Tukat hyvin

Posted on

Kaikkien neitien tukat on nyt hyvin, kun pesin tänään koko köörin. Uusi vuosi aloitetaan puhtoisissa merkeissä. Pupullakin tukka kasvaa hyvää vauhtia, alkaa olee jo tosi nallekarvainen kaveri. Föönaamiseen Pupulla meni puolisen tuntia eli yli puolet on ajasta lähtenyt tukan mukana. Takkujakaan ei ollut tullut viikon takaisesta lisää (viikko sitten selvitin niskasta takun).

Naomille ja Ilolle kokeilin uutta shampoota, mutta ei sekään oikein vaikuttanut mua. Tähän asti olen pessyt yleensä KW pentushampoolla, mutta sen teho ei riitä Naomin valkoisiin kohtiin ja ne kellastuvat. BioGroomin lanoliini shampoota kokeilin ja ei, se ei vieläkään toimi. Molemmat koirat oli hetkessä takussa ja tukka pystyssä. Nyt oli kokeilussa Vitacoatin Yorkshire-öljyshampoo, mutta en nyt vakuuttunut tästäkään. Se teki Ilon mustasta turkista taas ruskehtavan. Seuraavaksi ajattelin kokeilla jotain oikeaa musta koiran shampoota Ilolle ja harmaa/valkoisen koiran shampoota Naomille, pitää vaan selvitellä millä merkeillä semmoisia on.

Ilolla tukka on kasvanut melkoisesti, polvikarvat osuu jo maahan. Ilostahan tulee isona yorkshirenterrieri 😀

dsc_2695.JPG

dsc_2719.JPG

dsc_2725.JPGdsc_2691.JPG

dsc_2829.JPG

dsc_2840.JPG


Joulun aikaa ja muita mietteitä

Posted on

Joulu tuli ja meni. Pakettien kimpussa oli kolmen pojan lisäksi 3 koiraa. Neitejä tuntui kiinnostavan paketit yhtä paljon kuin lapsiakin. Etenkin kun jokaiselle löytyi oma, mehukas, paketti :D. Paketit vaihtoivat omistajaa, mutta kaikki saatiin lopulta avattua lasten avustuksella. Nyt onkin pari päivää jäystetty vuorotellen herkullisia luita. Tietenkin eniten kiinnostaa kaikkia kolmea vain yksi luu, se joka on jollain muulla kuin itsellä!

dsc_2591.JPG
Innokkaita koiria ja poikia pakettien kimpussa

dsc_2611.JPG

dsc_2617.JPG
Ja paketissahan lukee… Ilo 😀

dsc_2649.JPG
Naomi näyttää miettivän millä ihmeellä saa luun Ilon ja Pupun välistä. Sinne ei ole pomollakaan asiaa, koirilla se jolla on ruokaa, saa pitää sen, oli sitten alempi tai ei.

Muuten joulun aikana mietin näitä minulle eksyneitä koiria… Että miten ne sopii minulle ja pitäisikö tulevaisuudessa miettiä muuta rotuvalintaa.

Isovillakoira: Kokemusta kahdesta, molemmat isoja hössöjä. Tämän hetkisessä valtava kapasitetti työkoiraksi, mutta en saa jotenkin hyödynnettyä sitä. Muuten ihana rotuna, oppi nopeasti sisäsiistiksi ja on muutenkin oppivainen. Valuvikana meidän koirissa on hyppiä vieraat muusiksi 😀 . Näyttelykoirana ihana, mutta erittäin työläs. Turkki vaatii isoa sitoutumista, joskin rakastan laittaa noita turkkeja.

