Ruokintamuutosta ja pihalla painelua

Posted on

Taitaa meidän barffi taival kyllä loppua lyhyeen. Barffaus neljällä koiralla, joista yksi syö paljon, on paljon kalliimpaa kuin sekaruokinta tai pelkkä nappularuokinta, aika lailla puolet kalliimpaa. Hienot Acanan barffinappulat taas aiheuttavat järjettömiä kakkamääriä. Unistakin tulee täysi kakkapussillinen 3-5 kertaa päivässä, vaikka vähensin jo ruokamäärääkin. Vähensin myös raa’an määrää, mutta silti sama homma jatkuu. Kyselin (niinkuin aina) mitä tuttavapiirin koirat syö, etenkin ne jotka on sukua ja joilla ei ole mitään ongelmia. Samassa perheessä asuvat Pupun sisko Susu ja Unin sisko Kukka syövät Royal Caninin Sensibleä ja ovat koko ajan syöneet ilman mitään hiiva tms ongelmia. Ne eivät saa sekaan yleensä juuri mitään (jos oikein ymmärsin) eli lähes pelkkää nappulaa. Koska suunnitelma , oli barffauksen epäonnistuessa siirtyä johonkin allergianappulaan, niin mietin jos pikku hiljaa siirtyisimme myös siihen. Raakaa tuskin rinnalta jätän kokonaan, mutta määrä vähenee, lähinnä vain hyvän bakteerikanna säilyttämiseksi saavat Oskarin mahapullia ripauksen mukaan silloin tällöin.

Minun piti pestä tänään Uni, mutta koska olen kuumeessa selvitin vain sen turkin. Joo, hohoo, Unissa oli takkuja. Isoja kämmenen kokoisia niskassa ja kyljissä.  Kelcon DeMatt suihkeella ne lähtivät hyvin helposti pikkasen harjalla ja karstalla avittamalla. Jalkapallojen oletin olevan aivan umpitakussa mutta ei ne olleetkaan. Niihin harjasin sitten silkkitippoja, jotta pysyvätkin auki, siihen asti, että olen siinä kunnossa, että saan koiran pestyä.

Koirat juoksi tänään pihamaalla ja siitä järjetön kuvapläjäys tässä (ei oikein oma kunto riittänyt lenkkeilyyn, mutta onneksi on oma piha!).

dsc_9287.JPG

dsc_9314.JPG

dsc_9318.JPG

dsc_9294.JPG
Siis miten tuo koira tuossa on? Uni seisoo vartaloltaan normaalisti, mutta maata kohti osoittaa Unin pään päällä oleva töpsöt!

dsc_9381.JPG
Piiri pieni pyörii… Joku pystykorvainen villakoira kuvassa.

dsc_9384.JPG
Isäntä väitti, että Unia ei tässä kuvassa erota lampaasta 😀

dsc_9395.JPG

dsc_9356.JPG
Harjatkin innostuivat juoksemaan, kun suljin villat väliportin taakse. Ilo vaan ei tainnut paljoa maahan ottaa pinkoessaan. 

dsc_9358.JPG

dsc_9369.JPG

dsc_9342.JPG

dsc_9408.JPG
Kuten huomaa, Unin turkkia ei ollut vielä näissä kuvissa laitettu…


Just joo…

Posted on

Myydään 4 koiraa, vaihteeksi 😀 . Meni taas hermo lenkillä, kun Unilla oli taas sata lasissa ja se sai villittyä muutkin. Tilanne oli tietenkin se, että kapealla peltotiellä tuli 3 koiraa omistajineen vastaan peräkanaa ja viimeinen piti tietenkin mäykkyään melkoisen pitkällä hihnalla. Tulos oli, että täysin voimin pitelin kahta isovillaa lumipenkassa, jotka haukkuivat ja yrittivät rynnätä tutustumaan kohti yrittävään mäykkyyn. Ja toisessa kädessä oli kaksi harjakoiraa, joista toinen seisoi kypsähtäneenä, kun se oli riivitty lumipenkan reunalle ja toinen murisi ja yritti myös koirien luo… Huoh, sai hävetä silmät päästään koirien käytöstä. Tuli tunne, ettei saanut hallittua koiriaan, ettei pärjää (ja ajatus, että missä mun viisas koirakouluttaja Victoria Stilwell on???) Olihan tilanne toki todella hankala, mutta silti, edes jonkinlaista käytöstä nyt odotin Ilolta ja Pupulta edes.

