Koirissa ei maasto-ominaisuuksia… ja kuvapläjäystä

Posted on

Eilen oli esikoisen jalkapallo matsi Keravallaja lämmittelyn aikana käytiin kävelemässä lähimaastossa. Löydettiin paikallinen koirapuisto ja koska isot koirat olivat vain mukana, mentiin isojen koirien puolelle juoksemaan. Muita ei puistossa ollutkaan, kuin me. Vauhti oli taas tytöillä huimaa, mutta huomasi, että tytöt on tottuneet laajoihin peltoaukeisiin. Useammin kuin kerran koirat kynti maata kompastuessaan puunjuuriin ym 😀 . Isovilloissa ei siis ole maasto-ominaisuudet kohdallaan… Läkähtymiskuolema meinasi vaan Unille tuolla, eilenkään kun ei ollut mikään viileä ilma.

dsc_1880.JPG
Vielä pystyssä…

dsc_1881.JPG

dsc_1886.JPG

dsc_1888.JPG
Ja Pupu kyntää pitkin metsämaata.

dsc_1892.JPG
Puudeli-nuudelipäät…

dsc_1911.JPG
Ja Unin vuoro kyntää metsämaata ja ihan kuin Pupu ilkkuisi sille…

dsc_1915.JPG
Ja tietty yks oli sitten yltäpäältä roskissa…

Ja koska blogissa ei ole aikoihin ole ollut kuvia, niin tässä vielä kuvapäivitystä Karkkilasta vappuna, kun koirat painoi aivan uskomatonta vauhtia puistossa. Ja kun isot otettiin kiinni, lähti pienet painelemaan onnessaan.

dsc_1633.JPG
Vappuna virtaa oli ja mentiin ihan älyttömän kovaa.

dsc_1662.JPG

dsc_1687.JPG
Ilo pomppii hippulat vinkuen ja Naomilla näkyy tuo sen mielettömän kaunis askel, kun vähäinen turkki paljastaa kaiken.

dsc_1694.JPG
Ja sit nämäkin kaksi innostuivat, kun isot oli hihnoissa.

dsc_1657.JPG
Minä ja mun pallopäät. Naomi selvästi kysyy, miksi Ilo saa olla sylissä? (No siksi, että isot koirat oli vapaana ja tuollaisilla aukeilla Ilo lähtee niiden leikkiin jänikseksi edelle juoksemaan… tosi turvallista).

dsc_1683.JPG
Poika ja koira.


Juoksua ja pissaa

Posted on

Ilo aloitti juoksunsa vuorostaan odotetusti, edellisestä onkin jo puoli vuotta, joten Ilo menee ihan kivassa rytmissä. Harjakoirien juoksuja on vaikea huomata, ne pitää hoksata pienistä merkeistä, sillä verta ei tule lattialle asti. Nytkin Ilo sai paria päivää aikasemmin kiljumiskohtauksen, sellainen sillä on usein juoksun alkaessa. Pari päivää tästä, niin huomasin, että oli jotenkin nyhjä ja tarkastettuani alapään sain huomata, että juoksu on alkanut. Naomi varmaan aloittaa tähän perään, kuten ainakin aikasemmin.

Ilon juoksuihin liittyy yksi hyvin pirullinen piirre, nimittäin sisäpissailu! Taas olin aamulla haistavinani, että johonkin oli pissattu. Illalla sitten löytyi yhdet pissat SOHVALTA! Läikän koko oli sitä luokkaa, että syyllinen voi olla vain Ilo. No Ilo sai taas vähäksi aikaa pöksyt jalkaansa ja keittiön portti taas tukittiin. Eli Ilo ja Naomi ei pääse portin kolosta vapaasti kulkemaan asunnossa, kuten tähän asti. Nyt nekin saa olla yksin ollessa keittiössä.

Ilo:
eka: 4.6.2008, 6kk
1.12.2008
30.4.2009
2.11.2009
7.5.2010

Naomi:
7.9.2008
19.4.2009
6.11.2009


Ruokinnasta

Posted on

Meille on nyt tainnut vihdoin ja viimein löytyä sopiva ruoka, ainakin sitä on syöty jo 1½pussia hyvällä menestyksellä (yksi pussi 15kg). Ja hintakin on siinä 50e kieppeillä, eli kohtuullinen. Ruoka on Brit Care lammas-riisi (Adult medium breed). Harjakoirathan oli jo pidempään syöneet muun ruuan rinnalla Brit Caren lohi-perunaa, mutta villoille tuo peruna ei sopinut. Tässä ruuassa erinomaisiksi puoliksi hinnan lisäksi voi sanoa, että Naomin silmät vuotaa hyvin vähän ja värjäymät ei valu enää pitkin poskia vaan keskittyvät silmän alle. Aikasemmin kun koirat söi pelkkää nappulaa, niin 3 koirista ahmi kakkaa napaansa. Nyt tällä Brit Carella kellään ei ole innostusta ahmia kakkaa. Varmaan joku söisi, jos oleskelisi kakan kanssa mutta se pakonomainen kakan ahmisisen himo on täysin poissa. Kakat on myös tummia ja kiinteitä ja sitä tulee ihan kohtuullisesti, mikä kertoo, että ruoka sulaa hyvin. Nyt koirat eivät ole saaneet mitään tämän ruuan lisäksi, paitsi Nutrolin öljyä silloin tällöin. Ei ole ollut tarvetta lisätä esim. raakaa lihaa kakan syöntiä torjumaan ja itsekkin on päässyt ruokinnassa helpommalla.
Aikamoinen hehkutus, mutta kun kerrankin saa olla tyytyväinen joonkin nappularuokaankin.