Harjakoirat: Kokemusta kahdesta. Minulle ehkä sopivampi rotu kuin esimerkiksi pienet villakoirat. Pieniin villoihin verrattuna paljon hillitympi eikä niin herkkähaukkuinen. Sisäsiisteys puutteet ja merkkailu tuntuu olevan aika lailla rotuominaisuus (kuten pikkuvilloillakin), enkä tykkää siitä asiasta ollenkaan. Harjakoiran pennun kanssa arpapeliä saisiko koiraa koskaan sisäsiistiksi. Lisäksi rodun sisällä vaihtelu suurta, jos haluaa näyttelykoiran, siis edelleen arpapeliä onko liian suuri/pieni, tuleeko hampaita. Lisäksi harjakoiran näyttelyttäminen, on silkkaa arpapeliä, tykkääkö tuomari isosta, pienestä, nakusta, puuterista, pitkästä, pätkästä, kaunisliikeisestä, kaunispäisestä jne… Ja kun näyttelyissä kehässä pyörii kerralla 50-100 koiraa (isovillakoirissa lähes aina vajaa 20 koiraa), niin kilpailu on kovaa. Ilo ja Nao eroaa kuin yö ja päivä. Naomi ulkonäöllisesti sekä luonteeltaan minusta täydellinen, rauhallinen, hillitty, sisäsiisti, turkin laatu jne, ehkä kaipaisi ripauksen Ilon tärppästikkeliä. Ilo on lähes täydellinen, luonne on mahtava ja tempperamenttinen, mutta se sisäsiisteys (eilen taas yön jäljiltä maton pesuun vieneenä…). Lisäksi Ilo kaipaisi minusta sentin pari lisää korkeutta pärjätäkseen isojen harjakoirien keskellä. Ja rakastan näitä turkkeja. Aikanaan sanoin coronet-marsustani, että haluan sen turkkisen koiran, nyt on, kaksin kappalein… Ihanaa, ei tarvii föönata suoraksi ja muotoilla (ja se muotoilu katoaa parissa viikossa).

Haaverotuina, erityisesti ulkonäön perusteella ja osa luonteenkin on silkkiterrieri ja amerikancockerspanieli, nämä semmoisina mahdollisina rotuina. Silkkihän meillä oli aikanaan kuukauden sijoituksessa, kunnes ei tullut Roosan kanssa toimeen. Ja jenkkikin taitaa karvata hieman liikaa siihen verrattuna mihin on totuttu. Ikuisena haaveena on tietysti afgaani, joka yhdistää isovillakoiran ”oikean koiran koon” sekä harjakoiran turkin, mutta en tiedä uskallanko koskaan tämmöistä ottaa. Afgaanissa kun ei minusta ole vedä-kaljuksi -optiota, kuten villakoirassa… Niin ja pieni (valkoinen) toy on jostain masokistisesta syystä kummitellut haaveissa (masokistisessa siksi, että pissavarmuuta ei välttämättä olisi, valkoine on arkaväri ja lisäksi tulee villakoiran muotoiltava turkki). Kuten näkyy, turkkikoirat, haaveissa roikkuvat. Eihän sitä koskaan tiedä mikä on sen seuraavan koiran rotu ja milloin semmoinen meille pamahtaa, mulla on ollut tapana tehdä aika äkkinäisiä ratkaisuja, ainakin viimeisen kolmen koiran kohdalla (eikä oo kyllä tarvinnut katua) ja niin tais olla edellisten kolmenkin kohdalla 😀 .

No tänään otin neideille tokoa pitkästä aikaa. Pupulla lähinnä herättelyä vanhasta oppimasta. Seuraamista, luoksetuloa eteen, sivulletuloa. Lisäksi Pupun omasta toiveesta noutoakin, neiti haki tuolilta kapulan, jonka olin sinne laittanut odottamaan. Koira oli erittäin innokas ja toimi todella hyvin. Noudossa tullessa kapula vielä tippuu, jollei ole tarkkana.
Ilolle otin ihan alkeita eli sivulletuloa, paikalla pysymistä ja luoksetuloa. Neiti on vaan niin nopea, että ehtii tehdä miljoona asiaa, ennen kuin ehdin reagoida. Ja lisäksi kouluttaessa koira viettää 50% ajastaan kaikki neljä jalkaa ilmassa 😀 . Mutta nopeaa oppimista, jos vaan ehdin naksulla merkata oikean toiminnan.
Naomille otin myös alkeita eli istumista, sivulletuloa, luoksetuloa sekä paikalla pysymistä. Sekä ihan hitusen seuraamista. Naomi on todella innokas oppimaan, mutta aikuisena koirana tuskastuu, kun ei ymmärrä mitä pyydän. Naomi meinaa lopettaa hommat siihen, mutta pienellä kannustuksella yrittää ja yrittää. Naon ja Ilon välillä huomaa selkeän eron aikuisen ja nuoren koiran ajatuksista. Ilo yrittää ja yrittää hirmuisella tarmolla 110 liikettä sekunnissa, Naomi yrittää muutamaa, jos ei tehoa, niin sitten voi katsoa kostein silmin emäntää, jos ne makkaran palat tippuisi siten 😀

