Kylmä

Posted on

Harjakoirat ei tykkää näistä pakkasista. Vaikka kuinka pukisi toppahaalarin päälle, niin tyttöjen varpaita palelee. Ja ne oli tänään ihan järkyttyneitä, että joutuivat kävelemään korttelin ympäri lenkin. Alussa molemmat oli perässä raahattavia, kunnes tajusivat, ettei auta vaikka yittäisi malliksi kävellä kolmella jalalla, vaan lenkille joutuu. Jostain syystä, tämän tajuttuaan, koirat käveliät ihan normaalisti ja reippaasti 😀 . Molemmilla oli toppahaalari päällä, mutta pitää miettiä löytäisikö jostain töppösiä. Naomin kokoa varmasti on, mutta Ilolla on hirmupienet tassut.

Pupua ei pakkanen purrut. Sillä oli Pomppa-loimi päällä ja se pomppi reippaana menemään, vaikka kaljumakkara silakka onkin turkin malliltaan. Mulla on ristiriitainenmielipide sen turkista, toisaalta se on nätti ”saksanseisoja”, mutta toisaalta se on tosi ruma, etenkin, jos sattuu katsomaan kuvia, kun sillä oli upea pitkä (takkuava) turkki. No villahan on uusiutuva luonnonvara, joten varmaan joskus Pupullakin on taas tukkaa.

Harjakoiria en ole nyt ajellut ja Ilolla ei ainakaan vielä ole hotspot iskenyt. Sitä tosin on pesty nyt joka pesulla desinfioivalla shampoolla (apteekista) ja ruokintana on ollut vain ja ainoastaan yksi nappula (ANF kalkkuna-ohra). Josko niille kasvaa tukka takaisin, niin niitä voisi viedä huvinvuoksi kehiinkin. Harjakoira kehissä menestys on hyvin hankalaa, kun koiria on kehissä niin paljon, mutta jos omaksi ilokseen. Luulen, että on kaksi poikaa, jotka haluaa ne kehiin viedä, ne kun on hoitaneet nyt koirien turkitkin pesuineen. Pojat on myös opettaneet Ilon ja Pupun ryömimään ja muita temppuja.


Tasaista arkea

Posted on

Elämä on kyllä tosi rauhaisaa, tämmöistäkö se on normaaleissa koraperheissä? Koirat makaa sisällä ollessa lähinnä olohuoneessa olevassa koiransängyssä, yhdessä kasassa. Kun isäntä tulee kotiin, ne tyytyvät vain nostamaan päätään ja jatkavat asian todettuaan uniaan. Lasten tullessa koulusta, ne hääräävät eteisessä, mutta ihan hiljaa. Vain auton tuleminen parkkiin saa Pupun haukahtelemaan ja ilmoittamaan, että joku tuli. Muutaman kerran muutenkin Pupu on haukkunut aamusella, mutta en tiedä mitä, oisko joku naapuri möykännyt lähtiessään tms, mutta on hiljentynyt sitten (ja tätä on tapahtunut ihan muutama kerta).

Hieman Pupu vaikuttaa apealta, mutta pihalla on intoutunut leikkimään lelujen kanssa. Saa nähdä alkaako Ilo taas leikkimään Pupun kanssa. Ilo lopetti leikkimisen Pupun kanssa, kun Uni tuli meille. Lumien ja pakkasten tultua, on pitänyt talvikamppeet kaivaa esiin koirillekkin, kun kaljuturkkisina ovat, sekin hieman hidastaa menoa.

Uni aloitti juoksunsa Liisan ja Ernon luona ja Crino joutui lähtemään evakkoon. Mutta ilmeisesti muuten on sujunut hyvin. Eilen avasin muutolaatikoita ja eteen tuli koirien pokaalit, silloin ikävä valtasi mielen. 🙁

16112010441.jpg
Kävelylenkillä koirien ja pikkuneidin kanssa ennenkuin tuli lunta.


Hiljaista

Posted on

Muutama päivä on totuteltu Unitta oloon. On hyvin hiljaista ja rauhallista… Koiria tuskin huomaa sisällä. Unin lähdettyä Pupu illan itkeskeli hiukan ja kulki etsimässä Unia. Naomi nautti tilanteesta täysin siemauksun ja kieriskeli onnessaan eteisen matolla! Enää ei tarvinnut pelätä, että uni tulee ja nappaa. Nyt koirat on todella sisällä hyvin hiljaisia ja rauhallisia, eilen juuri mietittiin, että tuttu Unin tohina ja läähätys puuttui, matotkin pysyvät paikallaan… Ulkona Pupu oli aluksi hieman varautunut, kun oma hälytinjärjestelmä oli poissa, mutta tänään kulki jo vapautuneemmin.