Koirat syö edelleen 2 kertaa päivässä ja kerta annoksokset ovat:

Uni 4dl/kerta
Pupu 3dl/kerta
Naomi 0,75dl/kerta
Ilo 0,5dl/kerta

Noilla määrillä Uni ei pääse liikaa laihtumaan ja harjakoirat taas ei pääse pyöristymään. Alussa harjakoirat hieman nirsoili tämän ruuan kanssa, mutta nyt se menee innolla ja mukisematta (ne varmaan odotti qourmee herkkuja päälle). Nyt pitäisi etsiskellä lammas luitakin pureskeltavaksi, jotta ei olisi Pupulle liian laaja tarjonta ja hiiva taas iske. Tällä hetkellä niillä lojuu lattialla vanhat hirven luut.


Onnea Naomi 5v

Posted on

Naomilla on tänään syntymäpäivät ja se täyttää huimat 5 vuotta, Onnea Naomi!

dsc_1560.JPG
Kuten näkyy, BritCare lammas-riisi ruualla Naomin silmät vuotavat hyvin vähän. Oranssia on vain silmänurkassa, eikä pitkin poskia, kuten pahimmillaan.

Synttärien ja pellon kuivumisen kunniaksi käytiinkin sitten pitkästä aikaa pellolla juoksemassa. Pelto oli kuivunut hyvin, eikä kotiin tuliaisina ollut mutaisia koiria. Unista näki, että vähään aikaan ei ole päässyt kunnolla irrottelemaan ja siksi meno oli sen mukaista. Unista on myös kehittynyt paljon Pupua nopeampi. Pupu joutui urakalla painelemaan, että pysyi hullun perässä, mutta Pupu osasi oikoa ja sai kuin saikin välillä Unin kiinni. Jos Pupu meni edellä, sillä ei ollut mitään mahdollisuuksia, Uni sai sen heti kiinni. Ja silloin kun Pupu ei juossut, niin Uni paineli sitten laaja ympyrää itsekseen ja tietenkin täyttä vauhtia. Olisi mahtava saada vinttikoiraa jouksemaan noiden kanssa, sillä omaan silmään vauhti oli jo nyt aivan mieletön. Kamera ei meinannut pysyä kuvissa mukana.

Lopussa koirat löysivät ojan, josta piti tietysti mennä juomaan. Hypytin koiria yli ja sain todeta, ettei nuo osaa ollenkaan hyppytekniikkaa. Ihme suorin jaloin pomppimista…

dsc_1473.JPG
Unin turkki muuntautuu mielenkiintoisesti vauhdin hurmassa.

dsc_1479.JPG

dsc_1506.JPG
Leijona saa gnuun kiinni…

dsc_1466.JPG
Ja kaataa sen tantereeseen.

dsc_1527.JPG
Selkeesti järjenvalot… Nuija ja tosinuija 😀

dsc_1534.JPG

dsc_1551.JPG

dsc_1563.JPG
Yök, juomana ojan likainen vesi.

dsc_1570.JPG
Pomppu Ilon yli.

dsc_1574.JPG
Pupun ihme laskeutuminen hypystä, ei tietoakaan sulavasta hypystä…

dsc_1583.JPG
No tältä nyt ei voi ees sulavuutta odottaakaan 😀

dsc_1587.JPG
Pointteri


Suuri metsästäjä ja pöljä

Posted on

Eilen kävelimme lenkillä ja tien poikki juoksi nenämme edes fasaani. Mitä teki koirat? Naomi tuskin huomasi, Pupu vain katsoi perään, Ilo samoin mutta Uni oli irrota nahoistaan, jee saalista! Uni seurasi innolla fasaanin matkaa läheisellä pihalla eikä voinut olla hyppimättä fasaanin perään, joka johti fasaanin lehahtamiseen. Hetken koira pysähtyi mutta oli silti aivan intopiukeena. Muut koirat seisoi löysin hihnoin vierelläni. Toki koko ajan hoin Unille sanaa ”lintu”, kuten aina, jos Uni näkee vaikka maassa olevan variksen. Tämä siksi, että voin käyttää kehässä samaa sanaa ja Uni alkaa ryhdikkäästi katsellaan etsimään kivaa lintua. Muistan, että Ilolla oli tuollainen saalistaja vaihe aikasemmin, mutta se on näköjään sammunut, mutta Unilla on nyt se vaihe. Meillä linnun perään ei saa lähteä, siitä saa olla kiinnostunut ja katsoa, tämä siksi, että mökillä sorsat käy rannassa katselemassa olisiko evästä.