Kakkaamistahti on hillintynyt. Edelleen sitä tulee usein, muttei ehkä niin paljoa, eikä varsinkaan ole enää kertaakaan tullut lattioille. Mutta ei toki ole normaalia, että koira kakkaa yli 3 kertaa päivässä. Toisaalta koirat vaikuttavat voivan ruualla oikein hyvin. Uni on saanut massaa takaisin ja harjakoirat hoikistuneet. Ja ilmeisesti ovat saaneet tuota virtaakin lisää… Tulee vaan mieleen Pupun nuoruusaika, jolloin liika proteiini sai koiran menemään pitkin seiniä…


Käsittämätön määrä

Posted on

Mä en tiedä mitä nyt pitäisi ajatella… En tiedä johtuuko tuosta ruuasta vai mikä on. Viimeisen parin vuorokauden aikana koirat ovat kakanneet paaljon, lähinnä Uni ja Naomi, mutta tulee sitä muistakin. Eilen illalla Uni piereskeli ja yöllä mietin, että kylläpäs se haisee voimakkaasti, että uusi ruoka aiheuttaa mielenkiintoisia oireita. Ajattelin ensin, että otan taskulampun ja kurkistan keittiöön (koirat nukkuvat makuuhuoneeseemme johtavassa keittiössä), mutta jostain syystä vain kävelin sisään. Virhe! Sillä astuin suoraan pehmeään läjään. Siinä sitten umpiunisena mietti, miten ihmeessä pääsee valoille asti sotkematta enempää. Toinen askel valon suuntaan ja astuminen läjään myös toisella jalalla! Koiran omistamisen huippuhetkiä! Valot kun sain päälle, sain todeta, että liukumiinoja oli vielä pari järjettömän isoja kasoja. En tiiä kenen berhardilainen on meillä yön aikana käynyt asioillaan. No ainahan se on kiva viettää aamuyötä lattioita luututen ja mattoja pesuun kantaen. Tuonkin jälkeen on joka pissatuksella tehty kakkoja, eli ei kyllä mitenkään normaalia. Ja eikä mitään pikkukikkaretta vaan aina isot kasat!

Nyt mietinkin eikö tuo ruoka lainkaan sula näillä, ei sovi näille vai onko tämä vain joku totuttautumisvaihe, joka menee ohi, kun elimistö tottuu. Epäilen, ettei tämä johdu siitä, että kaikki tulisi läpi, koska Nutroa syödessä kakka oli myös hyvin löysää, nyt tämä on ihan normaalia (ja tämän kaikki halusivatkin lukea). Raakaa koirat saa ihan normaalisti molemmilla ruokailulla, noin puolet annoksesta. Täytyy nyt tarkkailla, jollei tämä tästä rauhoitu, että mitäs sitten.

Sitäkin ihmettelen, ettei Uni, joka nuo yölliset läjät tuotti, pyytänyt ulos. Uni kun osaa hienosti yleensä vinkua, jos iskeekin tarve päästä pihalle.

Tässä vielä kuvia, jotka Jenni kuvasi harjakoirien näyttelyharkoissa. Niissä välittyy hienosti, kuinka Naomi on vapautunut olemaan muiden koirien keskellä ja pystyy nykyään rentona työskentelemäänkin. Korvatkin pysyvät jo pystyssä treenatessa.

7avd0-fe2ac8a2d272ea98372dab6f590673fe.jpg

lgvkj-fe2ac8a2d272ea98372dab6f590673fe.jpg
Ja Jennin sanoin: ”Huomatkaa miten hienosti Naomi on opettanut Johannan vilkuttamaan!”

li949-fe2ac8a2d272ea98372dab6f590673fe.jpg

tw4pi-fe2ac8a2d272ea98372dab6f590673fe.jpg

tvyks-fe2ac8a2d272ea98372dab6f590673fe.jpg


Puikkojalka

Posted on

Pesasin eilen Pupsan, kun olin potilaan kanssa kotosalla. Pupu saa toimia virallisena koe-eläimenä, kun harjoittelen tuota trimmaamisen taitoa. Karva vaan on kasvanut yllättävän huonosti ja niskatukan hampputukka ei ole tietenkään mihinkään lähtenyt. Sitä vaan kun ei raaski leikata poiskaan. Unilla karva tuntui kasvaneen puolet enemmän, kun sitä Turkuun ajelin. No Pupun malli on jotain modernin, terrierin ja skandinaavisen leijonan väliltä (eli pentuleijona). Jos menee kehiin, saa tuosta leikattua minä vaan ja siitä saa halutessaan sitten taas continentalinkin, jos karva nyt suostuu kasvamaan. Huhtikuuksi mietin sitä kehiin tuollaisessa leikkauksessa, mutta saapa nyt nähdä riittääkö karva alkuunkaan. TOsin, sitten mennään varmaan vajaaturkkisena 😀