Kai tähän tottuu.

(blogissa on ollut nyt vähän kuvia, kun aikaa kirjoittaa on vauvan ansiosta hyvin vähän ja kuvia ei ole ehtinyt pahemmin siirtelemään koneelle).


Siistimistä ja syömistä

Posted on

Ilo lähtee seuraavaksi kyl sterilisaatioon. Koira on taas pissaillut juoksuhousunsa. Se on joka juoksun aikaan, kun koira unohtaa sisäsiisteyden. Onneksi sentään pöksyyn, eikä pitkin uutta kotia.

Sain ajeltua harjoilta kuonot ja siistittyä tassut, nyt ne odottaa, että pojat ne tänään pesee. Turkkeja en ajele kaljuksi, ettei tule kylmä pakkasilla. Mutta hassuilta tikkunokilta ne nyt näyttää, kun parrat sai kasvaa sen verran pitkään 😀 . Pupu vaihtaa kohta lookkinsa kaljumakkaraksi, jotta pääsee sen kanssa nyt helpolla. Ei millisiili, mutta sentin turkki.

Eilen Uni oli päässyt pois ”kennelosastosta” eli takkahuoneesta, kun kukaan ei ollut kotona ja tietenkin oli kaatanut ruokatynnyrin ja yhdessä olivat ahmineet. Ilo näytti illalla mahastaan räjähtävältä, sen verran pinkeä oli 😀 . Ruokana tytöillä on ollut  nyt ANF ohra-kalkkuna ja sillä on pysynyt, ainakin vielä, poissa hiivat, vatsavaivat ja mikä tärkeintä, Ilon iho on pysynyt kunnossa.

Unin juoksua ei onneksi näy, joten se pääsee huomenna kohti Tamperetta ja uusia seikkailuja. Ikävä tulee varmasti… mutta toisaalta on helpottava tunne. Kunpa kaikki menisi hyvin.


Juoksua ja Unin lähtö

Posted on

Koirilla, etenkin Pupulla on ollut viime päivinä ihme sekoamista. Kun veljeni tuli eilen vaimona kanssa, meinasi koira irrota nahoistaan. Vaikka kaikki yritimme sitä hillitä, se oli ihan pimahtanut kieppuessaan ja pomppiessaan. Iloakin Pupu innostui komentelemaan ja haukkailemaan. No yksi syykin selvisi siihen. Ilolla näyttäisi olevan juoksuaika menossa. Harjakoirilla sitä ei niin huomaa, kun verta ei tipu lattialle, mutta illalla Naomi yritti taas astua Iloa, joten homma oli selvä. Täytyy nyt tarkkailla, että tekeekö Pupukin nyt juoksun etuaikaan, kun noin sekosi, vai onko se normaalisti eli joulukuun 3-4. pv.

Nyt jännitän itse, että aloittaako Unikin juoksun, sillä Unille olisi tiedossa hoitopaikka, enkä tiedä miten onnistuu, jos juoksu alkaa. Uni nimittäin lähtee tampereelle isovillakoirapoika Crinon kaveriksi, ensin hoitoon ja jos yhdessä elo onnistuu, niin Uni jää sinne lopullisesti. Crinon elämää voi seurata Crinon blogissa LINKKI. Unillahan ei yhtään juoksua ole ollut, vaikka ikää on jo vajaa 2 vuotta, joten ei mitään tietoa sen alkamisesta. Crino on leikkaamaton uros, mutta homma hoidetaan, jos Uni sinne jää. Ensi perjantaina on Unin tarkoitus lähteä, vähän on haikea mieli, toisaalta hyvin helpottunut, Crinon luona Uni saisi hyvän ja aktiivisen kodin. Joten täytyy toivoa, että kaikki menisi hyvin.


Muutto, vauva talossa

Posted on

Muutto on nyt suoritettu ja pikkuinen neitikin taloon saatu :). Koirat on olleet ihmeissään mylläkän keskellä ja tuo tuhiseva vauvakin on suuri kummastus. Pupu yrittää nuolla, Ilo yrittää tutkia ja Naomia ei nyt paljoa puristele. Uni ei varmaan ole edes huomannut touhotukseltaan. Koirat ovat joutuneet viettämään paljon aikaa takkahuoneessa, kun tavaraa on useana päivänä kannettu sisään ja ihmisä on rampannut. Naomi tosin tykkää huoneesta, koska siellä on lattialämmitys, joka lämmittää mukavasti koiranpedit 😀 No siellä ne saavatkin aina yksin ollessa olla.