Sanoisin, että jokaisesta näistä saisi myös hyvän toko koiran, kaikilla on valtava halu tehdä töitä herkkujensa eteen.  No katsotaan,päästäänkö koskaan sinne asti 😀


Joulu tulee

Posted on

Pikkasen on tässä kiirettä pitänyt tämän joulun kanssa, kun sairastelin ennen sitä. Sairastelu vaikutti myös turkkien laittoon. EN saanut laitettua pikkutyttöjä koko viikkona ja se kyllä näkyi turkeissa. Turkkeja joutui avaamaan paljon enempi, etenkin kun alla oli pesu messariin, ilman hoitavia öljyjä sekä hoitoainetta ei doping-sääntöjen takia voi jättää turkkiin. Enkä ollut tajunnut suihkutella jälkikäteen hoitoainetta turkkiin. Ja sitten kun neidit oli vielä astuneet toisiaan ja siten lisä takuttaneet selkäturkkiaan. Niimpä sitten pesuihin tai lähinnä turkin selvityksiin meni aikaa. Jopa Naolla oli useita takkua, lähinnä noiden astumisten takia. Naomilla oli korvissakin hervottomat takut, kun oli varmaan syönyt korviaan luita syödessään. Kiinnitin nyt kokeeksi yksillä pompuloilla Naomin korvia, etteivät joutuisi suuhun.

Ja paljastui tässä joulusiivouksissakin, että Ilo pirulainen kuseksii edelleen sinne tänne. Toki tuo juoksu voi vaikuttaa, mutta eipä tuo Pupu kuseksi vaikka juoksu onkin samalla lailla. Pissalta haisevia mattoja meni taas pesuun. Että ärsyttää,mutta kun ei jää kiinnikkään, niin mminkäs teet. Ja pissat on sillä niin pieniä, ettei niitä huomaa, ennenkuin jälkikäteen kun matot (tai esim. lasten lattialle jättämät vaatteet ja sängynpeitot) alkaa haisemaan pissalle.Koiraa ulkoilutetaan vähintää 4-5 kertaa päivässä ja aina se pissii sinnekkin. Onko tää joku toisen koiran kirous, kun Wilmalla oli sama vika?

Kuvattiin neitejä myös joulukuvaan ja huvitti kuvissa koirat. Ilo oli oikein innokas mallioppilas, koko ajan tarkkana, Nao kypsyi muutaman ekan kuvan jälkeen, koska makkaraa ei tullutkaan. Pupu oli jotenkin ihan pihalla koko ajan 😀 Mutta saatiin kuva ja muutama hauska ylimääräinenkin.

dsc_2551-1.JPG
Kuvausassistentilta taisi tippua jotain…

dsc_2553-1.JPG
Yksi yli-innokas oppilas ja kaksi jo täysin kypsähtänyttä.

dsc_2559-1.JPG
Siis pitääks mun todella viel joku tämmönen lakki laittaa päähän???

dsc_2561-1.JPG
Ja yks ihan pihalla… ”Onks tää kivaa? Onhan tää kivaa? Oonko mä näin? Onks tukka hyvin, näkyykö kello?

dsc_2571-1.JPG
No ei tästä mitään tule, plaah! Ainakaan makkaraa….




Luminyörit

Posted on

Voi vitsit tuota suojakeliä… Pupu kerää minuutin pissareissullakin aivan järjettömät määrät lunta itseensä. Eilen iltapäivällä oltiin koko perhe pihalla ja koirat muuttui ihan luminyörillisiksi koiriksi. Naomilla ei tietty ollu kuin muutama pallo, mutta Pupu ja Ilo… Ne kun pomppii onnessaan tuolla hangessakin. Ilo oli niin lumipalloissa, etten meinannut saada edes takkia pois päältä. Kaikki jouduin sulattamaan lämpimän veden alla. Pupua nuo lumet häiritsi hirveästi, koira potkiskeli jaloillaan koko ajan, että saisi ne pois. Käteen otettuna tassukin painoi tonnin. Lumileikeistä kaupan päälliseksi saatiint takut. Ilolle takista johtuen ja Pupulle noista lumista. EN ole ollenkaan varma saanko noita Pupun jalkoja enää auki. Niissä ei ole vain yhtä tai kahta takkua vaan koko jalkapallot on pelkkää huopalevyä… Kääk, empä uskalla laittaa vielä ilmottautumista Turun näyttelyyn Pupulle, ennenkuin näen miten käy jalkojen kanssa.