Jalat tuli varsinaisiksi puikoiksi, kun yritin leikata niin, että etujalat ei näyttäisi niin ahtailta. Eli kynin edestä ja sisäpuolelta karvat. Häntäänkin leikkelin pallon alun, jotta sai pepun päällisen paremmin leikattua. Ja hännän joutuu kumminkin leikkaamaan kaljuksi, jos terrierissä kehiin vie. Nyt se kyllä näyttää hassulta, pennun hännältä 😀 Päähän tuli pompula, muuten karvat roikkuu jo silmillä. Virheistään huolimatta, söötiltä se näyttää tuossa trimmissä. Ja pörrösemmältä ja karvasemmalta se näyttää livenä.

Acana Grassland ruoka on edelleen maistunut tytöille loistavasti, eikä ainakaan vielä ole tullut ihmeempiä ongelmia. Mutta monesti meillä on ruuat aluksi sopineetkin ja sitten muuttuneet pidemmän ajan kuluessa sopimattomiksi. Vaikka tämä napppula on ruokana (raa’an kera), Pupu on säilyttänyt villeytensä, ikävä kyllä. Eilen iltalenkillä tuulessa ja tuiskussa, piti alkaa komppaa vastaantulevalle haukkuvaa Unia. Siinä sai sitten hävetä silmänsä päästään, kun kaksivuotiaskin käyttäytyi huonosti. Jouduin komentamaan Pupua hyvin tiukasti, etten olisi lentänyt sen perässä, kun veti toisen koiran luo, että sitten koira mökötti mulle puoli matkaa kulkien takanani. Unilla nyt on taas vaihteeksi kuonopanta käytössä ja opetellaan tuota käyttäytymistä, se kun on vallan villinä taas ollut. Sinkoilee lenkllä minne sattuu kahta sataa ja todella hyppii ja haukkuu muita koiria kohti. Harjakoirathan kipittää niinkuin ennenkin.

dsc_9228.JPG

dsc_9239.JPG


Turkkunen

Posted on

Eilen oltiin vaihteeksi Turussa näyttelyssä. Tulos ei ollut järin hyvä, Uni sai erittäin hyvän (EH) ja voitti ainokaisena junioriluokan. Mutta paras narttu kisoihin ei eh nauhalla ollut mitään asiaa. Mutta arvostelussa ei nyt kummempaa vikaa löytynyt, joten toisaalta olen ihan tyytyväinen tulokseen. Seuraavalla kerralla paremmalla onnella. Mutta kuten arvasinkin, niin aikuisten luokissa kilpailu on kovempaa ja arvostelu tiukempaa. Seuraava näyttely onkin vasta maaliskuussa Tampereella, kasvatellaan tässä välissä tukkaa pidemmäksi ja harjoitellaan kehäkäytöstä. Uni nimittäin käyttäytyi taas kehässä hieman vilkkaasti. Seisominen ja hampaiden katsominen meni suht ok, mutta juokseminen… Koira meni kuin höyryjuna, että etujalat viuhtoi melkein ilmassa ja kaiken päälle takapää liukasteli vauhdikkaassa menossa. Jos sais hitusen hillitympää liikettä, vaikka poweria saa musta kyllä olla.

Lisäksi Uni tarvitsee lisää massaa. Se on aivan liian laiha, se tuli monen todettua tuolla näyttelyssä. Pentuna paksukainen ja nyt laihan luikku. Mun pitää nyt miettiä saanko mä sitä tuolla barffilla lihomaan tarpeeksi, lihotukseen kun usein tarvitaan niitä hiilareitakin (viljoja) mukaan. Ihraa se on saanut jo ruuan lisänä, mutta senkin määrää + ruokamäärää on lisättävä reilusti. Ruokamäärät pitänee laskea 25kg mukaan eikä nyt olevan todellisen painon,  20-21kg, mukaan.

Kameraa ei mulla ollut mukana, mutta Laura oli onneksi saanut jotain kuvia otettua. NIITÄ KUVIA TÄSSÄ LINKISSÄ.