Kaikki koirat on pesemättömiä karvanaamoja ja näyttävät ihan kaameilta. Mutta nyt ei ole yksinkertaisesti mahdollisuuksia vetää neljän koiran pesurumbaa läpi, joten saavat näyttää vielä tovin metsäläisiltä.


Ilo suuri saalistaja

Posted on

Tänään aamupissillä Ilo hoksasi poispäin kulkevan fasaanikukon ja ampaisi täyteen juoksuun saaliin perään, edes karjaisuni ei pysäyttänyt koiraa. Suurella metsästäjällä oli vain yksi ongelma… Fasaanikukko ei oikein ottanut koiraa tosissaan ja ei lähtenyt karkuun 😀 . Viimein fasaania ainakin 3 kertaa pienempi koira sai sen lentoon ja pääsi palaamaan takaisin luokseni.

Koirille on tulossa pari muutosta, tietenkin perheeseemme syntyvä vauva sekä muutto uuteen kotiin. Saa nähdä miten koirat noihin reagoivat. Uudessa kodissa on yläkerta makuuhuoneineen, jonne koirilla ei ole mitään asiaa. Saa nähdä montako kertaa Uni joudutaan kantamaan alas, sehän ei kesähoidossakaan osannut kävellä portaita alaspäin ollenkaan, mutta aina sen piti porhaltaa ylös, jos ketään ei ollut paikalla… No onneksi on noita portteja, että voi laittaa esteeksi.
Oma piha on, mutta aitaamaton. Tosin koirat ei nytkään juokse pihamaalla juurikaan. Unin ja Pupun kaahailut kun tuhoaa tehokkaasti nurmen ja narttukoirien pissa polttaa sen myös. Voi olla, että tuollakin, kuten kotona nyt, koirat saa oleilla lähinnä terassilla.

dsc_5941.JPG
Uusi tuleva koti.


Naomin täydellinen sekoaminen

Posted on

Naomin pää pitää varmaan käydä kohta tutkituttamassa. Sen lisäksi, että Naomi leikkii jatkuvasti Ilon kanssa, se on saatu myös kiinni Unin kanssa leikkimisestä! Yhtenä iltana eteisessä Uni ja Naomi paini ja kyseessä ei ollut mikään, että Uni olisi ajankuluksi pitänyt Naomia pehmoleluna, vaan Naomi leikki ihan täysipainoisesti Unin kanssa. Toisena päivänä äitini sai neidit kiinni pojan sängyltä(!) taas painimassa keskenään. Parhaillaankin Naomi tuli eteiseen leikkiasennossa ja haastoi Iloa leikkimään ja lopulta juoksi ”hyökäten” Ilon kimppuun. Se on näköjään seonnut aivan täysin, sterilisaatiolla on ilmeisesti ollut todella omituisia vaikutuksia vai mikäs sillä on 😀 .

Pupun pomotusinto on taas kasvanut, semmoista suht näkymätöntä. Mm. jos harjakoirat pissii pihalla, niin Pupun on aivan pakko käydä pissimässä jälkiin päälle. Samaa harrasti aikanaan myös toyvillakoirani Roosa, joka oli myös perheen pomo koira. Unin pissien päälle ei merkkaa, mutta käy ne tarkistamassa, maalaisjärjellä olettaisin Unin haisevan vielä ”pennulle”, kun juoksuja ei ole ollut, joten sille ei tarvitse pomoutta osoittaa. Milloinhan lie se Unin eka juoksu tulisi, neiti kun on jo 19kk. Huvittavaa kun Pupu aloitti juoksut aikaisin ja juoksuaa 4kk välein ja Uni taas näköjään ei saa edes ensimmäistä aikaiseksi.

02102010324.jpg
Siellä ne taas menee pitkin peltoja.

02102010328-2.jpg
Osaa se joskus pysähtyäkkin. Kuten näkyy, turkin kiharaisuudesta huolimatta tukka kasvaa, eikä koira erityisen kalju ole.

02102010327.jpg
Unia lukuunottamatta koirat leikki lampaita ja ahmivat heinää. Uni vaan juoksi sillä aikaa…

02102010336.jpg
Ilo oli sitä mieltä, että sylissä ois kyllä kivempi olla ja norkoili pomppien jalan vieressä.