dsc_0945.JPG
Tässä ollaan käyty vaan pikapissalla 80

dsc_0955.JPG
Ei kai sitä lumistu, kun ei mene polulta pois 😀

dsc_0966.JPG
Syvään lumeen…

dsc_1007.JPG
Pupu potkii takajaloilla inhottavia paakkuja pois…

dsc_1082.JPG
Ilon jalat ja vatsa paakuilla, miten se pystyy vielä liikkumaan?

dsc_1090.JPG
Luminyörit


Lumikasa

Posted on

Tänään taas Leevin jalkapallon aikana käytiin kävelylenkillä urheilukeskuksen ympärillä. Löydettiin lumikasa, joka oli tuotu viereisistä jäähalleista. Pojat oli innoissaan, mutta niin oli Pupukin. Se kiipesi lumikasaa ylös-alas-ylös-alas-ylös-alas-ylös-alas… Ihan niinkuin joskus pentuna viime talvena teki. Ilo ja Naomi eivät olleet niin iloisia kylmästä ja märästä kasasta, saati lenkki säästä. Kaikilla oli kurahaalarit päällä. Tuloksena oli iso niskatakku Pupulle, pientä räjäytystä Ilolle ja Naokin aika sähköisen näköinen, mutta siistein porukasta… Pitää vaan tasapainoilla nyt pukujen ja kastumisen välillä. No Naomi ja Ilo huomenna pesuun, niin rypyt oikenee.


Naon silmät, takkua ja riehumista

Posted on

Naon silmänaluset elää omaa elämäänsä. Olen pikkasen saanut niitä nyt hillittyä jättämällä koiralta nappulat pois ja lisäämällä raa’an lihan. Valuu ne nytkin, mutta nyt ei ole niin poskia myöten märkänä. Tärkein on tuo silmien puhdistus ja suojaus, silloin ei pääse bakteerit jylläämään ja värjäämään. Pahimmalta silmät näyttää kun naama karvat pääsee kasvamaan liikaa ja kauneimmillaan heti ajeltuna. Tässä näkee eron mitä nyt on, kun löysin tuon uuden ajeluvehkeen silmän alusille. Ihan ilme muuttunut… No viikon päästä tilanne on jo toinen 😀

dscf0059.JPG

imgp7426.JPG

Ilo ja Pupu riehui taas tänään ja Himpula sai kyytiä, kuten myös mun jalka! Riehuessaan Pupu haukkasi vahingossa ohi suoraan jalkaani 😀 . Energiaa on sisällä riittänyt, kun koko päivän on satanut kaatamalla eikä olla päästy pitkälle lenkille. Pupukin oli taas ihan takussa, etten viittinyt sitä läpi kastella. Takkuja sillä riittää ja alan taas vaipua pikkuhiljaa epätoivon partaalle turkin kanssa. Sen turkin laatu on vaan niin pehmeä ja laskeutuva, että takkuuntuu, vaikkakin kyllä se Peppi siskokin takkuaa, vaikka on erilaatuinen tukanlaatu. Olen päättänyt ainakin olla ajelematta takaliston karvoja, jotta reisi lihakset saa edes jotain suojaa. Pupu menee seuraavaksi Turun näyttelyyn tammikuun lopussa, jos tukka riittää jaloissa, se saa uuden kampauksen, skandinaavisen leijonan tai modernin talven ajanksi. Jos tukka ei riitä, se leikataan takas continentaliin… Mulla on viha-rakkaus suhde tuon turkin kanssa. EI jaksaisi sitä pitkänä (kun alunperin kotin Pupun kotikoiraksi, kun tiesin etten jaksa pitää pitkää tukkaa), toisaalta tuo pitkä turkki on valtavan kaunis.