Tuomarina oli: Leif-Herman Wilberg, Norja

Arvostelun saan tähän kunnollisena, jos Maarit sen oikolukee ja suomentaa minulle (ruotsia epäselvästi kirjoitettuna 😀 ). Jotenkin näin se menee:

Mycket bra typ, Fin storlek o körsprägel men önskar lite kortare . Huvudet har fin längd, fina ögon o öron. Kunde vara lite bättre fylld i nosparti. Önskar lite edlare hals o bättre tillbacka logd. Skulldra lagom kropp. Fint bakställ. Fin päls o färg rör sig med bra päskijet. Kunde ha bättre fram step.

Erittäin hyvän tyyppinen. Hyvä koko ja supuolileima, mutta toivoisin (koiran) hieman lyhyemmäksi. Hyvä pään pituus. Hyvät silmät ja korvat. Kuono-osa voisi olla täyteläisempi. Toivoisin hieman jalomman kaulan ja paremmin eteentyöntyvät olkavarret. Riittävä runko, hieno takaosa. Hyvä turkki ja väri. Liikkuu hyvällä potkulla. Etuliikkeet voisivat olla paremmat.
(Kiitos Maarit käännöksestä!)

EH, JUK-1

Jokainen voi katsoa täältä, minkälainen apteekkari noiden arvostelujen kanssa saa olla: LINKKI arvosteluun: dsc_9217.JPG

lauran_kuvia_065-1.JPG
Tuomari tarkastaa hampaita.

lauran_kuvia_067-1.JPG
Tuomari heilutteli jotain ja kyllä Unia tietenkin häntä viuhuen kiinnosti, että mitä setä tekee 😀

lauran_kuvia_068-1.JPG

lauran_kuvia_071-1.JPG

Kun me vietimme päivää näyttelyssä, niin isäntä ja pojat olivat pitäneet hauskaa Pupun kanssa.

dsc_9178.JPG

dsc_9180.JPG

dsc_9188.JPG


Temput

Posted on

Ajankuluksi tulee aina opetettua koirille jotain uusia temppuja naksuttimella. Naksutin kurssilla yksi esittelyn koirista oli opetettu hyppäämään korkealle. Päätimpä sitten vahvistaa Ilon hyppyä, kun se muutenkin hyppi kun oli nami kädessä. Aika huimiin korkeuksiin neiti nousi! Se haki namipalan suoraan kädestä vyötärön korkeudelta. Nyt kun Ilo on aikuinen ja tervepolvinen, niin sitä uskaltaa hypyttääkkin käskystä, ompa hyvää jumppaa takajaloillekkin. Koomisen näköinen koira lopulta kuvissa oli 😀

dsc_9114.JPG

dsc_9118.JPG

dsc_9125.JPG

Naomille olen opettanut tassun antamista, mutta Naomi ei kauheasti tykkää koskettaa ihmistä tassuillaan, niimpä jalostin tassun annosta vilkutuksen. Neiti sitten vilkuttaakin aivan mielettömällä tarmolla, näyttäen samalla hirmu hellyyttävältä. Eilen olin Naomin kanssa kahdestaan näyttelyharkoissa ja yllättävän hyvin neidillä meni. Alkujärkytyksestä toivuttuaan onnistui myös temppujen tekeminen innokkaasti koiren keskellä, sekä tietenkin seisominen ja näyttelyjuoksutus. Juoksuttaessa koira meni jopa minun edellänikin! Täytyis varmaan suunnitella taas näyttelyitä harjakoirillekkin…

dsc_9129.JPG

dsc_9133.JPG

dsc_9135.JPG


Minkä verran ja mitä maksaa?

Posted on

Yritän tässä kartoitella mitä tuo barf syöminen meillä maksaa neljän koiran osalta kaikkinensa. Jotkut kun sen väittävät olevan halvempaa, mutta tiedä sitten. Siinä on ostellaan vähän sieltä ja vähän täältä, niin äkkiä hinnat voi pompsahtaa isoksi. Itse olen myös ostellut noita valmiita Murre-mix aterioita laiskoille päiville ja ne on vähän hintavampia (kai). Hankaluutta laskentaan tuo myös se, että jos tämä ruokinta todella vähentää eläinlääkärikuluja, niin nappularuokintaan pitäisi lisätä nuo lähes kuukausittaiset eläinlääkärikulut tai miten lie usein siellä on tullut korvien ja ihojen kanssa ravattua. Kasviksetkin on tähän aikaan vuodesta kalleimmillaan, kesällä ne on halvempia, jollei jopa itsekasvatettuja. Luiden hankinta on meillä vähän hankaluuksissa, kun minun on hankala käsitellä broileria ja meiltäpäin ei saa muita luita (paitsi isoja naudanluita, jotka ei oo kyllä harjakoiran suuhun sopivia 😀 ). Pitää tehdä käynti Murren murkinaan, mutta pakastetilat on sen verran pienet, ettei voi kunnon satseja ostella varastoon. Lasken tähän noita alkukustannuksia ja lisään tähän samaan viestiin noita hintoja kuukauden mittaan.