Mutta Uni keksi muutakin. Käytiin kaupassa pojan jalkapalloharkkojen aikana ja sanoin miehelle, ettei koiraa voi jättää varmaan kauppakassien kanssa auton takakonttiin. Isännän vastuulla sitten jätettiin koira ja kassit reiluksi 5 minuutiksi konttiin… Ja mitäs tapahtui 😀 Tullessamme solmittu muovipussi oli avattu ja kaksi VEHNÄJAUHOPUSSIA rikottu ja osa syöty! Mutta on tuo koira pöljä! Siellä olisi ollut useampi paketti nakkeja, leikkeleitä ja kassler lihaakin, niin pöljä menee ja syö vehnäjauhoja 😀


Ilpan vuoro

Posted on

Nyt oli Ilpan vuoro päästä turkistaan. Sen turkin kanssa onnistuin jotenkin paremmin, kun olin Naomilla harjoitellut. Ilolla on myös paljon tiheämpi turkki, joten turkkia oli ehkä helpompi leikellä. Ilosta tuli entistä pikkuisempi Ilo, ihan kuin pikkupentu. Ilon niskassa oleva hotspot saatiin esiin turkin alta ja sitä on nyt voiteella hoidettu. Onneksi ei löytynyt kuin tuo yksi. Toivottavasti paranee kuten viimeksikin eli helposti. Virtaa tuntui Ilppaan tulevan tukan lähdön myötä, kuten Pupullakin. Naomilla en ole huomannut samanlaista.

dsc_1420.JPG

dsc_1422.JPG

dsc_1425.JPG
Naomia on haukuttu snautseriksi, joten otin kuvan sen hienosta niskakiehkuroista, jotka säästin.

dsc_1432.JPG
Pikku ja iso. Ilolta näkyy aina hassusti nuo kulmahampaat, tuolta huulen alta.


Kynitty kana

Posted on

Nyt oli Naomin vuoro päästä isommasta osasta turkistaan. Ilonkin piti päästä tänään, mutta trimmeri sanoi sopimuksensa irti Naomin jälkeen (onneksi isäntä sai sen pelittämään, mutta Iloa en enää jaksanut laittaa). Vähän ehkä enemmän lähti jaloista kuin olin suunnitellut, johtuen muutamista takkupalloista, jotka eliminoin vain saksilla, mutta kasvaahan tuo takaisin. . Usein puuterien kesäturkit on mallia nakuharjakoira, mutta minä halusin säilyttää puuterimaisen ulkonäön. Naomi sai myös säilyttää niskassa olevan pitkän valkoisen puuhkan, sitä ei raaskinut leikata… Otsatukan leikkasin niin, ettei siihen tarvitse pompuloita, eikä se tule Naomin silmille. Molemmat pikkutytöt on nimittäin alkaneet repimään päästään noita ponnareita ja se katkoo tukkaa ikävän näköisesti. Olen yllättävän tyytyväinen lopputulokseen, vaikka ekaa kertaa tuollaista karvaa leikkasin, se on tyystin erilaista käsitellä kuin villakoirilla.

Ruokana on tytöillä ollut nyt Brit Caren lammas&riisi ja on ollut mukava huomata, että Naomin tassukarvat ei tunnu siitä värjääntyvän ja silmätkin pysyy kohtuullisen värisinä.

dsc_1387-1.JPG

dsc_1393.JPG

dsc_1401.JPG


Pieni onnellinen pointteri

Posted on

Kun avasi Parkanon mökillä auton takaluukun ja päästi yhden pienen villakoiran juoksemaan, niin voi sitä onnea. Koira näytti aivan pointterilta painaessaan pitkin pihaa, töpö onnesta väpättäen. Iso musta hihnan päässä ei ollut yhtä onnellinen, se kun ei päässyt sotkemaan itseään mutakkoon seuraavan päivän näyttelyn takia. Harjakoirat otti tyynen rauhallisesti. Mutta Pupun onnea oli ilo katsella, ihan kuin turkin lähdettyä, sille olisi tullut puolet enemmän virtaa kuin ennen (johon isäntä totesi, että tukka takas 😀 ). Eikä turkkikaan näyttänyt enää pahalta, kun koira meni spanieli-villakoira-noutaja-pointterina pitkin metsää. Tuolla turkilla se sopi täysin maatila miljööseen.

dsc_1058.JPG
Pointterina

dsc_1071.JPG

dsc_1081.JPG
Ihan varmasti se oli hirvi…