. imgp7447.JPG

imgp7463.JPG


”Studiokuvat”

Posted on

Ärsyynnyin niin Club show studiokuvien huonosta laadusta, että pläjäytettiin kokeeksi omat, kun tytöt kävi tänään pesussa. äläkää nähkö tuota ryppyistä verhoa noissa kuvissa 😀 . Pömpeli minkä päällä koirat seiso, oli Naolle hieman pieni ja sen asento oli hieman tommonen tönkkö.

Nyt sitten ohensin hieman Ilon korvia, ei se kyllä missään näy. Toivottavasti nyt ne pysyy sateella pystyssä. Naolle löysin hyvän vehkeen silmänalus karvojen ajeluun. Se on Braunin silkfinish bikinitrimmeri (KUVA) ja siihen oleva kulmakarvojen muotoilu pää.

imgp7400.JPG

imgp7408.jpg

Hurjasti on Naon tukka kasvanut, kun vertaa tähän 3.8.2008  otettuun:

imgp5556-1.JPG


Korvat, hymy ja mummonmyssyjä

Posted on

Ilolla on jättikorvat, siitä ei pääse mihinkään. Niiden karvat on nyt kasvaneet puolisen vuotta, pentunahan niitä ajeltiin hampaiden vaihtumiseen asti. Nyt karva alkaa painaa ja mietinkin pitäisikö karvoille tehdä jotain. Normioloissa ne pysyvät hienosti pystyssä mutta sateella ja pesussa ne muuttuvat luppakorviksi märkien karvojen painosta. Jotkut on suositelleet ohentamaan korvakarvoja, koska puuterina ne on paljon paksummat kuin nakuilla ja täten myös painavammat. Korvat kuulemma myös muuttuvat tunkkaisen näköisiksi kun ovat hyvinhyvin karvaiset.  En ole vaan vielä raaskinut vaikka ohentaminen ei kyllä muuta ulkonäköä ollenkaan.

dscf0033k.JPG

dscf0053k.JPG

dscf0059k.JPG

Ilo osaa myös hymyillä. Tämä saa monet hämmästelemään, koska luulevat koiran irvistävän vihasta. Jotkut koirat oppivat ihmisiltä tuon hymyilyn, eli kun ihmiset aina hymyilee koiralle ystävällisyyttään, koira oppii vastaamaan samalla eleellä, vaikka irvistys olisi koirankielessä ihan jotain muuta. Toisilleen koirat eivät koskaan hymyile, vain ihmisille. Yritin tuosta saada kuvia, mutta kamera ei ollut tarpeeksi nopea.

dscf0020.JPG

dscf0021.JPG

Meillä on pari kertaa päivässä mummoja. Neidit saa ruokailua varten huput päähänsä, ettei karvat lojuisi ruokakupeissa. Ilolla ja Naolla on Simon housujen lahkeet, kun en ole saanut ommeltua mistään kivasta kankaasta niille nättejä. Pupulla on Hello kitty huppu (joka oikeasti on semmoinen lasten pipo, minkä saa monella eri tavalla. Koirat ei myöskään enää tarvitse erottaa ruokailua varten. Kaikki syö reippaasti kuppinsa tyhjäksi ja sitten lopuksi tutkivat toistensa kupit. Ahne possuja siis nykyään kaikki. Jopa kädestä tarjotut kurkut menee vauhdilla alas. Ja Nao tuntuu rakastavan ananasta…

Eilen tosin Pupu oksensi kaiken ylös. Tutkailin oksennuskasoja (isoja) ja ne sisälsivät ruokaa sekä puruluiden isoja kappaleita (solmuluita), koira siis nielee niitä isoina paloina… No syyllinenkin tuli kolmannessa oksennuksessa, jotain sinistä puuvillaa. Koira siis syö edelleen vaatteita 🙁 .

dscf0073.JPG

dscf0072k.JPG

dscf0075k.JPG

dscf0076k.JPG
Näin meillä syödään

Club shown studiokuvat tulivat. Itse en ole lainkaan tyytyväinen niihin, aivan tyhmästi käsiteltyjä kuvia… Ilo siis juniorinartuissa ja Naomi Avoimen luokan nartuissa. LINKKI KUVIIN.