Nutrolin öljy 19,90e/pullo
Lactoseven maitohappo bakteeri 12,40e (tarvitsee alkuun, että mahaan saa tarpeellisen bakteerikannan sulattamaan ruokaa)
Gefilus piimä 1,55e (tarvitsee alkuun, että mahaan saa tarpeellisen bakteerikannan sulattamaan ruokaa)
Murre-mix liha-luu 9kpl 13,93e
Murre-mix sika-kasvis 4kpl 5,81e
Silava n. 1kg 5,21e (Unin lihotukseen)
Nauran rustoluu 884g 2,73e
Amerikansalaatti 770g 1,53e
Amerikansalaatti 420g 0,84e
Kesäkurpitsa 1882g 9,32e
Parsakaali 2x 500g 3,50e
Puolukka 0e (itse kerättyjä)

=== 42,87e pelkät ruuat (ei siis noi öljyt, maitohappobakteerti ja piimät laskettu, koska niitä ei tarvitse kuin alussa, öljyä ehkä myöhemminkin, mutta tuo pullo kestää todella pitkään)

Ruokamäärät meidän porukalla menee näin:

Uni 3%
630g/pv
315g liha-kasvissosetta , josta kasvista 157,5g)
315g lihaisia luita esim.3-4 kanansiipeä (a 100g)

Pupu 3%
510g/pv
255g liha-kasvissosetta, josta 127,5g kasvista
255g lihaisia luita esim.2-3 kanansiipeä

 Naomi (2%)
120g
60g liha-kasvissosetta ,josta 30g kasvista
60g lihaisia luita esim. ½-1 kanansiipeä

Ilo (2%)
76g
38g liha-kasvissosetta, josta 19g kasvista
38g lihaisia luita esim. vajaa ½ kanansiipeä

dsc_9106.JPG
Kasviksia valmiiksi pilkottuna soseutusta varten.

dsc_9101.JPG
Soseutusta lihamyllyllä.

dsc_9109.JPG
Viralliset (ahneet) valvojat. Jos vaikka joku pala tippuisi.

dsc_9111.JPG
Valmis kasvissössö (kesäkurpitsa-amerikansalaatti-parsakaali-puolukka-rypsiöljy).


Syntymäpäivät

Posted on

Tänään oli vanhimman ja nuorimman lapsen synttärit ja pelkäsin jo etukäteen, että miten villat mahtaa käyttäytyä. Harjakoirat nyt osaa aina käyttäytyä väkijoukoissa, niin niitä ei tarvinnut pelätä. Onneksi olin ostanut luut etukäteen, niin Uni viihtyi melkolailla koko ajan luun kimpussa, eikä edes kummemmin noteerannut vieraita. Pupu taas hössötti, se olikin koko ajan hihnassa jonkun kädessä. Pupu kun haluaa, että koko maailma rakastaa sitä, mutta kun vieraissa oli allergisia ja ei-niin-koirista pitäviä. Mutta kaikenkaikkiaan koirilla meni hyvin. Kaikki pysyi suht hanskassa ja eivät aiheuttaneet pahennusta. Usean vieraan matkaan, salaa taskussa meinasi Ilo ja Naomi kyllä lähteä…

Vieraiden lähdettyä vedettiin vielä reipas lenkki koko perheen voimin pulkkamäelle. Kivasti koirilta lähti viimeinenkin virta, mutta kyllä se virta palasi jo illan aikana…

dsc_9005.JPG
Pupua selkeästi naurattaa koko bileet. Ja kuten näkyy, Pupun tukkaa pitää jo kiinnittää…

dsc_9019.JPG
Ilosta bileet oli väsyttävät.

dsc_9034.JPG
Otettiin kuvia myös Yoda hamsterista. Tuikattiin se keskellä kukkakimppua 😀

dsc_9040.JPG

dsc_9049.JPG