JPG
Ja Aslan ois tullu mukaan.

dsc_8336.JPG
Vanha Vinski poika (Toyway Xtra Special)

dsc_8338.JPG
Lali juuri porhalsi Ilon luota.

dsc_8341.JPG
Leiki nyt mun kanssa! Pupu outo ilmoitushaukku, jota se vähän väliä haukkui pihalla. Aslania epäilytti moinen haukkuminen, mutta kun Pupu oli hiljaa, niin sitten leikittiin.

dsc_8343.JPG
Pupu ja toinen vanha poika eli Simba (Madelief’s Lucky Lionheart)

dsc_8345.JPG
Vinski ja Pupu haukkumassa ohikulkijoita.

dsc_8348.JPG
Onnea on päästä juoksemaan vapaasti poikien kanssa.

dsc_8350.JPG
Noi pojat kiusaa meitä kylmillä nenillään!

dsc_8351.JPG
Villakasa eli Pupu Lali, Aslan ja Simba.